Magnetunvegen 180
Flott gårdstun med våningshus og kårbolig, høyt og fritt beliggende med fantastisk utsikt. Heimstøl og langstøl.
kr 6 990 000
kr 7 166 195
kr 6 990 000
Dokumentavgift til staten, 2.5%: kr 174 875,00,-
Tinglysning av hjemmelsdokument.: kr 545,-
Tinglysning av pantedokument.: kr 545,-
Grunnboksutskrift: kr 230,-
Sum omkostninger: kr 176 195,00,-
Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning.
Det tas forbehold om endringer i avgifter/gebyrer.
Boligkjøperforsikring fra kr 13 600,- til 16 400,- (valgfritt tillegg).
Last ned salgsoppgave for komplett informasjon om eiendommen
Prøv SpareBank 1 sin boliglånskalkulator
Da er det lurt å ha finansieringsbevis klart.
Visning
Henter visninger...
Nøkkelinformasjon
3550 Gol
Selveier
778 421 m2
3550 Gol
Selveier
778 421 m2
Kjøpe og selge - steg for steg
Skal du både kjøpe og selge bolig? Sammen med SpareBank 1 hjelper vi deg gjennom alle stegene – hele veien inn i ditt nye hjem.
Beskrivelse
Kart
Mer informasjon om eiendommen
Nærområdet
Denne vakre eiendommen ligger høyt og fritt til på Øygardane, der området i hovedsak består av landbrukseiendommer. Fra eiendommen er det fantastisk utsikt ut over dalen og mot Gol og fjellene rundt. Heimstølen ligger i skogen mellom tunet og Smylistølane. Her er det stille og fredelig, og lett å finne roen. Fra eiendommen er det flott turområde. Langstølen ligger fantastisk fint til på Smylistølane med vid utsikt mot fjellheimen rundt. Her har man godt med sol fra morgen til kveld med sin nord-vestvendte beliggenhet. Skogshorn ligger midt i utsikten. Gol med sin sentrale beliggenhet i Hallingdal er et naturlig knutepunkt både for nabokommunene og veifarende mellom Øst- og Vestlandet. Avstand til Oslo er ca. 19 mil og Bergen ca. 30 mil, både Bergensbanen og diverse ekspressbusser har stopp i Gol. Gol er et handelssentrum i Hallingdal, her finnes bl.a. kjøpesenter, restauranter, kafeer, butikker, bank, offentlige servicetilbud m.m. I tillegg kan det nevnes at Gol og Golsfjellet er et veldig godt utgangspunkt for den aktive og friluftsinteresserte. Her finnes bl.a. flere alpinanlegg, ca. 20 mil med preparerte skiløyper, mange fjellområder og fjellveier for fot- og sykkelturer, golfbane, bade- og fiskemuligheter i flere fjellvann m.m. Bo- og oppvekstmiljøet i kommunen er svært godt, og tilbyr bred dekning av både barnehager, skoler, helse- og omsorgstjenester. Det er også et rikt utvalg av kulturelle tilbud gjennom idrettsanlegg (friidrett, treningssenter, fotball, håndball, skøyter, sykling, langrenn, skiskyting, svømming, alpint osv) og fritidsklubber. Med bakgrunn i at Gol er i ferd med å utvikle seg til å bli et sterkt og naturlig sentrum i Hallingdal, er det også gode muligheter for å få jobb i kommunen. Gol er med andre ord et godt sted å være for både fastboende og besøkende!
Barnehage, skole og fritid
Gol har tre kommunale barnehager; Vesterhuset, Herad og Breidokk m/ underavdeling Hallingmo. I tillegg til en privat barnehage; Klaras familiebarnehage. Gol fikk ny barne- og ungdomsskole i 2017, i tillegg til ny flerbrukshall plassert ved idrettsbanen. Gol har også en videregående skole med 5 utdanningsprogram, både studieforberedende og yrkesfaglige. Det er ca. 365 elevplasser fordelt på 18 klasser.
