Slik skaper du et ryddig hjem

Tekst: Tonje Pedersen . Foto: Christian Bakstad, Calle Huth og Julie Pike..
Hva gjør du når rotet hoper seg opp og det aldri blir ryddig? Eller når du skal flytte fra enebolig til leilighet og har altfor mange ting? Følg ryddeguru Synnøve Skarbø sitt system: Kvitt deg med det du ikke trenger, gi alt en fast plass og sørg for at alt legges tilbake der det hører hjemme.
Synnøve Skarbø, som har ryddet for hele Norge i tv-serien Norske rotehjem på TVNorge, bruker aldri mer enn fem–ti minutter på rydding i løpet av en dag. Til det fungerer systemet hennes for bra. Nå har hun også kommet med sin andre bok om rydding, og har altså et system som skal gjøre selv de verste rotekopper til ryddeperfeksjonister.

Ifølge Skarbø er systemet enkelt. Det nytter ikke å rydde halvveis, ta toppene og tro at det er godt nok. Da kan du bare la være, mener hun. Du må gå grundig til verks, ta for deg hver eneste kategori og ordne alt i et system.

Alt i huset skal ha sin egen plass, mener Synnøve Skarbø. Foto: Calle Huth.

Følelser og nytte


– 80 prosent av ryddeprosessen handler om å kvitte seg med ting. Du skal ta for deg hver eneste ting i hele huset og stille deg selv to spørsmål: Trenger jeg det? Elsker jeg det? Hvis du kan svare et rungende «ja» på ett eller begge spørsmålene, beholder du gjenstanden. Er dette en gjenstand du verken trenger eller forguder, ja da er det bare å kvitte seg med den før du rekker å tenke mer på den saken.

Ryddemanien startet, som mange allerede kjenner til, i en tøff periode av livet. Skarbø ble rammet av fødselsdepresjon etter å ha født sin datter. I samme periode fikk hun ikke fornyet kontrakten sin med TVNorge. Mens hun ryddet seg ut av den vonde sirkelen, skapte hun seg en ny karriere og ble hele Norges ryddeekspert.


Et ryddig hjem gir mer tid til lek. Foto: Christian Bakstad.

– Jeg tror at jeg hadde litt flaks med timingen. Vi er blitt mer opptatt av miljø og gjenbruk, og det å eie mest
mulig er ikke lenger så viktig. Mange har fortsatt problemer med å kvitte seg med ting, spesielt når det er noe de har arvet. Det ligger mye følelser i det. Samtidig erfarer jeg at de aller fleste føler lettelse når de har ryddet.

Plassbehov

Det er ikke bare enkelt å rydde ut av et hjem. Mange velger å flytte inn i leilighet når barna er ute av redet. De står foran en tøff oppgave og skal gjerne rydde ut en tre etasjes enebolig og få plass i en leilighet med mye mindre plass. Hva med alle tingene?

Orden i skomanien med transparente bokser. Foto: Calle Huth.

– Mange har lært at de ikke skal kaste, og så kommer min generasjon og sier kast, kast, kast. Men det går ikke å drasse med seg ting fra et stort hus inn i en liten leilighet. Du må eie mindre. Vær lur. Gi det til andre, selg på Finn eller lever til Fretex. Da får både et ryddigere hjem og en god følelse etterpå, sier Skarbø.

Også barnefamilier sliter med plass. Mens mange har boliger med akkurat den plassen de trenger, hoper det seg fort opp med sko, sekker, ladere, leker og treningsutstyr. Gi alt sin faste plass, råder Skarbø.

Ryddetips fra Synnøve Skarbø.

– Systemet mitt er enkelt. Jeg deler det inn i tre faser:
1. Kvitt deg med ting. Her handler det rett og slett om å kaste, selge eller gi bort mest mulig. Gå gjennom hele huset, alle etasjer, boder og loft og organiser ting i kategorier. Verktøy for seg, klær for seg, kjøkkenredskaper for seg. Start med den kategorien som du er minst glad i, for den er det lettest å renske. Jeg lover at du blir bitt av basillen!

2. Gi alt en fast plass. Alt i huset skal ha sin egen plass, sitt eget lille hjem. Jeg vet hvor den minste lille binders ligger i huset mitt. Et lite tips er å legge ting fra samme kategorier sammen, da kan du resonnere deg fram til hvor du har lagt noe. Systemet vil endres underveis og trenger tid på å sette seg. Her er det viktig at hele familien følger opp. Det er ofte i gangen at folk har det mest rotete. Samtidig er gangen det første rommet man kommer inn i, og man vil gjerne at det skal være presentabelt. Igjen, finn et godt system med korger og hyller og la alt få sin plass. Da slipper du at det flyter når det kommer gjester.

3. Oppretthold systemet. Det gjør du ved å la alt være på plassen sin når det ikke er i bruk. Ikke hent noe uten å legge det tilbake etter at du har brukt det. Da blir det fort rotete. Rydding skal ikke være en evig ongoing-prosess. Det skal være én stor prosess som man tar en sjelden gang. Men du må være motivert for å få det til!

System i smykkene. Foto: Christian Bakstad.

Et siste tips er å benytte anledningen når det skjer endringer. Flytting, skilsmisse eller en livskrise er gode anledninger til å ta den store ryddesjauen. – Rydding er meditasjon for meg. Jeg brenner for at andre skal kjenne de gode følelsene det gir når alt er satt i system – og du kun eier ting som du trenger eller som betyr noe for deg. Jeg har ryddet i klær for venninner og laget god orden for dem. Men de følger ikke opp, så det har jeg slutta med. Selv tenker jeg på å ta en ny rydderunde nå. Det går litt sport i å fjerne mest mulig. Min største utfordring er gamle kjoler. Der sliter jeg. Plutselig får jeg bruk for dem igjen.