Bjørndal
Nyjordstubben 62
Familievennlig rekkehus med 4 soverom på Bjørndal | To terrasser og garasjeplass | Lekkert bad fra 2019
kr 5 200 000
kr 5 349 250
kr 5 200 000
Kr 130 000 Dokumentavgift til staten, 2.5%
Kr 545 Tinglysing av skjøte
Kr 545 Tinglysing av pantedokument (per stk.)
Kr 260 Grunnboksutskrift
Kr 131 350 Sum omkostninger
Kr 17 900 Boligkjøperforsikring (valgfritt)
Kr 149 250 Sum omkostninger
Dokumentavgiftens størrelse forutsetter at eiendommen kjøpes til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlig gebyrer, satser etc.
kr 1 418
kr 1 740
Last ned salgsoppgave for komplett informasjon om eiendommen
Prøv SpareBank 1 sin boliglånskalkulator
Da er det lurt å ha finansieringsbevis klart.
Visning
Henter visninger...
Nøkkelinformasjon
123 m2
1275 Oslo
Selveier
191 m2, festet
115 m2
1985
2
5
4
123 m2
1275 Oslo
Selveier
191 m2, festet
115 m2
1985
2
5
4
Kjøpe og selge - steg for steg
Skal du både kjøpe og selge bolig? Sammen med SpareBank 1 hjelper vi deg gjennom alle stegene – hele veien inn i ditt nye hjem.
Beskrivelse
Kart
Mer informasjon om eiendommen
Nærområdet
Velkommen til Nyjordstubben 62, et rekkehus beliggende i et etablert og barnevennlig boligområde på Bjørndal. Dette er et rolig og tilbaketrukket nabolag som preges av rekkehus og grønne fellesarealer, ideelt for familier, etablerere og de med husdyr. Området gir en trygg og fredelig ramme rundt hverdagen, med nærhet til alt en aktiv familie trenger. Hverdagslogistikken er enkel med flere barnehager i umiddelbar nærhet, hvorav den nærmeste er Nyjordet barnehage kun et par minutters gange unna. For skolebarn er det gangavstand til Bjørndal skole (1.-7. trinn), og Bjørnholt ungdomsskole ligger også innen rekkevidde. Dette gjør at barna har en trygg og kort vei til både skole og venner i nabolaget. Nærområdet byr på et variert fritidstilbud. Det er kort vei til balløkker og idrettsanlegg, og lokale idrettslag som Klemetsrud IL og Hauketo IF tilbyr aktiviteter som fotball, håndball og allidrett. For naturelskere gir området direkte tilgang til Østmarka, med flotte turstier og bademuligheter. Barnas Turlag arrangerer også turer tilpasset de yngste, noe som gjør det enkelt å utforske skog og mark sammen som familie. De daglige innkjøpene kan gjøres på Coop Extra eller Rema 1000, som begge ligger en kort spasertur unna. Kollektivtilbudet er godt utbygd med bussholdeplassen Nyjordet i nærheten, som har hyppige avganger mot blant annet Hauketo stasjon for tog og Mortensrud for T-bane. Dette gir enkel tilgang til Oslo sentrum og andre deler av byen, enten man reiser kollektivt eller med egen bil.
Barnehage, skole og fritid
Se vedlagt nabolagsprofil. Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for kjøpet, ber vi om at det rettes en særskilt henvendelse til kommunen/bydelsadministrasjonen for oppdatert informasjon.
Reguleringsplan
Eiendommen er regulert til boligformål i henhold til reguleringsplan S-2660. Reguleringsplan: V120593 - Mindre vesentlig endring av regulerings- og bebyggelsesplan, vedtatt 12.05.1993 Kommuneplan: Kommuneplanen 2015-2030, vedtatt 23.09.2015 Kommunedelplan: KDP-17 Eiendommen grenser til spesialområde (friluftsområde) og friområde. Eiendommen berøres av følgende hensynssoner: - Hensynsone H310_2: Steinsprang Området er stadig under endring/utvikling, bygg settes opp, rehabiliteres og rives ned. Vi anbefaler derfor alle budgivere å sette seg inn i gjeldende reguleringsbestemmelser. Kopi av situasjonskart, målebrev, reguleringsplaner m/bestemmelser etc. ligger vedlagt i salgsoppgaven eller kan fås ved henvendelse til megler. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.
