Gran sentrum
Nordre Morstadgutua
Ubebygd tomt på ca 6500 kvm med muligheter for utnyttelse - meget sentralt i Gran - småhusbebyggelse
kr 7 500 000
kr 7 688 850
kr 7 500 000
Kr 187 500 Dokumentavgift 2,5 % av kjøpesum.
Kr 545 Tinglysing av skjøte
Kr 545 Tinglysing av pantedokument (per stk.)
Kr 260 Grunnboksutskrift
Kr 188 850 Sum omkostninger
Kr 14 700 Boligkjøperforsikring (valgfritt)
Kr 203 550 Sum inkl. boligkjøperforsikring
Kr 17 500 Boligkjøperforsikring Pluss (valgfritt)
Kr 206 350 Sum inkl. Boligkjøperforsikring Pluss
Dokumentavgiftens størrelse forutsetter at eiendommen kjøpes til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlig gebyrer, satser etc.
Last ned salgsoppgave for komplett informasjon om eiendommen
Prøv SpareBank 1 sin boliglånskalkulator
Da er det lurt å ha finansieringsbevis klart.
Nøkkelinformasjon
2750 Gran
Selveier
6 465 m2
2750 Gran
Selveier
6 465 m2
Kjøpe og selge - steg for steg
Skal du både kjøpe og selge bolig? Sammen med SpareBank 1 hjelper vi deg gjennom alle stegene – hele veien inn i ditt nye hjem.
Beskrivelse
Mer informasjon om eiendommen
Nærområdet
Gran er et tettsted i Gran kommune på Hadeland i Innlandet. Tettstedet ligger omtrent 75 km fra Oslo, 35 km fra Hønefoss, 57 km fra Gjøvik. Tomten har gangavstand til tog- og bussforbindelse, samt skole, sentrum og andre fasiliteter. Området er i vesentlig grad bestående av bolig- og næringsbebyggelse.
Skolekrets
Trintom barneskole Gran ungdomsskole Hadeland Videregående skole
Offentlig kommunikasjon
Det er togstasjon i Gran - Gjøvikbanen, med hyppige avganger mot Oslo og Gjøvik. Bussforbindelse fra Gran sentrum og Hadeland Videregående skole
Reguleringsplan
Delareal 5 484 m Arealbruk Boligbebyggelse, Nåværende Delareal 6 245 m KP HensynsonenavnH190_3 KP Sikring Andre sikringssoner Delareal 2 331 m KPHensynsonenavnH320_2024 KP Fare Flomfare Delareal 264 m Arealbruk Blå/grønnstruktur, Nåværende Delareal 214 m Arealbruk Idrettsanlegg, Nåværende Delareal 504 m Arealbruk Parkering, Nåværende Fra reguleringsbestemmelser; I hovedsak 40% utnyttelsesgrad, en liten del har 45% utnyttelsesgrad. Parkering iht. Kommuneplanens arealdel, Vedtatt i Gran kommunestyre 27.5.2025; 0,5 -1,5 ettersom hva som skal bygges. - Rekkehus/kjedehus Min. 0,75 Max. 1,5. - Leiligheter (blokkbebyggelse) Min. 0,5 Max.1,25. Se forøvrig Kommuneplan og reguleringsplan. § 1.15 Privat uteoppholdsareal. Følgende krav til uteoppholdsareal for boliger gjelder per boenhet; Boligtype Areal. Enebolig 100 m2 Sekundærleilighet 50 m2 Tomannsboliger 80 m2 Rekkehus og flermannsboliger 30 m2 Sentrumsbebyggelse og blokker 10 m2 § 1.16 Felles uteoppholdsareal og lekeplasser. Følgende krav til felles uteoppholdsareal for boliger gjelder. a. I reguleringsplaner skal det reguleres minst 25 m2/boenhet til et samlet uteareal med god utforming, beliggenhet, solforhold og avstander. b. I reguleringsplaner skal felles utearealer være utstyrt for å bidra til aktivitet for alle aldersgrupper gjennom hele året. c. I forbindelse med søknad om oppføring av boliger skal det utarbeides illustrasjonsplan/utomhusplan for utforming av lekeområdene. d. I alle plan- og byggesaker skal det dokumenteres hvordan uteoppholdsarealene er ivaretatt, inkludert vedlikehold og eierskap. e. Gran kommune stiller krav om at slike lekeplasser er etablert før brukstillatelse gis. Dagens reguleringsplan på eiendommen er en del av områderegulering for Hadeland videregående skole (HVGS) m.m. I planen er følgende utdrag hentet; 3.1.3 Flomsikringsplan og teknisk flomsikringsløsning Alle søknader om bygge- og anleggstiltak behandles med bakgrunn i en godkjent plan for nødvendige flomsikringstiltak i området. Planen skal være godkjent av overordnet vassdragsmyndighet (NVE). Planen må vise minimumskrav til overvannsveier når det gjelder kotehøyder, fallforhold og kapasitet, og ellers vise i nødvendig grad forhold som gjelder håndtering av overvann samt risiko og sårbarhet relatert til 10-års og 200-års flomnivåer. Den regulerte bekkeføringen i rør (SK-3) skal fungere som