Valgte tryggheten fra megler – fikk solgt

Foto: Lars R. Persson. .
Mats Jøran Sandvær prøvde å selge eneboligen i Brønnøysund på privaten. Men det var først da megler kom på banen at kjøperinteressen eksploderte.

Den 150 kvadratmeter store eneboligen i Brønnøysund var først tung å selge for Mats Jøran Sandvær og kona. Med beliggenhet litt utenfor sentrum og nærhet til turområder, butikk og barnehage, skulle det egentlig være en smal sak. Både for barnefamilier, unge og eldre er området midt i blinken.

- Vi tenkte å selge boligen selv for å spare litt penger. Det fungerte greit i begynnelsen, men etter første visning døde interessen fra kjøperne. Det gikk i stå, sier Sandvær, som jobber offshore. Det betyr at han heller ikke har så mye tid til å håndtere alle visninger som må til for å selge privat. Når han er hjemme vil han helst slappe av mellom hektiske jobbskift.

- Jeg fikk telefoner fra potensielle kjøperne mens jeg var på jobb, og kunne ikke følge opp. Det ble slitsomt, så jeg ble egentlig veldig glad da Elin Edblad fra EiendomsMegler 1 tok kontakt med meg og ga oss et godt tilbud, sier han.

Megleren holdt kontakten

Sandvær slo til på tilbudet, og eiendomsmegleren satte i gang med å lage salgsoppgave og engasjerte fotograf til å ta nye bilder og video. Paret fikk også tilbud om en digital markedsføringspakke, med videovisning og nettannonser. Disse poppet ikke bare opp på Finn.no, men på ulike nettsider der potensielle kjøpere i målgruppen kan finne på å surfe innom.

Elin Edblad ringte og holdt kontakt på SMS med alle interessentene hele tiden, noe som var en enorm lettelse for selgerne.

- Interessen ble helt annerledes fra kjøperne da en megler fikk sving på sakene, det var aktivitet hele tiden. Det var deilig å slippe å ha salgsprosessen konstant over skuldrene, vi kunne ta det med ro. Hun tok også alle visningene, og det ga en helt annen trygghet, sier han.

Traff med videovisning

Sandvær er veldig fornøyd med den digitale annonseringen som til slutt ga resultater. Huset deres dukket opp på ulike relevante nettsider, og ekteparet kunne enkelt se hvor mange som trykket seg inn på salgsoppgaven gjennom den digitale markedsføringspakken.

- Det var ganske utrolig å se hvor godt videovisningen traff, og bildene hadde også et helt annen uttrykk enn de som vi tok, ler Sandvær.

Nytt liv i leilighet

Under tre måneder etter var boligen solgt, og familien kunne endelig slappe av i leiligheten de kjøpte før salget.

- Vi har hytte og så liker vi å reise. Det var disse prioriteringene som gjorde at vi valgte å kjøpe oss leilighet i stedet, sier Sandvær. Nå er det et ungt par i etableringsfasen som kan nyte godt av boltreplassen i huset, mens Mats Jøran Sandvær og kona nyter kaffen på toppen av en sentrumsnær leilighet med null snømåking og vedlikehold.

- Vi trivdes godt i huset som vi har bodd i siden 2005, men er veldig glad for at ferden videre gikk så lett gjennom megler, sier han.


Mats Jøran Sandvær har bodd i denne eneboligen siden 2005, men nå har ferden gått videre til leilighet. Heldigvis fikk han solgt boligen i løpet av tre måneder gjennom megler. Foto: Lars R. Persson.