Hemmeligheten til et godt boligsalg ligger i forberedelsene

Å velge riktig meglerhus og megler er en av de viktigste valgene du gjør når du skal selge din bolig. Kommunikasjon, gode salgsverktøy og lokal kunnskap var faktorene Christer Engh så etter da han søkte hjelp til prosessen med å selge sin leilighet i Oslo.

Da Engh omsider hadde bestemt seg for å selge leiligheten sin i Bjørvika, var gode referanser han fikk av venner og bekjente en god starthjelp for valget av meglerkontor. Basert på digital salgsstatistikk, kunnskap om området, realistisk prisantydning og en god markedspakke, falt valget på EiendomsMegler 1.

- Alle aspektene rundt et boligsalg som markedsføring, pris, materiell og lignende, var selvfølgelig viktig, men at jeg som kunde alltid var i førersetet og at megleren behandlet meg som deres viktigste kunde var for meg alfa omega. Følelsen av økt service var rett og slett helt avgjørende!

Å få en god salgspris etter endt boligsalg har naturlig nok veldig mye å si når du som selger skal evaluere om et boligsalg var vellykket eller ikke. Det mange ikke vet, er at det er selve forberedelsene i forkant av visningen hvor magien skjer, og som gjør at du tilslutt oppnår den prisen du har ønsket deg.

EiendomsMegler 1 aller viktigste jobb før salgsprosessen begynner, er å inneha kunnskapen om nærområdet og nabolaget. Alt fra når en skole skal bygges og ferdigstilles til når neste arrangement hos det lokale idrettslaget skal arrangeres. Ved å blande denne kunnskapen med kundens relasjon til nabolaget har EiendomsMegler 1 plattformen som kan bygges videre på i boligsalgsprosessen. 

Viktigheten av tilstedeværelse og kunnskap

Når du har valgt meglerkontor, starter selve arbeidet med å markedsføre boligen på best mulig måte, slik at interessen fra personer som matcher din bolig blir stor.

- Megler viste en tilstedeværelse og tilgjengelighet fra start til mål. Fra vi satte pris, til å være tilstede under fotograferingen, til å bruke sitt kontaktnettverk for å få inn potensielle kjøpere før visning. Nå vet jeg ikke om det er sånn med alle meglere, men hun var tilgjengelig til alle døgnets tider. Det at megler faktisk bryr seg om selgeren som menneske og alltid setter deg som førsteprioritet, er egenskaper som jeg setter veldig høyt, påpeker Christer Engh.

Tilstedeværelse og god kunnskap er viktige egenskaper under en visning og en påfølgende budrunde, men et boligsalg starter ikke ved første visning. Verdien av tilstedeværelse under fotografering, innflytelse ved produksjon av markedsmateriell og kontakten med potensielle kjøpere i forkant av visning og selve budrunden, er minst like viktige, -om ikke viktigere. Det vil gjerne vises på bildene i prospektet generelt, dersom megler har forhastet seg i prosessen eller ikke vært dedikert i prosjektet underveis. Nøye gjennomtenkte bilder, gode og riktige beskrivelser av boligen og området rundt, samt budskap i annonseringen som treffer målgruppen, er nøkkelen til suksess for å få mange interessenter til visning og budrunde. 

«Value for money»

En siste avgjørende faktor for at Christer sin salgsprosess ble vellykket, var måten megleren brukte deres egenkomponerte verktøy på, kalt «EiendomsMegler 1 Effekt». Her har EiendomsMegler 1 i samarbeid med Finn.no lagt betydelige ressurser på å skreddersy ett digitalt salgsverktøy som gir både selger og megler en unik innsikt og mulighet til å målrette mot alle potensielle kjøpere til din bolig.

Det digitale verktøyet kan sammenlignes med strømmetjenesten Netflix sin løsning, hvor brukere får anbefalinger av filmer og serier i deres interessegrupper som de ennå ikke har sett. Dette gjøres på samme måte med «Effekt», visningen av din bolig kan derfor bli vist til potensielle interessenter som nødvendigvis ikke har blitt vist boligen i første omgang. Nedslagsfeltet og potensielle kjøpere vil derfor utvides og flere personer i den ønskede målgruppen kan nås og «boosten» vedlikeholdes gjennom hele salgsperioden.

-Dette verktøyet var kjempeinteressant og noe som ga meg et lite kick under salgsprosessen. Det var spennende og unikt med all informasjonen vi fikk innsikt i og hvordan vi så interessen fra ulike geografiske områder endret seg underveis. Kanskje det viktigste av alt var måten megleren brukte dataene som kom inn for å nå ut til «riktige» potensielle kjøpere. Dette følte jeg virkelig ga «value for money» nevner Engh.

 

Maks oppfølging fra Oslo til Finnsnes - kunden er alltid førsteprioritet

Å selge sin bolig gjennom en av landets største eiendomsmeglerkjede, kan føre til flere fordeler. Det at EiendomsMegler 1 har flest meglerkontorer i landet med mange ansatte, gjør at økt kundeservice og daglig oppfølging kan ivaretas. Derfor spiller det ingen rolle om du er fra storbyen eller Finnsnes, hos Eiendomsmelger1 får alle kundene maks service.

Maks oppfølging, bredt geografisk nettverk med potensielle kjøpere, effektiv markedsføring og utvidet lokal kunnskap er viktige verdier for EiendomsMegler 1 og noe meglerkjeden streber etter å perfeksjonere og ivareta hver dag. Uavhengig av verdien på boligen som skal selges eller geografisk tilhørighet – utnyttelsen av lokal kunnskap, digitale salgsverktøy, tilgjengelighet og dialog med kunden er alltid en førsteprioritet i en salgsprosess hos EiendomsMegler 1.