Reguleringsplan
Eiendommen omfattes av kommuneplan for Gol kommune 2011-2023 med Plan-ID 2009007, vedtatt 06.09.2011, formål LNFR - landbruks-, natur og friluftsformål. Eiendommen ligger i et LNFR område (Landbruks-, natur, og friluftsområde samt reindrift), jfr. plan- og bygningslovens § 11-7,a) areal for nødvendig tiltak for landbruk og gårdstilknyttet næringsvirksomhet, b) areal for spredt bolig-, fritids- eller næringsbebyggelse. Området kan som hovedregel ikke utvikles med tanke på boligbygging eller annet bebyggelse, fordi det skal tas hensyn til f.eks. allemannsretten, naturvern, landbruk eller friluftsliv. I LNFR område kan det være bygge- og deleforbud, i tillegg er det ikke sannsynlig at man får godkjent bruksendring av eksisterende bygninger eller godkjent oppføring av bygninger i strid med hovedregelen. I arealdelen i kommuneplanen kan det fremkomme opplysninger om virkningen av LNFR kategorien. Reguleringen gjelder fremtidige tiltak, dvs. eksisterende hus og fritidsboliger kan nyttes i tråd med tidligere gitte kommunale tillatelser, men reguleringen kan få konsekvenser ved eventuell gjenreisning, for eksempel etter brann. Oppføring av nye boliger i LNFR område kan ikke skje uten etter dispensasjon eller som følge av bestemmelsene i reguleringsplanen. Ta kontakt med megler for nærmere informasjon. Deler av eiendommen (hovedteigen) er vist i et område med faresone ras- og skredfare (vist med rød skråskravur på kartutsnitt). Planen ligger vedlagt i salgsoppgaven, og interessenter bes gjøre seg kjent med denne.
Last ned salgsoppgave for komplett informasjon om eiendommen
Registerbetegnelse
- Gårdsnummer: 44
- Bruksnummer: 8
- Kommunenummer: 3324 - Gol
Eiendom
Tomteareal er 778 421 m2 på eiet tomt.
Gnr. 44, bnr. 8 består av Magnetunvegen 180, Magnetunvegen 182 og Smylistølvegen 148, og er fordelt slik:
Hovedteig 220 288,7 kvm.
Teig 104 458,1 kvm.
Teig 68 949,6 kvm.
Teig 42 140,8 kvm.
Teig 9 445,8 kvm.
Teig 8 098,9 kvm.
Teig 234,5 kvm.
Gnr. 16, bnr. 5 består av Smylistølvegen 405 og Smylistølvegen 407, og har et areal på 324 804,9 kvm.
Totalt areal: 778 421,3 kvm.
Innhold
Vaningshuset: 1. etg: vf/entre, stue, kjøkken, vaskerom, soverom og bad. 2.etg: kontor, bad og 2 soverom. Kjeller: boder Kårbolig/hallingstue:, Innhold: vf/entre, stue, kjøkken, soverom og bad. Hems med soverom. Heimstølen: Stølsbu: stue, kjøkken, 3 soverom og hems. Langstølen: Stølsbua: vf/entre, stue, kjøkken og 3 soverom. Utleiehytte: vf/entre, stue, kjøkken og 2 soverom samt hems.
Standard
Se vedlagt teknisk beskrivelse for å se detaljert beskrivelse av hvert enkelt bygg. Hovedtrekket for hele eiendommen er at alle bygg fremstår som godt vedlikeholdte og solide. Salgsoppgaven tar kun for seg enkelte bygg på eiendommen. Tunet: Våningshuset er oppført i ca. 1940 og der er gjort et tilbygg i ca. 1990. Boligen har behov for noe oppgradering. Vaskerom og innredning er av nyere dato. Stuen er panelert. Fra stue er det utgang til stor og solrik terrasse. Kårbolig: Eldre hallingstue fra ca. 1700-tallet som er satt opp på tunet i ca. 1960-tallet. Eiendommen er svært godt vedlikeholdt og den er satt i svært god stand. Stua har plassbygde skap av eldre dato. Dette er ikke verdsatt i taksten. Det er i 2025 satt i gang renovering og bad og kjøkken i eiendommen grunnet vannskade (forsikringssak). Arbeidet med dette sluttføres for forsikringsselskapets regning. Smiu, skåle, eldhus og snikkarstugu er alle svært gamle tømmerbygg som er restaurert og satt opp på tunet. Disse er god stand og utgjør et lite museum. Mya av det som står i disse byggene følger med eiendommen. Heimstøl og langstølen: Alle stølsbuer og utleiehytte fremstår som godt vedlikeholdt, og har opp gjennom tiden blitt jevnlig passet på. Stølsbu på heimstølen har tidligere vært leid bort. Stølsbu på langstølen samt utleiehytte er pr. i dag leid bort. Avtalen kan