En stabel dokumenter, som flyttemelding og takstrapport.

Kjøpe eller selge? Sjekk om du har disse papirene i orden

Tekst: Camilla Hager. Foto: Henrik Norem.
Skal du selge eller kjøpe bolig – eller kanskje begge deler? Da er det visse dokumenter du må ha på plass før du flytter.

I tillegg til dokumentene megleren din vil ta ansvar for, som skjøte og kjøpskontrakt, er det noen du selv må skaffe, eller vurdere om du skal ha.

Dokumentasjon på utført arbeid

Skal du kjøpe bolig, bør du be om dokumentasjon på oppussing og utbedringsarbeid som er utført, slik at du vet at det er gjort korrekt og av fagfolk. Er det du som skal selge, er det en stor fordel å kunne vise frem slike bevis. En kvittering er ikke nok, det må være teknisk godkjenning fra en tredjepart, som DDV-­instruks fra rørlegger eller samsvarserklæring fra elektriker. Mangler du denne dokumentasjonen vil tilstandsgraden i en tilstandsrapport automatisk bli redusert, og det vil du jo helst unngå.

Flyttemelding for adresseendring

Sørg for å oppdatere postmannen om din nye hjemmeadresse ved å fylle ut Altinns skjema for flytting og adresseendring. Folkeregisteret vil ha denne tilsendt innen 8 dager etter du har flyttet.

De viktigste forsikringene

Eierskifteforsikring

De siste årene har Eierskifteforsikring blitt veldig vanlig. Skal du selge, er dette din forsikring mot kranglete kjøpere. Den dekker de fleste krav kjøperen skulle ha etter avhendighetsloven, fordi forsikringsselskapet har tatt over dine forpliktelser etter kjøpskontrakten. Den er det du som selger som betaler for, og prisen regnes vanligvis ut fra en viss promille av kjøpesummen.

Boligkjøperforsikring

 Dette er eierskifteforsikringens motpart, og er for deg som kjøper brukt bolig gjennom megler. Du tegner den ved boligkjøpet, og senest når kontrakten signeres. Skulle du få behov for å fremme rettslige krav etter avhendighetsloven, vil du denne dekke dem. Den gir deg også faglig og juridisk bistand.

Innboforsikring

Innboforsikring må du alltid ha, så er du boligeier i dag, har du den forhåpentligvis fra før. I så fall blir den med til din nye adresse – så lenger du huske å melde adresseendring til forsikringsselskapet. Ikke alle innboforsikringer dekker skader som skjer på flyttelasset mellom boligene, så sjekk hva som gjelder før du fyller flyttebilen. Bruker du flyttebyrå, er det deres forsikring som skal gjelde. Bytter du boligen inn med en større variant, vurder om forsikringen også bør oppgraderes. 

Husforsikring

Har du kjøpt hus, rekkehus eller del av tomannsbolig? Da er ikke innboforsikring nok. Huseiere trenger også husforsikring, som dekker blant annet brann, vannskade, tyveri og skadedyr.

Tilstandsrapport eller takstrapport

Som selger har du informasjonsplikt når du selger bolig. Det gjør du ved å få en takstmann til å lage en rapport, enten en takstrapport eller tilstandsrapport, også kalt boligsalgsrapport. Sistnevnte går grundigere til verks og koster mer å få utført, men gir også mer informasjon slik at du kan være enda tryggere på at du har ditt på det rene. I deler av landet, som Rogaland, Telemark og Vestfold er tilstandsrapporten nærmest standard, men hvilken du velger er opp til deg.