Velforening
Det er pliktig medlemskap i Nyjordet Vel. Nyjordet Vel består av 173 boenheter der hver enkelt er selveier. Det eksisterer ingen reguleringer av dyrehold. Se mer info på velets hjemmeside her: https://nyjordet.lettstyrt.no/ Det trenges ikke innhenting av styrets godkjenning av nye eiere, kun eierskiftemelding. Erfaring viser at det er meget viktig å presisere ovenfor mulige kjøper at de blir selvstendige boligeiere. Og at alle kommunale avgifter, husforsikringer, innboforsikringer ol må tegnes og betales av boligeier. Det samme gjelder for kabel- TV. Her må hver enkelt inngå egen leveringsavtale og leverandør. For mange nye boligeiere kontakter styret i Nyjordet Vel med forventninger om at kabeltilgang, hus-/villaforsikring av bolig dekkes gjennom Nyjordet Vel. Dette er IKKE tilfellet. Nyjordet Vel administrerer følgende innbetalinger til dekning av ulike utgifter: - Driftsutgifter - Festeutgifter for egen tomt. Driftsutgiftene fastsettes hvert år på årsmøtet. Fra 01.07.2025 for Nyjordstubben 62 er disse nå kr. 1 418,- pr. mnd. inklusive en medlemsavgift på kr 1000,- dvs. 17.016,- i året For eier av Nyjordstubben 62, som fester tomt av Oslo kommune gjennom Nyjordet Vel, er festeavgiften p.t. kr 145,- pr mnd. Etter det vi kjenner til har ikke Oslo kommune endret festeavgiften for 2025. Brækhus Advokatfirma har på oppdrag fra styret i Nyjordet Vel (NV) sett nærmere på hvordan NV kan posisjonere seg og sine medlemmer ifm. finansering og gjennomføringen av den nødvendige rehabiliteringen av garasjeanleggene. Rehabiliteringskostnadene er antatt å utgjør kr.100-200.000 per medlem/husstand. Da dette ikke er en ubetydelig sum for en normal husholdning, og det erfaringsmessig vil kunne være enkelte medlemmer som vil har utfordringer med å betale for seg, er det særlig viktig at NV gis mulighet for effektiv inndrivelse av eventuelt utestående. NV må for enhver pris unngå å havne i betalingsmislighold overfor entreprenør, da dette vil kunne medføre ekstrakostnader og i verst fall at arbeidene stopper opp midt i prosjektet. Styret har erfart at bankene er skeptiske til å gi lån til NV. Advokatfirmaet har også tatt noen runder via sitt kontaktnett, men opplever den samme skepsisen. Dette skyldes flere forhold, men særlig fremhever bankene at man er skeptiske til å låne penger til et vel, at pant i tomten NV er hjemmelshaver til ikke gir tilstrekkelig sikkerhet, samt uklarheter ift. eierforhold og vedtektsformuleringer. Vår oppfatning er at den beste løsningen vil være at NV tar opp et lån, og at lånet betjenes gjennom en økning av medlemskontingent (felleskostnadene) tilsvarende lånekostnaden. Styret jobber derfor videre med dette frem mot en ekstraordinær generalforsamling det det skal fattes vedtak om valg av entreprenør og finansering av prosjektet. Det gjøres OBS på at det kan bli bestemt at 100.000 -200.000,- pr hustand skal kreves inn ved kapitakinnkrevning.
Last ned salgsoppgave for komplett informasjon om eiendommen
Registerbetegnelse
- Gårdsnummer: 176
- Bruksnummer: 59
- Kommunenummer: 0301 - Oslo
Informasjon borettslag / sameie
Regnskap / Budsjett:
Regnskapet for 2024 viste et overskudd på kr 69 826, mot et budsjettert overskudd på kr 454 150. Til sammenligning hadde velforeningen et underskudd på kr 272 034 i 2023. Velforeningens egenkapital var per 31.12.2024 på kr 3 478 779.
Budsjettet for 2025 estimerer et overskudd på kr 610 000. På årsmøtet 29. april 2025 ble det vedtatt en økning i felleskostnadene på kr 250 per måned fra 1. juli 2025 for å dekke forventede økte utgifter.