sies opp av ny eier dersom de ønsker å bruke eiendommene selv eller har andre planer. Det er ikke innvendige bilder i fra stølene, da disse fortsatt er leid bort. Eier av eiendommen skal ha med seg noe av inventar og løsøre, men mye av det som er på eiendommen kan følge med etter avtale med selger. Gårdstunet: Vaningshuset, byggeår ca. 1940, tilbygg 1990 Areal: ca. 185 kvm BTA Innhold: 1. etg: vf/entre, stue, kjøkken, vaskerom, soverom og bad. 2.etg: kontor, bad og 2 soverom. Kjeller: boder Kårbolig/hallingstue:, byggeår 1960, opprinnelig byggeår 1700-tallet. Areal: ca. 63 kvm BTA Innhold: vf/entre, stue, kjøkken, soverom og bad. Hems med soverom. Driftsbygning, byggeår ca. 1926. Areal: ca. 450 kvm BTA. Driftsbygningen er innredet med et snekkerverksted, hønsehus og lagerplass. Oppe i 2. etg er det tradisjonell låve med lagerplass. Stabbur, usikkert byggeår, real på ca. 92 kvm BTA. 2 rom i hver etasje samt svalgang. Snikkarstugu, fra 1926, areal på ca. 20 kvm BTA. Er restaurert og sett opp på nytt på gården. Inneholder et stort rom. Smiu, fra. ca. 1816, restaurert i ca. 2008. Areal på ca. 16 kvm BTA. Smiu inneholder ei grue samt luftbelg for bedre trekk. Eldhus, fra ca. 2010. Er brukt tømmer fra gamelt grisehus fra ca. 1700-tallet. Areal på ca. 11 kvm BTA. Innredet som bakstehus med takke og bakstebord. Skåle, fra ca. 1920. Restaurert i 1998. Areal på ca. 16 kvm BTA. Brukes i dag som skåle/vedbod. Flere av de gamle byggene på gården og på stølene er registrert i SEFRAK-registret. Se mer info under punktet diverse. Heimstøl: Denne stølen ligger som heimstøl. Det er traktorvei frem til eiendommen. Stølen har følgende bygg: Stølsbu, byggeår ukjent. Areal på ca. 46 kvm BTA. Bua har stue, kjøkken, 3 soverom og hems. I tillegg et uthus med utedo og vedskjul. Fjøs, heimstøl, ukjent byggeår. Areal på ca. 48 kvm BTA. Brukt i sin tid som sommerfjøs før de flyttet dyrene inn på langstølen. Løe, heimstøl, ukjent byggeår. Areal på ca. 25 kvm. Brukt til oppbevaring av for. Langstølen: Ligger fint til oppe på Smylistølane. Stølsbu, byggeår ukjent. I senere tid er det bygget på vf/entre. Areal på ca. 70 kvm BTA. Hytten har vf/entre, stue, kjøkken og 3 soverom. Utleiehytte, ukjent byggeår. Areal på ca. 46 kvm BTA. Hytten har vf/entre, stue, kjøkken og 2 soverom samt hems. På langstølen står det fjøs og låve i tillegg til uthus med oppbevaringsmuligheter. SEFRAK: Bygningane i SEFRAK-registeret er i utgangspunktet ikkje tillagt spesielle restriksjonar. Registreringa fungerar meir som eit varsko om at kommunen bør ta ei vurdering av verneverdien før det eventuelt blir gitt løyve til å endre, flytte eller rive bygninga. For meldepliktige bygningar (bygningar er eldre enn 1850), er det lovfesta i Kulturminnelova §25 at ei vurdering av verneverdien MÅ gjerast før søknad om endring eller rivning kan bli godkjent. Saksgang for endring på meldepliktig bygning: - Eigar må søke kommunen om endringar på bygninga. - Kommunen sender søknaden til fylkeskommunen som skal uttale seg om søknaden FØR kommunen fatter vedtak. - Kommunen skal melde alle endringar på bygninga til fylkeskommunen. Kommunen kan gi løyve til riving sjølv om kulturminnemyndigheitene i fylkeskommunen tilrår at bygget bør vernast.
Hvitevarer
Integrerte hvitevarer medfølger.
Adkomst
Fra Gol følger man veien opp mot Robru. Ca. 100 meter før Robru, tar man opp til venstre inn Nørdre Øygardsvegen. Denne vegen følger man i ca. 450 meter, ta så til høyre inn Magnetunvegen. Følg vegen oppover ca. 1,8 km. Gårdstunet ligger da på venstre hånd.
Eiendomstype
Småbruk
Oppvarming
Våningshus: Varmekabler, panelovner og vedfyring Kårbolig: Panelovner og vedfyring Heimstøl: Har ikke strøm, fyring med ved. Langstøl: Vedfyring og strøm på både stølsbu og utleiehytte.
Strømforbruk
Den årlige kostnaden vil variere etter eget forbruksmønster og blant annet fyringsmetode.
