Styling fikk fart på boligsalget

Tekst: Tonje Pedersen . Foto: Hilde Myre Dalman og Per Bendixen .
Hva gjør du når boligen ligger lenge til salgs uten at noe skjer? Da stylistene i Boligkonsulentene endevendte en leilighet i Verven, ble den solgt på under en uke.
Nede i Verven, like ved populære Badedammen, ligger nye, flotte leiligheter på rekke og rad. Sentrumsnært med havet gjør beliggenheten attraktiv for de som vil bo i byen midt i yrende folkeliv på sommeren og nær natur og parkområder for restitusjon og fritidsaktiviteter. I dette området ble en leilighet lagt ut for salg før jul. Det ble arrangert flere fellesvisninger, men markedet viste ingen interesse. Etterhvert ble eieren utålmodig og byttet meglerfirma. Eiendomsmegler Erlend Haglund overtok og gjorde flere tiltak for å få fart på salget. Et av dem var å bruke stylistene i Boligkonsulentene.

Eiendomsmegler Erlend Haglund bruker ofte stylist Liv Tone Fredriksen for å gjøre boligene presentable før salg.

Anbefalinger


– Vi har hatt god erfaring med Boligkonsulentene tidligere, og vi vet at styling kan være det lille ekstra som skal til. Det handler også om at vi som meglere bruker god tid, ser hva som bør gjøres og gir de anbefalingene som selgerne trenger for å gjøre boligen mest mulig attraktiv, sier Haglund, som til daglig jobber ved Eiganes-kontoret til EiendomsMegler 1.

De valgte en velursofa i grå som passer til veggene i stua.

– I tillegg til å style leiligheten, markedsførte vi boligen i alle kanalene som vi bruker – både på Finn.no, gjennom vår målrettede digitale markedspakke EFFEKT og i avisannonser. Den lå ute i under en uke, ble sett over 6 000 ganger og solgt for en god pris. Dette eksempelet viser at det nytter å legge litt ekstra i forberedelsene, fortsetter han.

Ingenting er tilfeldig i denne leiligheten i Verven som ble stylet før salg.

For stylist og daglig leder Liv Tone Fredriksen i Boligkonsulentene, er det lett å se hva som skal til for å presentere boligen på en god og lekker måte. Sammen med de ansatte i firmaet gjorde hun en analyse av leiligheten, valgte et tema som skulle gå som en rød tråd gjennom boligen og kom med anbefalinger overfor selger. Han slo til.


– Vi kommer først på befaring, som er en interiørveiledningstime. I denne leiligheten i Verven fikk vi beskjed om at salget gikk trått og at målet var at leiligheten skulle skille seg ut i mengden. Det er mange leiligheter til salgs, de har ofte hvite vegger overalt, er moderne med lyse kjøkken og eikeparkett. Problemet er bare at det blir litt likt alle andre. Slik var det også her. Vi måtte se på hva vi kunne gjøre for å skape et unikt og annerledes bilde. Vi valgte et dempet uttrykk som gir en eksklusiv stil i leiligheten.

Helhetsinntrykk


Boligkonsulentene endevendte leiligheten, fjernet alle møblene, valgte nye farger og malte veggene. Videre satte de inn eksklusive designmøbler som passet til de nye fargene og dekorerte med puter, lysestaker og vaser – alt med en gjennomgående rød tråd der detaljene går igjen i de ulike rommene og fargene fra veggene stemmer med sengetepper, puter, sofaer og vegger.

Detaljer og farger går igjen i de ulike rommene.




– I denne leiligheten valgte vi mørke, matte farger. Vi følte at rommene ble lunere. Fargen heter Diskret og er en gråfarge med gult og rødt i seg. Her er det store vinduer og mye lys. Når sollyset treffer veggene får fargen et grønnskjær. Det ser nydelig ut. Vi har også jobbet mye med materialvalg og tekstur og valgte en velursofa i grå som passer til veggene i stua. Velur er veldig in i tiden, noe som også gjør leiligheten mer moderne, forteller Fredriksen.

Fargen på veggene heter Diskret.

Inspirasjon


Når stylistene kommer inn i en bolig, er de ærlige om hva de ser og gir anbefalinger basert på hva som virker. Kundene får for eksempel beskjed om å ta ut sofaen eller fjerne sjenerende hyller, slik at rommene ser åpne og luftige ut. – Vi ønsker at folk blir inspirerte når de kommer inn i huset og at de klarer å se egne løsninger.

Soverommene må gjerne skape hotellrom-følelse.

Rommene skal være akkurat passe møblert, men ikke overfylt – og soverommene må gjerne skape hotellrom-følelse. Det blir mer og mer vanlig å bruke stylister, og flere oppdrag handler om boliger som ikke har blitt solgt. Det kan ofte være bedre å ta disse grepene enn å gå ned i pris. Foto og styling er som hånd i hanske for å presentere boligen på en best mulig måte. Hvis de som kommer på visning blir inspirerte og vil oppleve mer, da har vi gjort jobben vår.