Slik får du fart på boligsalget!

Tekst: Karianne Munch-Ellingsen. Foto: EiendomsMegler 1.
Det tar i gjennomsnitt 70 dager å selge bolig i vår region, men med riktig markedsføring treffer annonsene opp til 40 prosent flere potensielle kjøpere. Salget går raskere når du markedsfører smart.
– Selv om boligmarkedet er på bedringens vei, kan det fortsatt ta tid å selge bolig. I valget av megler er det lurt å spørre hvordan meglerfirmaet markedsfører boligen og hvor annonsene vil vises til de aktuelle kjøperne. Finn ut hva meglerens plan er for å tiltrekke folk til visning, råder Arild Slettebø, markedssjef i EiendomsMegler 1.

God markedsføring fører til flere på visning og potensielt raskere salg. I EiendomsMegler 1 jobber megler tett sammen med fotografer og markedsførere, og alle har samme mål for øyet: Fremheve boligens styrker og kvaliteter, gjennom tekst og bilder – og deretter plassere annonsene i riktige kanaler.

Finner potensielle kjøpere til din bolig


– Det er først etter bilder og tekst er på plass, at jobben virkelig begynner. For det hjelper lite med fine annonser dersom ingen ser dem eller at de ikke når frem til potensielle kjøpere. Vi selger flest boliger i Rogaland, og mye av grunnen er fordi vi vet hvordan vi skal finne boligkjøperne, og da særlig gjennom vårt unike samarbeid med FINN og Schibsted, med annonseringsverktøyet vi har utviklet sammen; EFFEKT.

– Ved å kombinere kraften i databasene til FINN og EiendomsMegler 1 treffer vi nå boligkjøperne mer presist enn noen andre. Det betyr størst mulig sjanse for at vi når den riktige kjøperen, og et bedre salg for deg.




Selger får en link, som tar en til et panel hvor en ser hvor de som ser annonsen kommer fra. Her ser vi at 40 % kommer fra EFFEKT og 60 % er fra vanlige FINN-søk




De blå søylene viser hvor mange som har sett annonsen gjennom vanlig Finn-søk, mens de rød er den ekstra trafikken du får gjennom å bruke EFFEKT.

Kort fortalt fungerer EFFEKT på samme måte som når strømmetjenester anbefaler filmer som du ennå ikke har sett, men som likevel er interessante for deg basert på hva du har sett tidligere.

– Boligannonsene vises i alle Schibsted sine kanaler, som Stavanger Aftenblad, VG og E24, men også i andre lokalaviser, i tillegg til et stort utvalg nettsider og Facebook. Slik nås også dem som ikke er inne på Finn.no og kikker daglig, men som likevel på et tidligere tidspunkt har vist interesse for en spesiell type bolig. Dette er et unikt markedsføringsprodukt, som har vist seg å gi fart på flere boligsalg, sier Slettebø.

Boligselger følger annonsen gjennom en link, hvor et panel oppdateres i sanntid. Her får du oversikt over hvor mange som har sett boligannonsen og hvor mange som har fått tilsendt boligannonsen på e-post. Slik får selgere også dokumentert hvordan annonsen virker og en indikasjon på hvor mange som er interesserte i boligen.

– Ved å skape bedre presisjon og relevans i koblingen mellom boligselger og boligkjøper, får vi et mer velfungerende marked, og mer fornøyde kunder, sier Slettebø.




Ved å kombinere kraften i databasene til FINN og EiendomsMegler 1 treffer vi nå boligkjøperne mer presist enn noen andre, forteller markedssjefen i EiendomsMegler 1. Her vises reisen fra boligannonsen publiseres, til boligen er solgt.


Kombiner print og digitalt for full effekt

EiendomsMegler 1 har det bredeste og beste tilbudet av markedspakker, og flere av produktene er de alene om på markedet. Megler og selger kommer sammen frem til hva som passer etter selgers ønsker og behov. De siste årene har det vært mye skriveri om digital annonsering, men hva med print? Virker det fortsatt?

– Kombinasjonen print og digitalt, forsterker annonsen betraktelig. Har man først blitt eksponert for en annonse på print, er det høyere sannsynlighet for at man klikker på annonsen når man ser den på mobil eller PC.

EiendomsMegler 1 har lang fartstid innen printannonsering, og Boligavisen – bilaget som kommer med Stavanger Aftenblad hver lørdag, er på 19. utgave.

– Aftenbladet har omtrent 100.000 lesere hver uke og den største målgruppen er dem over 40 år, som også representerer to-tredeler av kjøpere og selgere i boligmarkedet. Boligavisen inneholder boligannonser, reportasjer og ukens bolig-artikler, alt i alt lesestoff som i undersøkelser har vist seg å være godt lest, sier markedssjefen.

Uansett hvordan du ønsker å markedsføre boligen din, har Slettebø et konkret råd.

– Bruk meglerne. De har god erfaring og kunnskap om å selge boliger, og vet hva som fungerer. Det gjelder å være synlig på de riktige stedene for de riktige kjøperne, og vi mener vi har satt sammen de beste løsningene for å treffe akkurat din boligkjøper.