2 damer

Interiørtrend: Rundere og mykere stil

Tekst: Ingrid Milde. Foto: Jon Arne Tjelta.
Linduker og linputer, glasslamper og krystall, møbler av resirkulert tre, kurver og hampmatter, marmor og gullfarget bestikk. Nå skal det være lunt og koselig hjemme, i en blanding av klassisk og myk stil.

Vårens trender har fått plass i hyllene hos den trivelige interiørbutikken Bohemia i Solakrossen. På jakt etter inspirasjon blir vi møtt av butikkmedarbeider Hero Khazri Ibrahimian , som viser siste nytt på interiørfronten. Til daglig studerer hun økonomi på 3. året på BI.

Matter i hamp av merket DAY av Birger et Mikkelsen er produsert av dyktige håndverkere.

Matter i hamp av merket DAY av Birger et Mikkelsen er produsert av dyktige håndverkere.

Koselig hjemme

– I år er det det myke og naturlige som gjelder. Folk vil ha det koselig hjemme, og ikke det mørke og grove lengre. Vintage bord og benker er resirkulert av gammelt, skurt treverk som har fått ny funksjon. Linduker og linservietter er kommet sterkt tilbake, og er superpopulært. Fordelen fra sist lin hadde sin storhetstid på 70-tallet, er at nå trenger man ikke stresse med strykejernet for å få duker og servietter helt glattstrøkne. Nå skal det være litt skrukkete, forteller hun.

Årets interiørtrender: Marmor, krystall, messing og lin.

Årets interiørtrender: Marmor, krystall, messing og lin.

Kurver og hamp

Kurver er populært og kommer i alle fasonger og størrelser. De kan brukes som oppbevaring av alt man måtte ønsker: håndklær, pledd og grønne planter.

– Ja, grønne planter er tilbake, det er bare å fylle opp med mange av dem, de frisker fint opp nå på våren. Kunstige blomster er også lov.

– Folk syns dette er en veldig kjekk butikk, de kommer reisende langveisfra for å kjøpe hos oss, sier Hero. Vi har også nettbutikk, og vi pakker og sender varer over hele landet. Eier av butikken, Silje Røskar Rosvold, oppdaterer seg hele tiden, følger med på interiørblogger og nettsteder for å få oversikt over hva som er det hotteste på markedet, og bestiller inn nyheter i samarbeid med daglig leder Ingeborg Thu Hansen.

4-bohemia-740x460.jpg
5-bohemia-740x460.jpg
6-bohemia-740x460.jpg
7-bohemia-740x460.jpg
8-bohemia-740x460.jpg

Lunt og trivelig

– Trivsel er viktig, mener Thu Hansen. Kundene syns det er behagelig og trivelig å komme til oss. Her føler de seg hjemme og mange bruker god tid i butikken, noen opp til to timer!

– Nå ønsker folk å ha det trivelig hjemme, og ikke så strengt som tidligere. Rosa, lin, messing og marmor. Før har interiøret vært industrielt, nå henter vi inn naturen og setter ting sammen mer tilfeldig. Lindukene kan godt være litt krøllete, det viktigste er trivselen. – Denne generasjonen liker ikke å stryke, ler hun, og får full støtte av Hero Khazri Ibrahimian. De får et skikkelig latteranfall og sier: – Vi har det sykt gøy på jobb!