Det pågår en diskusjon om en større rehabilitering av garasjeanleggene, som kan medføre fremtidige kostnader. Saken skal tas opp til avstemning på et ekstraordinært årsmøte. Velforeningen har ingen registrert fellesgjeld per i dag.
Dyrehold:
Det eksisterer ingen reguleringer av dyrehold.
Styregodkjennelse:
Det kreves ikke styregodkjenning av ny eier. Imidlertid må Nyjordet Vel (ved styret) gi fullmakt til å overføre festekontrakten fra selger til ny eier når denne er kjent. Megler plikter å sende eierskifteopplysninger til Nyjordet Vel for å få denne fullmakten.
Felleskostnader
kr 1 418 pr. mnd.
Felleskostnader inkluderer
Totale månedlige kostnader: kr 1 563,- Kostnadene er fordelt slik: - Driftsutgifter (felleskostnader): kr 1 418,- pr. mnd. - Festeavgift: kr 145,- pr. mnd. Driftsutgiftene dekker drift og vedlikehold av fellesareal. Sameiet har ingen fellesgjeld. Kabel-TV og internett er ikke inkludert og må bestilles separat fra Telenor. Strøm til lading av elbil faktureres separat etter avtale med styret. Det er vedtatt en økning i felleskostnadene på kr 250,- per måned fra 01.07.2025. I tillegg pågår det en diskusjon om rehabilitering av garasjeanleggene, som kan medføre fremtidige kostnader.
Areal
BRA: 123 m2
BRA-i: 115 m2
BRA-e: 8 m2
TBA: 46 m2
Arealene er oppgitt av bygningssakkyndig på grunnlag av NS3940(2023). Internt bruksareal (BRA-i) er areal innenfor boligens omsluttende vegger. Det er for eksempel stue, soverom, kjøkken, entré, bad, loftsrom, innvendig bod og ganger mellom disse. Dersom boligen består av en bruksenhet med flere selvstendige boenheter, skal de selvstendige boenhetene kategoriseres som BRA-i. Et eksempel på dette kan være en enebolig med adskilt utleieenhet. Eksternt bruksareal (BRA-e) er for eksempel en ekstern bod, kjellerstue med egen inngang, gjesterom, tilleggsbygg eller andre rom som tilhører boenheten, men som ikke er direkte tilknyttet det interne arealet. Tilleggsbygg kan være for eksempel garasje, naust eller utvendig bod. Innglasset balkong (BRA-b) er innglassede balkonger, verandaer og altaner som disponeres av boenheten. Terrasse- og balkongareal (TBA) er arealet av terrasser, altaner, verandaer og åpne balkonger som er tilknyttet boenheten. Leilighetens gulvareal (GUA) er boligens samlede gulvareal og areal med lav takhøyde ALH er areal uten krav til minste himlingshøyde.
Nye regler for arealmåling gjelder fra 1.1.2024. Les mer om reglene.
Etasje
2
Parkering
Det medfølger garasjeplass i felles rekke, bygget i 1993.
Eiendom
Tomteareal er 191 m2 på festet tomt.
Eiendommen har en festet tomt på 191 m². Uteområdene er pent opparbeidet med gressplen, beplantning og gangveier.
Flat opparbeidet tomt med plen og beplantning.
For eier av Nyjordstubben 62, som fester tomt av Oslo kommune gjennom Nyjordet Vel, er festeavgiften p.t. kr 1740 pr år. Etter det forretningsfører kjenner til har ikke Oslo kommune endret festeavgiften for 2025
Fremfestekontrakt tinglyst den 19.09.1985 med dagboknr. 57025 med tilhørende forpliktelser følger eiendommen ved salg.
Samtykke til overdragelse fra grunneier kreves ikke.
Men samtykke fra Nyjordet vel kreves
Kopi av lov om tomtefeste kan fås ved henvendelse til megler.
Byggeår
1985
Innhold
Rekkehuset over to plan består av følgende rom: 1. Etasje: entré, kjøkken, stue og toalettrom 2. Etasje: bad og fire soverom Eiendommen har sydøstvendt terrasse på 24 m², terrasseplatting på 10 m² ved inngangspartiet, og nordvestvendt terrasse på 12 m² i 2. etasje. Rekkehuset disponerer bod på 8 m² og garasjeplass.
