Når erfaring, lokalkunnskap og tålmodighet teller

– Mange håper at noen skal ta over og videreføre det de selv har bygd opp. Da må jeg være mer enn en megler. Jeg må være en som lytter.

Publisert 4. september 2025

Christoffer Haugeberg Våge

I løpet av 11 år som megler har Christoffer Haugeberg Våge solgt det meste – fra moderne leiligheter til gamle småbruk. Men noen salg treffer dypere enn andre. Når Christoffer selger en gård, er det ofte mer enn bare et eiendomssalg. Det kan være siste kapittel i en familiehistorie – og starten på en ny.

– Det er mer følelser i det. Selgere av landbrukseiendommer vil ofte vite hvem kjøperne er, og håper at noen skal drive det videre. Mange velger heller kjøper basert på magefølelse, sier han.

Derfor mener han at rollen som megler handler like mye om relasjoner og tillit som om eiendomsfag.

– Det handler om å rådgi, men også om å la det være kundens valg. Det skal være en trygg og god opplevelse.

Christoffer startet som helt fersk i meglerbransjen, og har jobbet seg opp til avdelingsleder i Tysvær – en rolle han virkelig trives i.

Selv om han opprinnelig er fra Oslo, og har bodd i alt fra Hammerfest til Stavanger, kjenner han nå markedet i Tysvær og innover i distriktet godt.

– Jeg får stadig spørsmål om dialekten min. Noen tror jeg er fra Sauda, andre Arendal.

Han har blitt godt kjent med både folk og steder, som er helt avgjørende for å kunne gi gode råd. Lokalkunnskapen gjør at han kan koble bolig med rett kjøper, ofte på tvers av eiendommer.

– Jeg hadde en runde i Aksdal hvor kjøperen av en leilighet endte opp som selger på neste – og jeg kunne tipse videre til dem som ikke fikk tilslag første gang. Det er da du kjenner at nettverket og erfaringen gir resultater.

Is i magen

Ikke alle salg går unna etter første visning – og det er helt greit.

– Du må ha is i magen, forteller Christoffer. Det handler om å kjenne området, vite hva som er solgt før, og vente på den rette. Har du erfaring og oversikt, kan du gi kundene trygghet også i ventetiden.

Han forteller om et hus som lå ute i ti måneder før salget gikk gjennom.

– Det var bare å holde på strategien. Når det først løsner, er det verdt det. Det viktigste er at det føles riktig for både kjøper og selger.

Spiller på lag med kundene

Christoffer beskrives av kollegaer som ærlig, lyttende og erfaren – kvaliteter han selv tror betyr mye i møte med folk.

– Jeg tar meg god tid til kundene og hører på hva de sier. Jeg kommer gjerne opp med en plan, men er fleksibel. Her må vi bli enige. Jeg følger dem tett opp, også når det ikke skjer noe. Da ringer jeg og gir en oppdatering likevel.

For ham handler det ikke om raske salg – men om gode prosesser.

– Det er viktig for meg at kundene føler at det er et samarbeid. At de blir sett og ivaretatt hele veien.

Rolige helger med full fart

Etter lange dager med visninger og kundemøter, roer Christoffer ned sammen med familien på fritiden.

Helgene bruker han gjerne på hyttetur – enten til fjells eller ved sjøen – sammen med kona og deres to barn på 7 og 10 år.

– Minstemann har fått helt dilla på fiske, så det har blitt en ny aktivitet for oss. Jeg var nylig innom butikken for å få tips om hvilke sluker som funker best.

– Det viktigste er følelsen du etterlater

Enten det handler om å selge en familiebolig i sentrum eller en gård langt ute i distriktet, er målet alltid det samme:

– Jeg håper folk sitter igjen med følelsen av at det har vært en god opplevelse. At det har vært ryddig, profesjonelt og trygt – og at de merker at jeg bryr meg.

Kontakt Christoffer for en uforpliktende prat

Del: