Boligassistenten gir deg det du trenger å vite om boligkjøp

Tekst: Karianne Munch-Ellingsen. Foto: Jon Arne Tjelta og Envato Elements.
En ny tjeneste fra EiendomsMegler 1 og Sparebank 1 SR-Bank gir deg tilgang til megler, bankrådgiver og alt av informasjon du trenger når du kjøper bolig – samlet på ett sted.
– Vi vet fra innsikten vi har gjort oss at prosessen rundt boligkjøp, særlig for førstegangskjøpere, er usikker, forvirrende, tungvint, stressende og komplisert. Med Boligassistenten skal det bli forståelig, enkelt, personlig og man har tilgang på relevant hjelp til riktig tid. Det forteller tjenestedesigner i SpareBank 1 SR-Bank, Cecilie Hanevik.

Boligassistenten er ny tjeneste fra SpareBank 1 SR-Bank og EiendomsMegler 1 som skal gjøre det enklere og tryggere å gjennomføre kjøp og salg av bolig. Utfordringen for brukeren i dag er at de må forholde seg til flere tjenester når du skal kjøpe bolig. Du søker gjerne etter bolig på finn.no, du får hjelp til å ordne finansiering i banken, og må forholde deg til visning, sjekklister og gi bud på megler sine sider. I Boligassistenten får du hele kjøpsprosessen samlet på ett sted.




Bjarte Voll, Cecilie Hanevik og Pål Smith er sikre på at Boligassistenten vil gjøre boligreisen enklere.

Kontakt med megler og rådgiver direkte

– På sikt skal Boligassistenten være både for deg som skal kjøpe og selge bolig, men den første versjonen vil kun være for kjøpere. Her vil man blant annet kunne søke etter, og følge boligannonser, få varsler om visning og bud på boliger og søke om finansiering i banken, sier Bjarte Voll, leder for innovasjon, utvikling & kontinuerlig forbedring. Han legger til at man også kan kontakte finansrådgiver eller megler direkte fra Boligassistenten.

– Både meglere og bankrådgivere skal være proaktive og tilby hjelp når kunden trenger det. Dersom vi ser at noen har lest om finansieringsbevis flere ganger, kan Boligassistenten hjelpe kunden videre og sette personen i kontakt med en bankrådgiver. Vi tror også at Boligassistenten vil senke terskelen for å spørre om hjelp. Det sier Pål Smith, fagleder i Sparebank 1 SR-Bank.

Boligassistenten er det som kalles en fygital løsning – det vil si at kunden følges opp både fysisk med rådgiver og megler – og digitalt med alt av informasjon man trenger i forbindelse med boligkjøp. De tre kollegene er sikre på at tjenesten vil være nyttig for førstegangskjøpere.

– Innsikten vi har gjort oss viser at mange synes boligreisen er kompleks. I dag er det mange som ikke vet hva de kan få i lån, hva kausjonist er, hvordan en budrunde fungerer, eller hva de skal se etter på visning, sier Hanevik.


Følg alle budrunder

Med ferdige sjekklister kan du finne fram Boligassistenten når du er på visning, slik at du husker å spørre om det elektriske anlegget, oppgraderinger og andre ting man fort kan glemme når man blir blendet av en boligs utseende. Etter hvert skal du også kunne lage dine egne sjekklister. Har du funnet drømmeboligen kan du bruke en kalkulator for å se hva du må ha i egenkapital, for så å søke om finansieringsbevis og til slutt gi bud. Enklere blir det ikke!

– Dersom du ikke ønsker å legge inn bud eller sette deg på interessesentlisten, kan du følge budrunden likevel. Faktisk kan du gjennom Boligassistenten følge alle budrundene til Eiendomsmegler 1, om det så er naboens hus som skal selges eller du bare er nysgjerrig på hva boliger blir solgt for, forteller Voll.

Hanevik, Smith og Voll synes det er viktig å tilby produkter kundene etterspør. Boligassistenten er innovasjon drevet fram av brukere og behov de har etterspurt. Nå søker de førstegangskjøpere mellom 20 og 40 år som vil være med og teste tjenesten. Se faktaboks for hvordan du melder din interesse.