Standard
Dette er et innholdsrikt og familievennlig rekkehus over to plan med en gjennomtenkt og praktisk planløsning. Første etasje samler de sosiale sonene med et moderne kjøkken, stue med utgang til en romslig terrasse, og et praktisk toalettrom. Andre etasje utgjør boligens private sone med fire soverom og et pent, oppusset baderom. 1. etasje | Entré: Du ønskes velkommen inn i en romslig entré med flislagt gulv. Her er det god plass til å henge fra seg yttertøy og sette fra seg sko. Fra entreen er det videre adkomst til de øvrige rommene i etasjen. Kjøkken: Kjøkkenet har en stilren innredning med grå, profilerte fronter, laminat benkeplate og hvite fliser over benken. Innredningen gir rikelig med skap- og benkeplass. Av utstyr finnes integrert platetopp, stekeovn og oppvaskmaskin, samt en ventilator tilkoblet ventilasjonsanlegget. Det er avsatt plass til kjøl-/fryseskap og et lite spisebord ved vinduet. Stue og spisestue: Stuen er et lyst og luftig rom med god plass til både sofagruppe og en større spisestue. De store vindusflatene gir godt med naturlig lys. Fra stuen er det direkte utgang til en sydøstvendt terrasse på 24 m², som blir en naturlig forlengelse av stuen på varme dager. Toalettrom: I første etasje er det et praktisk toalettrom med flislagt gulv, veggmontert servant og gulvstående toalett. 2. etasje | Bad: Badet i andre etasje ble renovert i 2019 og fremstår moderne og funksjonelt. Rommet er helfliset med varme i gulvet og innfelte downlights i taket. Innredningen består av en servantseksjon med skuffer, overskap med speilfronter og et vegghengt toalett. Dusjhjørnet har inn- og utadslående dører i herdet glass. Det er også opplegg for vaskemaskin, med en praktisk benkeplate og ekstra skapplass over. Soverom: Boligen har fire soverom i andre etasje, alle med en funksjonell størrelse. Hovedsoverommet har en stor garderobeløsning langs den ene veggen. Et annet soverom har utgang til en nordvestvendt terrasse på 12 m² med utsikt over nærområdet. De to øvrige rommene egner seg godt som barnerom, gjesterom eller kontor etter behov. Overflater: Gulv: Overflater med laminat, parkett og fliser. Vegger: Hovedsakelig malte flater og fliser på våtrom. Himling: Malte flater. Oppbevaring: Boligen har gode lagringsmuligheter med en utvendig bod på 8 m² i tilknytning til inngangspartiet. I tillegg er det innvendige skap i gangen i første etasje og en stor garderobeløsning på hovedsoverommet. Det medfølger også en garasjeplass i felles garasjerekke. For beskrivelse av tilstandsgrad (TG) 2 og 3, se punktet Byggemåte i salgsoppgaven.
Hvitevarer
Det gjøres oppmerksom på at kun integrerte hvitevarer på kjøkken medfølger ved overdragelsen. Leveres uten noen form for garantier, ut over eventuell gjenværende leverandørgaranti.
Adkomst
Se digitalt kart i finn-annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra din startdestinasjon til boligen. På visningsdagen vil det bli skiltet med visningsskilter fra EiendomsMegler 1.