flomsikring/ flomavledning. Sikkerheten på utførelsen må dokumenteres i forhold til flomsikringsplanen og NVEs retningslinjer 1/2008 og framlegges for NVE. Normalvannføringen i Hovsbekken føres åpent mellom samleveg 2 og gang- og sykkel-vegen på nordsiden av skoleområdet og ut i flomsikringskanalen (SK-2) vest for skolebygget. Kapasiteten i bekkeløpet må være minimum 50 l/sek + en sikkerhetsmargin. Bekkeføringen skal innarbeides i landskapsplanen for skolen og gis en miljømessig attraktiv behandling. Slamavskiller i innløpet og slam i tilknytning til terskler og lignende kan tømmes/ renskes ved behov. 4.10 Boliger i konsentrert småhusbebyggelse (B-3 og B-6) a. Hustyper: Det kan tillates lave blokker, rekkehus, tomannsboliger, sammenkjedede eneboliger og eneboliger i grupper med tilhørende garasje/carport. b. Maks gesimshøyde = 7.0 m. Maks. mønehøyde= 9,0 m. Det er lagt til grunn en m² pris på kr 43 000,- S-BRA med forutsetningene som er nevnt under i taksten. Det er lagt til grunn konsentrert småhusbebyggelse. Prosent bebygd areal BYA % = 40 og 45%, men mest 40%. 40% utnytting er valgt. Arealet på tomten er 6 466m². 2586,4 BYA minus 12 % overbygget areal og yttervegger = 2276,1 BRA. Det legges til grunn to etasjer. 2276,1 x 2 = 4552,2. (eventuell vurdering av bygging med loftsetasje er ikke vurdert her). Parkeringsplasser (Min. 0,75 Max. 1,5). Det legges til grunn 1. stk. og snitt boenhet på 90 m² (inkl. parkeringsareal). 4552,2/90 = 50,58 plasser. 51 x 18 m² = 918 m². 4552,2 minus 918 = 3634,2 m² Byggekostnader: Byggekostnader er beregnet som nøkkelferdig bygg, inkl. arkitekt- og konsulentkostnader samt utomhusarbeider. Finanskostnader, byggeledelse og gebyrer utgjør normalt i nivå rundt 7 - 10 %. Andre faktorer som har innvirkning på byggekostnadene er blant annet riggforhold og grunnforhold. Prosjektet anses å være middels stort, uten spesielle utfordringer knyttet til nødvendig areal på byggeplassen med hensyn til rigg og drift. Det legges til grunn normal standard på bebyggelsen. Vurdert kr 38 000/m²/BRA. 38 000 x 3634,2 = 138 099 600,- Antatt salgspris per BRA er vurdert til kr 43 000/m² BRA. 43 000 x 3634,2= 156 270 600,- 156 270 600 minus 138 099 600 = 18 171 000,-
Last ned salgsoppgave for komplett informasjon om eiendommen
Registerbetegnelse
- Gårdsnummer: 261
- Bruksnummer: 29
- Kommunenummer: 3446 - Gran
Eiendom
Tomteareal er 6 465 m2 på eiet tomt.
Tomten er ubebygd, og fremstår som naturtomt.
Området er i vesentlig grad bestående av bolig- og næringsbebyggelse.
Det må flomsikres mot bekk, og det er to bekkeføringer som møtes på tomten.
261/29 mfl - Informasjon om endring i matrikkelen etter fradeling av 261/83 og 261/84 fra Gran kommune, teknisk etat.
Kommunen har merket og målt opp eiendomsgrensene i oppmålingsforretningen 20.5.2025.
Disse grensene og fradelingene er nå ført i matrikkelen.
Matrikkelen er landets offisielle register for eiendom, adresser og bygg. Føring i matrikkelen er å anse som enkeltvedtak.
Matrikkelbrev for eiendommene gnr/bnr.261/29(avgiver), 261/83(ny) og 261/84(ny) sendes til de tinglyste hjemmelshaverne.
De nye eiendommene som skal fradeles denne eiendommen, skal ha vegrett over eiendommen på den eksisterende adkomstvegen. Dette skal tinglyses før overtakelse av tomten.
Adkomst
Eiendommen er tilknyttet privat vei. Det er regulert vei inn på østsiden av parkeringsplassen, men det må allikevel avklares før utbygging. Tinglyst veirett fra grunneier (HVGS). Se også punkt 3.4 i reguleringsbestemmelsene som gjelder (Reguleringsplan for HVGS m.m.) Adkomst fra Nordre Morstadgutua.
Eiendomstype
Tomt
Vei, vann og avløp
Offentlig vann og avløp i tilknytning til tomten. Området må kobles til det offentlige ledningsnettet. Se kart fra kommunen for eksakt dimensjon og mulig tilknytningspunkt. Det må etableres avtale om vegrett til tomten. Innregnet veg fra øst for parkeringsplassen til HVGs er beregnet adkomst til deler av B3 og B6 i reguleringsplanen. Dette arealet tilhører Torstein Morstad. Avklaring på dette må være kjøpers risiko.
