Det er ikke bare hus, det er mennesker
For Trine Rønning Brekke handler meglerjobben om mer enn kvadratmeter og prisantydninger. Det handler om folk – og om å være en trygg og tilstedeværende støttespiller gjennom noen av livets største valg.
Publisert 25. september 2025

Du skal ikke snakke lenge med Trine før du skjønner at det er en megler som bryr seg. Om både folk og fargevalg, budrunder og barnerom.
– Det er ikke bare et oppdrag – det er et tillitsforhold. Jeg skal følge folk gjennom en livsendring, og da er det viktig at de føler seg sett, sier Trine.
Kollega og regionssjef Runar Aarekol beskriver henne som «hun som gjør det lille ekstra».
– Hun flytter gjerne på en potteplante før foto, eller låner ut noe om hun mener det bør være der. Trine teller ikke timer – hun bare fikser det.

Fra magefølelse til millionbeslutninger
– Når folk skal velge megler, er det ofte magefølelsen det står på, forteller Runar. Du har kanskje tre–fire meglere som sier de er best – men hvem tror du mest på? Hvem føles riktig?

Trine legger vekt på å være forberedt og til stede. Hun kommer tidlig til visning, setter seg godt inn i tilstandsrapporten og følger opp alle interessenter. Også de som egentlig har gitt seg.
– Det hender de hiver seg på igjen, og da kan det plutselig bli 10.000 eller 100.000 ekstra.
Det handler ikke om prisrekorder
– Det viktigste er at både selger og kjøper føler seg trygge. Ingen skal sitte igjen med følelsen av å ha blitt lurt. Det skal føles godt – uansett hvilken side av bordet du sitter på.

Sjel og innsats
Runar kjenner teamet i Haugesund godt etter mange år i EiendomsMegler 1.
– Trine er smilende og omtenksom – og ekstremt dedikert. Hos henne er det ikke «godt nok» før det er 110 prosent. Hun leverer hver gang, uansett om det er en bolig til én eller 10 millioner.
Han løfter også frem den sterke bedriftskulturen:
– Vi har et støtteapparat i ryggen med høy fagkompetanse. Det gjør at vi kan være til stede for kundene – og gjøre en skikkelig jobb, hver gang.

Lokalkunnskap – og kjærlighet for byen
– Lokalkunnskap er viktig. Jeg må vite om turområdene, skolene, og når sola treffer terrassen. Det er en stor del av jobben, sier Trine.
Hun trekker frem de mange, fine turløypene i Djupadalen og Vangen som sine personlige favoritter på Haugalandet.
– Det fine med Haugesund er at du ikke trenger å ta bilen for å komme deg ut i skogen
Empati i verktøykassa
Jobben som megler handler ikke bare om tall og tidsfrister. Den krever innlevelse, menneskekunnskap – og et sterkt hjerte. Trine er opptatt av at kundene skal merke at hun bryr seg, og at hun gjør det hun sier hun skal gjøre – skikkelig.
– Du møter folk i forskjellige faser i livet. Det kan være dødsfall, skilsmisser, eller arveoppgjør med ti søsken. Da må du se menneskene bak, sier Trine.
Hun synes det er ekstra fint når barn av selgere også takker etter et salg.
– Det betyr at jeg har sett hele familien.
Livsstil med mening
For Trine er meglerjobben mer enn en jobb – det er en livsstil. Ingen dager er like, og empati er en like viktig del av verktøykassa som fagkunnskap.
– Du må nesten være litt hobbypsykolog. Men jeg kunne ikke tenkt meg noe annet.
Når hun kommer hjem fra jobb, er det første hun gjør å klemme barna. Med to aktive gutter på 6 og 8 år går ettermiddagene til fotballtrening og full fart.
– Joggetur på morgenen. Så gjerne grilling med venner, kanskje en dukkert med ungene. Jeg liker å ha planer – noe må skje.

En trygg støttespiller i boligjungelen
Runar sier det enkelt:
– Å selge bolig er noe folk gjør få ganger i livet. Da skal vi være til stede hele veien. Vi skal være trygge, tydelige – og tilgjengelige. Det er det folk husker.
EiendomsMegler 1 er en del av noe større. Med samarbeid på tvers av bank og region, og en sterk tilstedeværelse lokalt, får kundene både det store apparatet – og det nære møtet.
– Vi kjenner nabolaget, vi kjenner markedet og vi kjenner menneskene. Og det gjør en forskjell, sier Runar.
Med meglere som Trine på laget, er det ingen tvil om at den forskjellen merkes.