Byggemåte
Informasjon er hentet fra vedlagte tilstandsrapport, datert 09.11.2025. Bygning: Rekkehus bygget i 1985. Yttervegger er oppført med isolert bindingsverk og utvendig kledd med liggende panel. Etasjeskillere er i trebjelkelag. Fundamentert med støpt gulv mot grunn. Byggegrunn er ikke kjent. Saltak i trekonstruksjon. Tak: Saltak i trekonstruksjon, tekket med takstein. Utvendige beslag, takrenner og nedløp er i lakkert/foliert metall. Vinduer: Vinduer med isolerglass i tre ramme og karm. Dører: Isolert inngangsdør med sikkerhetslås og kikkehull. Balkongdør med isolerglass. Innvendige dører er fabrikklakkerte med profilert overflate. Trapper/adkomst: Innvendig trapp i trekonstruksjon med åpne trinn. Balkong/terrasse: Sydøstvendt terrasse på 24 m². Terrasseplatting ved inngangsparti på 10 m². Nordvestvendt terrasse på 12 m² i 2. etasje. VVS-installasjoner: Vannledninger er et rør-i-rør system fra 2019, med fordelerskap plassert på bad. Avløpsrør er i plast. Varmtvann kommer fra fellesanlegg. Ventilasjon: Balansert ventilasjon, installert i 2023. Det er mekanisk avtrekk på bad. Kjøkkenventilator og avtrekk på toalettrom er tilkoblet ventilasjonsanlegget. Tekniske detaljer: Oppvarming med radiatorer tilkoblet felles fjernvarmeanlegg, samt varmekabler i gulv på bad og i deler av entré. Det er installert brann- og røykvarsler, og et pulver slokkingsapparat. Det er installert Waterguard på kjøkken. Garasje: Garasjeplass i felles rekke, byggeår 1993. Elektrisk anlegg: Elanlegg med automatsikringer. Varmekabler i gulv på bad og i deler av entré. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)? - Nei Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet? - Ja Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999? - Ukjent Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år? - Nei Forekommer det ofte at sikringene løses ut? - Nei Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg? - Nei Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank - Nei Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet? - Nei Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger? - Nei Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer? - Ja Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll? - Nei TG2 - Avvik som kan kreve tiltak: - Utvendig - Taktekking | Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på taktekkingen. Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på undertak. Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tekkingen skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. - Utvendig - Nedløp og beslag | Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på renner/nedløp/beslag. Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må beslag/renner/nedløp skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. - Utvendig - Vinduer | Karmene i vinduer er slitte og det er sprekker i trevirket. - Utvendig - Dører | Karmene i dører er værslitte utvendig og det er sprekker i trevirket. - Innvendig - Overflater | Det er påvist andre avvik: Bruksmerker, riper, hull etter bildeinnfesting, tv og møbler er påvist på alle overflater. Andre tiltak: Om kjøper har andre krav til estetikk eller ønsker andre overflater kan det være påregnelig med utbedringer. - Innvendig - Radon | Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Det bør gjennomføres radonmålinger. TG2 - Avvik som ikke krever umiddelbare tiltak: - Utvendig - Veggkonstruksjon | Det er værslitt/oppsprukket trevirke/trepaneler. Det er ikke behov for utbedringstiltak. - Innvendig - Etasjeskille/gulv mot grunn | Det er målt høydeforskjell på mellom 15-30 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak. - Innvendig - Innvendige trapper | Åpninger mellom trinn i innvendig trapp er større enn dagens forskriftskrav. Det er ikke krav om utbedring av åpninger opp til dagens krav. - Innvendig - Innvendige dører | Det er påvist andre avvik: Noe sår på karmer og dørblader er observert. TGIU - Ikke undersøkt/utilgjengelig: - 2. Etasje Bad - Tilliggende konstruksjoner våtrom | Hulltaking er ikke foretatt da det ikke er fysisk mulig pga tilliggende konstruksjoner. Våtsonen grenser til yttervegg og nabo. Opplistingen over er ikke uttømmende og du oppfordres til å lese og sette deg grundig inn i alt salgsmateriell. For ordens skyld nevner vi at TGIU står for tilstandsgrad ikke undersøkt, f.eks. fordi en del av bygget ikke har vært tilgjengelig for inspeksjon. Disse delene kan dermed ha feil eller mangler som ikke er avdekket. Tilstandsrapporten beskriver byggverkets tekniske tilstand. Det er ikke foretatt kontroll av de elektriske installasjonene (el-takst) selv om bygningssakkyndig kan ha knyttet noen kommentarer til elanlegget ut i fra helt enkle vurderingskriterier. Siden elanlegget ikke er kontrollert er det sannsynlig at det siden kan avdekkes avvik fra dagens forskriftskrav og oppstå funksjonssvikt. Videre må kjøper være forberedt på det må foretas oppgraderinger på grunn av slitasje, fraværende vedlikehold, arbeider som er utført av ufaglærte, utidsmessighet eller tekniske løsninger som ikke holder dagens standard. I Norge er det en av oppgavene til Det lokale el-tilsynet (DLE) å foreta tilsyn av elektriske anlegg i boliger og fritidsboliger. Alle boliger skal ha periodisk kontroll hvert 20 år og hytter/fritidsboliger kontrolleres hvert 30 år. El-anlegget er en bygningsdel som er gjenstand for konstant utvikling, det må derfor påregnes at dagens anlegg ikke nødvendigvis er dimensjonert for oppgradering av kjøkken med nye elektriske apparater, rehabilitering av bad m/varmekabler eller installeringer elbillader.
