Landsvegen 42

Landbrukseiendom i Trysil med seter og ca. 1000 dekar skog og utmark

Prisantydning

kr 4 000 000

Totalpris

kr 4 106 090

Utregning av totalpris:
Prisantydning:

kr 4 000 000

Omkostninger:

Kr 100 000 Dokumentavgift 2,5 % av kjøpesum.
Kr 545 Tinglysing av hjemmelsdokument
Kr 545 Tinglysing av pantedokument (per stk.)
Kr 5.000 Konsesjonsgebyr
Kr 106 090 Totalkostnad

Valgfrie tillegg:
Kr 17.900 Boligkjøperforsikring (valgfritt)
Kr 20.700 Boligkjøperforsikring Pluss (valgfritt)
Kr 5.900 HELP renteforsikring (valgfritt)

Dokumentavgiftens størrelse forutsetter at eiendommen kjøpes til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyrer, satser etc.

Last ned salgsoppgave for komplett informasjon om eiendommen

Usikker på hvor mye du kan låne?

Prøv SpareBank 1 sin boliglånskalkulator

Skal du på visning?

Da er det lurt å ha finansieringsbevis klart.

Visning

Henter visninger...

Nøkkelinformasjon

Postnummer:

2423 Østby

Eierform:

Selveier

Tomt:

1 066 800 m2

Energimerking:

G - Oransje

Bruksareal:

158 m2

Postnummer:

2423 Østby

Eierform:

Selveier

Tomt:

1 066 800 m2

Energimerking:

G - Oransje

Bruksareal:

158 m2

Kjøpe og selge - steg for steg

Skal du både kjøpe og selge bolig? Sammen med SpareBank 1 hjelper vi deg gjennom alle stegene – hele veien inn i ditt nye hjem.

Beskrivelse

Landbrukseiendom med driftssenter nær grendesenteret Østby i Trysil kommune og seter ca. 5 km. øst for gårdstunet. Samlet areal som ligger til eiendommen er 1 067 dekar, hvorav 834 dekar produktiv skog, og 29 dekar fulldyrket jord. Betydelig bygningsmasse med våningshus, driftsbygning, låve redskapshus, garasje, seterhus mfl. Våningshuset har behov for rehabilitering og modernisering, og øvrig bebyggelse er i variabel forfatning.

Kart

Kart over Landsvegen 42

Mer informasjon om eiendommen

Nærområdet

Nærområdet

Eiendommen ligger plassert rett øst for grendesenteret på Østby, ca. 20 kilometers kjøring fra Innbygda, og tilsvarende 80 kilometer nord-øst for Elverum. Gårdsbebyggelsen ligger nokså åpent til i et landskap preget av landbruk, spredt boligbebyggelse og omkringliggende skog.

Bebyggelse

Gårdstunet, og som strekker seg ut på begge sider av Landsvegen består av til sammen 11 bygninger. Sør for vegen ligger våningshus, vedskåle, stabbur, eldre tømmerfjøs, mindre tømmerbygning omtalt som "grisehuset", utedo og uthus omtalt som "bua". Nord for vegen er det oppført låve, driftsbygning, garasje og redskapshus med verksted. Gårdsbebyggelsen er nærmere spesifisert med kartskisse på side 11 i verditaksten som er inntatt i salgsoppgaven. Ca. 5 kilometer øst for driftssenter er det et setertun med seterhus og flere eldre uthus.

Barnehage, skole og fritid

Det er egen kommunal barnehage på Østby godkjent for inntil 24 barn i alderen 0-6 år. I Innbygda (kommunesenteret i Trysil), som ligger ca. 20 kilometers kjøring fra Østby, er det både barneskole, ungdomsskole og videregående skole.

Offentlig kommunikasjon

Sporadisk bussforbindelse mellom Østby og Innbygda, fortrinnsvis i form av skoleskyssruter.

Reguleringsplan

Eiendommen ligger i et LNFR område(Landbruks-, natur, og friluftsområde samt reindrift), jfr. plan- og bygningslovens § 11-7,a)areal for nødvendig tiltak for landbruk og gårdstilknyttet næringsvirksomhet, b) areal for spredt bolig-, fritids- eller næringsbebyggelse. Området kan som hovedregel ikke utvikles med tanke på boligbygging eller annet bebyggelse, fordi det skal tas hensyn til f.eks. allemannsretten, naturvern, landbruk eller friluftsliv. I LNFR område kan det være bygge- og deleforbud, i tillegg er det ikke sannsynlig at man får godkjent bruksendring av eksisterende bygninger eller godkjent oppføring av bygninger i strid med hovedregelen. I arealdelen i kommuneplanen kan det fremkomme opplysninger om virkningen av LNFR kategorien. Reguleringen gjelder fremtidige tiltak, dvs. eksisterende hus og fritidsboliger kan nyttes i tråd med tidligere gitte kommunale tillatelser, men reguleringen kan få konsekvenser ved eventuell gjenreisning, for eksempel etter brann. Oppføring av nye boliger i LNFR område kan ikke skje uten etter dispensasjon eller som følge av bestemmelsene i reguleringsplanen. Ta kontakt med megler for nærmere informasjon. Eiendommen er også omfattet av områdereguleringsplan (Østby, planid. 20130400), og der arealet til gårdstunet er avsatt til spredt boligbebyggelse.