Vei, vann og avløp
Tunet: - felles vann med nabo - privat avløpsanlegg Stølene har brønn og utedo. Vei: Gården ligger til privat vei og det må påregnes kostander med drift og vedlikehold av veien sommer som vinter. Til langstølen er det vei sommer som vinter. eier av gården dekker drift og vedlikehold frem til stølen og utleiehytten. Heimstølen har bare traktorvei.
Meglers plikt til å stanse gjennomføring av en handel
I henhold til hvitvaskingsloven har meglerforetaket plikt til å gjennomføre kundetiltak (ID kontroll, kontroll av reelle rettighetshavere, kontroll av opplysninger mv). Kundetiltak skjer løpende og vil blant annet gjennomføres når handel inngås og ved gjennomføring av oppgjøret, samt dersom det foreligger mistanke om hvitvasking eller terrorfinansiering. Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres, skal meglerforetaket ikke etablere kundeforholdet eller gjennomføre transaksjonen med kjøper. Ved meglerforetakets avvikling av kundeforholdet etter at bud er akseptert som følge av at kjøper ikke bidrar med nødvendig dokumentasjon, vil avtalen mellom partene være bindende, men meglerforetaket kan ikke bidra i gjennomføringen av handelen. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende mot meglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter hvitvaskingsloven. Det godtas kun inn- og utbetalinger fra norsk finansieringsinstitusjon fra norske kjøpere. For utenlandske kunder som ønsker å kjøpe eiendom i Norge gjelder følgende regler; Kjøper av eiendom i Norge må ha D-nummer, et identitetsnummer man må ha for å kunne eie bolig i Norge. Det godtas kun innbetalinger fra konto i Norden. Dersom man har konto i annet land, må pengene innbetales via Norsk bank. Kontakt vår megler for mer informasjon.
Budgivning
Eiendomsmeglere kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12:00 første virkedag etter siste annonserte visning hvor selger er forbruker, jfr. Informasjon om budgivning. Fra 1. juli 2025 kan ikke megler formidle bud med forbehold om at budet eller forbehold i budet (hemmelige bud/hemmelige forbehold) skal holdes skjult for andre budgivere og interessenter. Alle bud og budforhøyelser med eventuelle forbehold, opplysning om finansiering og overtakelse skal sendes skriftlig til megler. Megler kan ikke formidle muntlige bud verken til selger, budgivere eller interessenter. Budgiver må legitimere seg med kopi av legitimasjon og underskrift. Megler skal sende skriftlig varsel om bud og budforhøyelser til budgiver, selger og interessenter. Aksept av bud skal sendes skriftlig til budgiver og selger. Budgiver kan benytte budskjema, elektronisk budgiving, skannet budskjema sendt på mail eller annen godkjent skriftlig kommunikasjonsform, f.eks. App’er i forbindelse med budgivningen. Konferer med megler. Megler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes teknisk feil. Under budrunden kan akseptfristene kortes inn ved mottakelse av nye bud. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere og kjøper meddeles aksept innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud fremkommer til megler. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles av megler.
Overtakelse
Etter nærmere avtale med selger. Vær vennlig å angi ønsket overtagelsesdato i vedlagte budskjema.
Avgiftsbeskrivelse
De kommunale avgiftene inkluderer renovasjon, slamtømming og tilsyn med avløpsanlegg (fastledd og forbruk), feiing og brannforebyggende tilsyn (fastledd)
Betalingsbetingelser
Kjøpesum og alle omkostninger skal være innbetalt til meglers klientkonto før overtakelse. Det forutsettes at skjøte tinglyses på ny eier. Dersom kjøper ikke ønsker hjemmelsoverføring av eiendommen til seg må det tas forbehold om dette i bud. Merk: Megler foretar IKKE avregning mellom kjøper og selger, som f.eks. avregning kommunale avgifter, veiavgifter m.v.
Sentrale lover
Eiendommen selges etter reglene i Avhendingsloven. Salgsoppgaven er basert på de opplysninger selger har gitt til bygningssakkyndig og megler, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Statens Kartverk og andre tilgjengelige kilder. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakkyndig før det legges inn bud. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut i fra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid har vanligvis blitt utsatt for slitasje, og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtagelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan også ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/ kostnader opptil et beløp på kr. 10.000,- (egenandel). Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen "som den er" og selgers ansvar er da begrenset (jf. § 3-9.1. ledd 2 pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. En forutsetning for salget er at skjøtet tinglyses på kjøper. Kjøper aksepterer at EiendomsMegler 1 kan offentliggjøre kjøpesum m.m. i egen markedsføring. Interessenter og kjøper må godta at selger og megler bruker elektronisk kommunikasjon i salgsprosessen. I tråd med eiendomsmeglingsforskriften vil informasjon om oppdragsgiver, salgsobjektet, interessenter og kjøper bli lagret av meglerforetaket i min. 10 år. Se EiendomsMegler1.no for mer informasjon om vår behandling av personopplysninger.