Eiendomstype
Rekkehus
Oppvarming
Oppvarming med radiatorer tilknyttet felles fjernvarmeanlegg. Det er elektriske varmekabler i gulv på bad og i deler av entré. Oppvarming via radiator vil bli fakturert individuelt. Dersom beboelsesrom ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning følger dette heller ikke med.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp. Alle eiendommer som er tilknyttet offentlig vann og avløp har private stikkledninger, som vedlikeholdes for eiers egen regning. For ytterligere opplysninger om de private stikkledningene tar man kontakt med kommunen.
Meglers plikt til å stanse gjennomføring av en handel
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og er forpliktet til å rapportere til Økokrim om mistenkelige transaksjoner. Lov om hvitvasking innehar også strenge regler om kontroll av legitimasjon fra alle parter i handelen, herunder, selger, kjøper og fullmektiger for disse.
Budgivning
Forbrukerinformasjon om budgivning er vedlagt salgsoppgaven. Megler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn klokken 12:00 første virkedag etter siste annonserte visning, dersom selger er forbruker. Det kan hende at fristene for å akseptere bud blir kortere etter hvert som det kommer inn nye bud. Det er budgiver som setter fristen for når et bud må være akseptert og denne fristen er absolutt. Det betyr at selger må akseptere budet og kjøper må ha mottatt aksepten innen fristens utløp. Dersom du legger inn bud tett opp mot akseptfristen, er det en reell fare for at eiendommen blir solgt før budet når frem til megler. Husk å ringe til megler etter du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt av megler. Megler tar ikke ansvar for forsinkelser på el- eller telenettet, eller andre tekniske feil. Alle bud og budforhøyelser med eventuelle forbehold, opplysning om finansiering og ønsket overtakelse, skal sendes skriftlig til megler. Megler kan ikke formidle bud med forbehold om at budet eller forbehold i budet (hemmelige bud og/eller hemmelige forbehold) skal holdes skjult for andre budgivere og interessenter. Megler skal sende skriftlig varsel om bud og budforhøyelser, som kan formidles, til budgiver, selger og interessenter. Når et bud aksepteres, skal megler sende skriftlig beskjed om det til både budgiver og selger. Megler skal kontrollere budgivers finansiering før handel inngås. Dersom slik kontroll ikke lar seg gjennomføre, skal selger motta skriftlig informasjon om dette, og mulige konsekvenser. Dersom megler ikke får kontrollert budgivers finansiering, kan det derfor medføre at en annen budgiver – også en med lavere bud – anbefales overfor selger. For å legge inn bud kan du enkelt legge inn bud via EiendomsMegler 1s «gi bud»-knapp i nettannonsen, eller benytte budskjema, elektronisk budgivning, skannet budskjema sendt på e-post eller annen godkjent skriftlig metode. Skal du legge inn bud må du legitimere deg med kopi av legitimasjon og signatur. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt dersom budgiver benytter e-signatur, for eksempel BankID. Ta en prat med megler om hvordan du legger inn bud. Tilpasningsbehov: 1. Der foretaket praktiserer fast frist: [Megler er forpliktet til å legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden, og for at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må ethvert bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist. Bud og eventuelle budforhøyelser skal derfor ha akseptfrist på minimum 30 minutter fra budet inngis.] 2. Dersom selger ikke er forbruker: [Selger er ikke forbruker, bestemmelsen om at megler ikke kan formidle bud med kortere akseptfrist enn kl 12 første virkedag etter siste annonserte visning, gjelder derfor ikke.] Fra 01.07.2025 kan ikke megler formidle bud med forbehold om at budet eller forbehold i budet (hemmelige bud/hemmelige forbehold) skal holdes skjult for andre budgivere og interessenter.»