Øvrig info

Last ned salgsoppgave for komplett informasjon om eiendommen

Registerbetegnelse

  • Gårdsnummer: 16
  • Bruksnummer: 7
  • Kommunenummer: 3421 - Trysil

Eiendom

Tomteareal er 1 066 800 m2 eiet tomt.

Gårdsbebyggelsen er lokalisert på Østby, rett øst for Østby Sentrum. Eiendommen ligger ca. 20 kilometers øst for Innbygda/Trysil sentrum, og om lag 80 km nord-øst for Elverum. Gårdsbebyggelsen som ligger på begge sider av Landsvegen består av til sammen 11 bygninger. Ca. 5 km øst for gårdstunet følger det med seter på Nessætra med seterhus og flere eldre uthus. Eiendommens totale areal utgjør ifølge Nibio gardskart 1 066,8 dekar, hvorav: - 29,0 dekar fulldyrket - 6,5 dekar innmarksbeite - 832,7 dekar produktiv skog - 185,3 dekar annet markslag (uproduktiv skog, myr og jorddekt fastmark) - 13,3 dekar bebygd, vann mm. Dyrket jord har ligget brakk siden 2022, og er ikke utleid til andre brukere. I perioden 2017-2022 ble det dyrket poteter og ulike grønnsaker. Tidligere har jorda vært benyttet til grovfôrproduksjon til egen besetning. Det har ikke vært dyrehold på eiendommens i selgers eiertid, og fjøset er omdisponert/ombygd for innvendig grønnsakdyrking. Skogen er i hovedsak fordelt på tre teiger, hvorav den største med et bruttoareal på 896 dekar ligger om lag en km nord-vest for driftssenteret. Det er for eiendommen innhentet ny skogbruksplan i 2022. I skogbruksplanen er produktivt areal oppgitt til 856 dekar, (noe høyere enn Nibio gardskart med 832,7 dekar). Stående volum er oppgitt til 4 700 m3, årlig tilvekst til 193 m3, og produksjonsevnen til 323 m3. Fordelt på areal er hogstklassefordelingen opplyst slik: Hogstklasse 1: 13 % Hogstklasse 2: 32 % Hogstklasse 3: 6 % Hogstklasse 4: 41 % Hogstklasse 5: 9 % Av oppgitt volum, befinner ca. 4 100 m3 seg i hogstklasse 4 og 5. Skogen og nærmere forutsetninger om verdsettingen av denne er nærmere beskrevet i verditakst utarbeidet av Forstkandidat Severin Myrbakken, og som er inntatt i salgsoppgaven. Eiendomsgrensene opplyses fra kommunen å være mindre nøyaktige. Dette eventuelle avvik må kjøper akseptere

Innhold

Våningshuset: Det er ikke foretatt tilstandsrapport på våningshuset. Interessenter oppfordres følgelig til selv å gjøre nøye undersøkelser av bygget, gjerne sammen med bygningskyndig. Bygningen består av følgende rom: 1. etasje: entré, bad, WC, trappegang, kjøkken og stue. 2. etasje: trappegang, 2 soverom, større rom som kan benyttes til stue eller soverom, bod.