Meglers plikt til å stanse gjennomføring av en handel
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og er forpliktet til å rapportere til Økokrim om mistenkelige transaksjoner. Lov om hvitvasking innehar også strenge regler om kontroll av legitimasjon fra alle parter i handelen, herunder, selger, kjøper og fullmektiger for disse.
Budgivning
Megler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn klokken 12:00 første virkedag etter siste annonserte visning, dersom selger er forbruker. Det kan hende at fristene for å akseptere bud blir kortere etter hvert som det kommer inn nye bud. Det er budgiver som setter fristen for når et bud må være akseptert og denne fristen er absolutt. Det betyr at selger må akseptere budet og kjøper må ha mottatt aksepten innen fristens utløp. Dersom du legger inn bud tett opp mot akseptfristen, er det en reell fare for at eiendommen blir solgt før budet når frem til megler. Er selger næringsdrivende kan megler formidle bud med kortere akseptfrist enn klokken 12:00 første virkedag etter siste annonserte visning. Alle bud og budforhøyelser med eventuelle forbehold, opplysning om finansiering og ønsket overtakelse, skal sendes skriftlig til megler. Husk å ringe til megler etter du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt av megler. Megler tar ikke ansvar for forsinkelser på el- eller telenettet, eller andre tekniske feil. Fra og med 1. juli 2025 kan megler ikke formidle bud med forbehold om at budet eller forbehold i budet (hemmelige bud og/eller hemmelige forbehold) skal holdes skjult for andre budgivere og interessenter. Megler skal sende skriftlig varsel om bud og budforhøyelser, som kan formidles, til budgiver, selger og interessenter. Når et bud aksepteres, skal megler sende skriftlig beskjed om det til både budgiver og selger. Megler skal kontrollere budgivers finansiering før handel inngås. Dersom slik kontroll ikke lar seg gjennomføre, skal selger motta skriftlig informasjon om dette, og mulige konsekvenser. Dersom megler ikke får kontrollert budgivers finansiering, kan det derfor medføre at en annen budgiver – også en med lavere bud – anbefales overfor selger. For å legge inn bud kan du enkelt legge inn bud via EiendomsMegler 1 sin «gi bud»-knapp i nettannonsen, eller benytte budskjema, elektronisk budgivning, skannet budskjema sendt på e-post eller annen godkjent skriftlig metode. Skal du legge inn bud må du legitimere deg med kopi av legitimasjon og signatur. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt dersom budgiver benytter e-signatur, for eksempel BankID. Ta gjerne en prat med megler om hvordan du legger inn bud.
Overtakelse
Vær vennlig å angi ønsket overtagelsesdato i vedlagte budskjema.
Andre relevante opplysninger
Kjøperen er selv ansvarlig for å byggemelde samt å framskaffe bygningsmyndighetenes godkjennelse for den bebyggelse som er tenkt oppført på eiendommen før eventuelle byggearbeider igangsettes. Kostnader i forbindelse med byggeanmeldelse, eventuelle tilknytningsgebyrer, grunnundersøkelser, geotekniske rapporter m.m. påhviler kjøperen.
Boligselgerforsikring
Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring, men fylt ut egenerklæringsskjema som kjøper må sørge for å sette seg inn i før budgivning.
Betalingsbetingelser
Kjøpesum og alle omkostninger skal være innbetalt til meglers klientkonto før overtakelse. Det forutsettes at skjøtet tinglyses på ny eier. Dersom kjøper ikke ønsker hjemmelsoverføring av eiendommen til seg må det tas forbehold om dette i bud.
Radon
Ligger eiendommen i et område som på NVE Radon aksomhetskart er definert med "høy" eller "særlig høy" aktsomhetsgrad
Sentrale lover
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til bygningssakkyndig og megler, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Statens kartverk og andre tilgjengelige kilder. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud. Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf.§ 3-9 1. ledd 2. pkt. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp – definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. En forutsetning for salget er at skjøtet for eiendommen tinglyses på kjøper. Kjøper aksepterer at EiendomsMegler 1 kan offentliggjøre kjøpesum m.m. i egen markedsføring. Interessenter og kjøper må godta at selger og megler bruker elektronisk kommunikasjon i salgsprosessen. I tråd med eiendomsmeglingsforskriften vil informasjon om oppdragsgiver, salgsobjektet, interessenter og kjøper bli lagret av meglerforetaket i min. 10 år. Se em1.no for mer informasjon om vår behandling av personopplysninger.
Personopplysningsloven
I henhold til personopplysningsloven gjør vi oppmerksom på at interessenter som henvender seg til megler vil bli registrert for videre oppfølging. For å bidra til effektive og sikre transaksjoner, er det nødvendig at eiendomsmeglingsforetakene og finansieringsforetakene kan utveksle opplysninger, herunder personopplysninger, av betydning for transaksjonen, raskt. For dette formålet er det utviklet en løsning som gjør at kjøpers og selgers finansieringsforbindelse vil kunne hente ut kjøpekontrakten og strukturerte data fra denne (navn, kjøpesum, overtagelsesdato o.l.) gjennom Altinn.