Overtakelse
Etter nærmere avtale med selger. Vær vennlig å angi ønsket overtagelsesdato i vedlagte budskjema.
Andre relevante opplysninger
Styret i velforeningen opplyser : Erfaring viser at det er meget viktig å presisere ovenfor mulige kjøper at de blir selvstendige boligeiere. Og at alle kommunale avgifter, husforsikringer, innboforsikringer ol må tegnes og betales av boligeier. Det samme gjelder for kabel-TV. Her må hver enkelt inngå egen leveringsavtale og leverandør. For mange nye boligeiere kontakter styret i Nyjordet Vel med forventninger om at kabeltilgang, hus-/villaforsikring av bolig dekkes gjennom Nyjordet Vel. Dette er IKKE tilfellet. Ved behov for ytterligere opplysninger fra styret, ta kontakt med styret. Brækhus Advokatfirma har på oppdrag fra styret i Nyjordet Vel (NV) sett nærmere på hvordan NV kan posisjonere seg og sine medlemmer ifm. finansering og gjennomføringen av den nødvendige rehabiliteringen av garasjeanleggene. Rehabiliteringskostnadene er antatt å utgjør kr.100-200.000 per medlem/husstand. Da dette ikke er en ubetydelig sum for en normal husholdning, og det erfaringsmessig vil kunne være enkelte medlemmer som vil har utfordringer med å betale for seg, er det særlig viktig at NV gis mulighet for effektiv inndrivelse av eventuelt utestående. NV må for enhver pris unngå å havne i betalingsmislighold overfor entreprenør, da dette vil kunne medføre ekstrakostnader og i verst fall at arbeidene stopper opp midt i prosjektet. Styret har erfart at bankene er skeptiske til å gi lån til NV. Advokatfirmaet har også tatt noen runder via sitt kontaktnett, men opplever den samme skepsisen. Dette skyldes flere forhold, men særlig fremhever bankene at man er skeptiske til å låne penger til et vel, at pant i tomten NV er hjemmelshaver til ikke gir tilstrekkelig sikkerhet, samt uklarheter ift. eierforhold og vedtektsformuleringer. Vår oppfatning er at den beste løsningen vil være at NV tar opp et lån, og at lånet betjenes gjennom en økning av medlemskontingent (felleskostnadene) tilsvarende lånekostnaden. Styret jobber derfor videre med dette frem mot en ekstraordinær generalforsamling det det skal fattes vedtak om valg av entreprenør og finansering av prosjektet. Det gjøres OBS på at det kan bli bestemt at 100.000 -200.000,- pr hustand skal kreves inn ved kapitakinnkrevning. Noe tekst og sammenstilling av informasjon i dette oppdraget er laget ved hjelp av AI, og kvalitetssikret av megler/fagansvarlig/ansvarlig megler. Selger har lest og godkjent innholdet i salgsoppgaven.
Boligselgerforsikring
Selger har kjøpt boligselgerforsikring fra Fremtind forsikring. Forsikringen dekker helt eller delvis selgers økonomiske ansvar dersom boligkjøper oppdager feil eller mangler ved overtakelse av boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtagelse, men også i perioden mellom budaksept og overtakelse i inntil 12 måneder. Forsikringsdekningen er begrenset til salgssum, maksimalt 14 millioner kroner. For kombinasjonseiendommer gjelder forsikringen kun for boligdelen. Forsikringen dekker blant annet ikke salg til leietaker eller personer som bor eller har bodd på eiendommen de siste 12 måneder, og verditap som følge av insekter/skadedyr. Se nettsidene til Sparebank 1 for mer informasjon om hva forsikringen dekker og hvilke begrensninger som gjelder: https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/forsikring/boligselgerforsikring.html Kjøper har plikt til å gjøre seg kjent med selgers egenerklæring. Egenerklæringen er lagt ved salgsoppgaven.