Personopplysningsloven
I henhold til personopplysningsloven gjør vi oppmerksom på at interessenter som henvender seg til megler vil bli registrert for videre oppfølging.
Annen informasjon
Konsesjon: Eiendommen er konsesjonspliktig og er underlagt bo- og driveplikt i hht Konsesjonslovens og jordlovens bestemmelser. Vedrørende konsesjon gjelder følgende ved dette salg: Selger har risikoen for at det er avtalt for høy kjøpesum etter konsesjonsloven § 9a. Hver av partene kan i så fall fri seg fra avtalen ved skriftlig melding til megler. Partene kan ikke fremme krav mot hverandre som følge av slik oppsigelse av avtalen. Kjøper har risikoen for at konsesjon nektes med grunnlag i konsesjonslovens øvrige bestemmelser, herunder § 9 første ledd nr. 1-4 eller § 9 andre til fjerde ledd. Hvis den situasjon skulle oppstå at kjøper ikke får konsesjon begrunnet i de forhold som er vist til i konsesjonslovens øvrige bestemmelser herunder § 9 første ledd nr. 1-4 eller § 9 andre til fjerde ledd, skal oppgjøret til selger foreligge som avtalt i § 1 i kontrakten, men da 2 måneder fra endelig avslagsvedtak er truffet. Nødvendig sikkerhet for kjøpesum må i et slikt tilfelle opprettes som tredjemannspant i eiendommen, og selger forplikter seg til å undertegne på pantedokument for tredjemannspant, dersom partene ikke innen 2 uker fra endelig konsesjonsavslag blir enige om annen sikkerhet. Konsejonslovens § 9 og § 9a lyder slik: § 9.(særlige forhold for landbrukseiendommer) Ved avgjørelsen av søknad om konsesjon for erverv av eiendom som skal nyttes til landbruksformål skal det legges særlig vekt på: 1. om erververs formål vil ivareta hensynet til bosettingen i området, 2. om ervervet innebærer en driftsmessig god løsning, 3. om erververen anses skikket til å drive eiendommen, 4. om ervervet ivaretar hensynet til helhetlig ressursforvaltning og kulturlandskapet. Konsesjon skal i alminnelighet ikke gis dersom det ved ervervet oppstår sameie i eiendommen, eller antallet sameiere økes. Det kan gis konsesjon til selskaper med begrenset ansvar. Det skal legges vekt på hensynet til dem som har yrket sitt i landbruket. Første ledd nr. 3 og § 9 a gjelder ikke sak der nær slekt eller odelsberettiget søker konsesjon fordi de ikke skal oppfylle boplikten etter § 5 andre ledd. I slik sak skal det i tillegg til første ledd nr. 1, 2 og 4 blant annet legges vekt på eiendommens størrelse, avkastningsevne og husforhold. Søkerens tilknytning til eiendommen og søkerens livssituasjon kan tillegges vekt som et korrigerende moment. § 9 a.(priskontroll ved erverv av landbrukseiendom) Ved avgjørelse av en søknad om konsesjon på erverv av bebygd eiendom med mer enn 35 dekar fulldyrka og overflatedyrka jord som skal nyttes til landbruksformål, skal det i tillegg til momentene som er nevnt i § 9, legges særlig vekt på om den avtalte prisen tilgodeser en samfunnsmessig forsvarlig prisutvikling. En slik vurdering av prisen skal også gjennomføres ved erverv av ubebygd eiendom som skal nyttes til landbruksformål, med mindre eiendommen er en ren skogeiendom. Departementet kan gi forskrift om at prisvurderingen etter første ledd skal unnlates ved erverv av bebygd eiendom med et brukbart bolighus, dersom den avtalte prisen ikke overstiger en fastsatt beløpsgrense. Konsesjon skal i alminnelighet ikke gis dersom det ved ervervet oppstår sameie i eiendommen, eller antallet sameiere økes. Det kan gis konsesjon til selskaper med begrenset ansvar. Det skal legges vekt på hensynet til dem som har yrket sitt i landbruket. Kjøperen bærer alle kostnader knyttet til konsesjonssøknaden. Overtakelse og oppgjør kan ikke finne sted før konsesjon er innvilget.
Boplikt: Eiendommen er underlagt bo- og driveplikt.
Kommunalinfo
- Kommunale avgifter: kr 9 217
- Eiendomsskatt: kr 1 750