Boligkjøperforsikring
Kjøper har anledning til å tegne boligkjøperforsikring. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som dekker utgifter forbundet med juridisk bistand, fagkyndig uttalelse og saksomkostninger. Forsikringen er valgfri og koster kr. 17 900.-. Forsikringen er meglet frem av Söderberg & Partners og er plassert hos Gar-Bo Försäkring AB. Skadebehandlingsselskapet er Crawford & Company Kjøper logger selv inn i portalen til Söderberg & Partners og bekrefter at de ønsker å inngå et forsikringsmeglingsoppdrag og dermed få mulighet til å tegne boligkjøperforsikring. For at anmodningen om kjøp av forsikring skal imøtekommes og portalen kunne benyttes, utleverer meglerforetaket informasjon om kjøperne til Söderberg & Partners, så snart bud er akseptert. Söderberg & Partners sletter opplysningene som innhentes når tidspunktet for kontraktsmøtet har passert og det er klart at kjøper ikke velger å tegne Boligkjøperforsikring. For de kjøperne som tegner forsikring, vil opplysningene lagres av Söderberg & Partners for ulike formål med ulike lagringstid i tråd med beskrivelsen i personvernerklæringen: https://www.soderbergpartners.no/personopplysninger-og-informasjonskapsler/ Les mer om forsikringen i vedlagte materiell eller på https://eiendom.soderbergpartners.no/ Det gjøres oppmerksom på at meglerforetaket mottar kr 7 709,- i honorar for hver forsikringsavtale som formidles for enebolig/fritid/tomt. Boligkjøperforsikring kan kun tegnes av privatpersoner som kjøper bolig til eget formål, og gjelder ikke for foretak eller næringsbygg. Ved kjøp av landbrukseiendom, herunder småbruk, er det kun forhold vedrørende våningshuset som omfattes av forsikringen. Ved kjøp av kombinasjonseiendom dekker forsikringsselskapet bare for skader ved den delen av boligen som er regulert til boligformål.
Forsikringsselskap
Gjensidige
Avgiftsbeskrivelse
Kommunale avgifter betjenes gjennom felleskostnadene.
Regulering av festeavgift
Oslo kommune har rett til å regulere festeavgiften hvert 10. år og når neste regulering skal foretas er usikkert.
Festetid
festetiden løper til 01.09.2065
Betalingsbetingelser
Kjøpesum og alle omkostninger skal være innbetalt til megler klientkonto før overtakelse. Det forutsettes at skjøte tinglyses på ny eier. Dersom kjøper ikke ønsker hjemmelsoverføring av eiendommen til seg må det tas forbehold om dette i bud.
Fasiliteter
- Balkong / Terasse
- Garasje / P-plass
Adgang til utleie
Utleie av boligen er tillatt. Ved utleie av bolig plikter eier å opplyse styret om egen bostedsadresse og leietagers personalia før innflytting. Det foreligger ingen spesifikke tidsbegrensninger for utleie av selve boligen, og korttidsutleie er ikke særskilt regulert i de foreliggende vedtektene. Utleie av parkeringsplass kan kun skje til andre medlemmer i Velforeningen.
Radon
Det er ikke utført radonmåling og det er heller ikke krav til dette. Kjøper overtar eiendommen slik, og er selv ansvarlig for å utføre eventuelle tiltak. For mer informasjon vedrørende radon se www.dsa.no
Sentrale lover
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler og eventuell bygningssakkyndig, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Statens kartverk og andre tilgjengelige kilder. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. Eiendommen kan også ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf.§ 3-9 1. ledd 2. pktm.Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. En forutsetning for salget er at skjøtet for eiendommen tinglyses på kjøper. Kjøper aksepterer at EiendomsMegler 1 kan offentliggjøre kjøpesum m.m. i egen markedsføring. Interessenter og kjøper må godta at selger og megler bruker elektronisk kommunikasjon i salgsprosessen. I tråd med eiendomsmeglingsforskriften vil informasjon om oppdragsgiver, salgsobjektet, interessenter og kjøper bli lagret av meglerforetaket i min. 10 år. Se EiendomsMegler1.no for mer informasjon om vår behandling av personopplysninger.
Personopplysningsloven
Vi gjør interessenter og kjøpere oppmerksom på at vi vil behandle, iht. personopplysningsloven, dine personopplysninger i den utstrekning dette er nødvendig for å oppfylle våre lovpålagte forpliktelser, herunder for å kunne foreta kundekontroll etter hvitvaskingsloven samt for å utføre oppgaver som vi er pålagt etter eiendomsmeglingsloven.