Standard

Da det ikke er avholdt tilstandsrapport, er det heller ikke vurdert hvilke tilstandsgrader byggets enkelte komponenter har. I verditaksten er våningshuset beskrevet slik (basert på befaring utført i 2022): "Et våningshus på 70 kvadratmeters grunnflate og 2 etasjer. Samt en mindre potetkjeller. Sist bebodd i 2019. Sannsynligvis oppført i starten på 1900. Bad, tak og grunnmur er påkostet de siste 20-30 årene. Kjøkkeninnredning fra 90-tallet. Oppvarming er strøm og vedovner. Vannet og avløp er kommunalt. Strøm inntil huset, men el-anlegget må skiftes. Bygningen er i tømmer med panel utvendig og innvendig med unntak av et hjørne på baksiden." Bygningen har behov for omfattende rehabilitering for å oppnå moderne bostandard. Av Sefrak-registeret fremgår det at bygget er antatt med et opprinnelig oppføringstidspunkt i 1800-tallets kvartal (1850-1875). Tilbygget mot øst er byggegodkjent i 1986, og oppført på slutten av 80-tallet. Denne delen rommer i tillegg til inngangsparti bad og WC i første etasje, og bad i 2 etasje. Det har som følge av at huset ikke har vært bebodd på flere år ikke vært gjennomført nyere tilsyn av piper og ildsteder i bygget. Selger kjenner ikke til mangler ved selve ildstedene, men legger til at pipen antagelig er i en slik forfatning at den bør utbedres eller skiftes før bruk. Øvrig bebyggelse Driftsbygning Driftsbygningen ble oppført på midten av 70-tallet for melkeproduksjon. Utvendig grunnflate på om lag 240 kvm. I tillegg kommer betongstøpte silokummer på nordsiden. Fra 2019 ble eldre dyreinnredning fjernet, bygget ble etterisolert fra innsiden, og med samlet isolasjonslag i vegg på 25 cm, og i himling 40 cm. Gulvet ble avrettet og behandlet med to-komponentmaling, og lokalet ble inndelt i til sammen 5 rom hvorav innervegger er isolert med 10 cm. isolasjonslag. Det ble i samme tidsperiode installert nytt el-opplegg, tilrettelagt for temperaturstyring. Opplegg for ventilasjon og varmelamper. Bygget er tilrettelagt for innvendig grønnsaksdyrking, og kan ellers egne seg som potetlager eller isolert varmlager. Låve Eldre kjørebrolåve med ukjent oppføringstidspunkt, antatt første halvdel av 1900-tallet. Grunnareal på om lag 140 kvm. Stort ytre vedlikeholdsetterslep, men har bruksnytte som lager. Redskapshus med verksted Redskapshus oppført ca. 1980 med verksted med et grunnareal på 140 kvm. To garasjeinnløp i vestre del, og uten installerte porter. Isolert rom i østre del med nyere foldeport. Ny el-installasjon i 2024 med bla. 3-fas uttak på hhv. 16 og 32 amp. Garasje Enkelt garasjebygg byggegodkjent i 1986 med utvendige mål på 7,5 x 8 meter. Bygd for 3 garasjeløp/biloppstillingsplasser, men har ikke installert porter. Vedskjul/Vedskåle Enkel bygning i bindingsverk på ca. 40 kvm som ligger nært våningshuset. Antatt oppført i første halvdel av 1900-tallet. "Bua" Eldre uthus over to etasjer med en grunnflate på ca. 50 kvm, og som tidligere har hatt en stabbursfunksjon, men i nyere tid vært benyttet til lager. Antatt oppført på første halvdel av 1900-tallet. Gammelfjøs Eldre fjøsbygning i laftet tømmer, og som er SDefrak-registrert med antatt oppført på 1800-tallets 4. kvartal. Bygget har i tidligere tider vært benyttet til husdyrrom og baksthus, men står i dag tomt, og uten gulv. Stabbur Eldre stabbur i brukbar forfatning. Laftet tømmer og en grunnflate på ca. 27 kvm. Stabburet har tidligere vært flyttet fra annen lokasjon på samme tun, og kan derfor ha Sefrak-status selv om dette ikke er registert. "Grisehus" Liten laftet bygning med en grunnflate på om lag 8 kvm, og som fra gammelt av har blitt omtalt som "grisehuset". Nær grisehuset er det oppført en eldre utedo. Seterbebyggelsen på Nessetra Det er til sammen, og opprinnelig 6 bygninger i tilknytning til setertunet, og der ikke alle er ført i matrikkelen. En nærmere beskrivelse av bygningsmassen er inntatt i verditakst inntatt i salgsoppgave fra side fr side 23, og med en kartskisse som identifiserer de ulike bygningene i kartet. En bygning vest for seterhuset er her ikke beskrevet, og knytter seg til et uthus som historisk ble benyttet til avkjøling av melk. Området rundt bygningen er imidlertid så gjengrodd at tilkomst til bygningen er vanskelig. Selve seterstua er oppført i bindingsverk, og er oppdelt to rom med kjøkken og oppholdsrom. Det er ildsteder i begge rom, hhv. lukket vedovn og åpen peis. Forfatning på ildsteder og pipe er ikke kjent, og bør undersøkes/kontrolleres før fyring. Bygget er preget av vedlikeholdsetterslep, men har en fin landskapsplassering i et område med spredt hyttebebyggelse. Ford en øvrige seterbebyggelsene vises det til beskrivelsene som er inntatt i verditaksten. Det gjøres for øvrig oppmerksom på at beskrivelser og bilder inntatt i verditakst baserer seg på befaring foretatt i 2022, mens øvrige bilder inntatt i salgsoppgave og annonse er tatt sommeren 2025. Det er siden 2022 gjennomført en omfattende opprydning på eiendommen.

Hvitevarer

Hvitevarene medfølger i utgangspunktet ikke i salget. Frittstående hvitevarer og brunevarer medfølger ikke i salget med mindre det tydelig fremgår av salgsoppgaven.

Adkomst

For veibeskrivelse henvises det til vedlagte kart i salgsoppgaven.

Eiendomstype

Gårdsbruk

Oppvarming

Oppvarming i form av vedfyring og panelovner, men det gjøres oppmerksom på at det elektriske anlegget må utbedres/legges opp på nytt.

Strømforbruk

Det antas et årlig forbruk på ca 20.000 - 30.000 kWh. Den årlige kostnaden vil variere etter eget forbruksmønster og blant annet fyringsmetode.

Vei, vann og avløp

Eiendommen er tilknyttet offentlig vann og avløp. Alle eiendommer som er tilknyttet offentlig vann og avløp har private stikkledninger, som vedlikeholdes for eiers egen regning. For ytterligere opplysninger om de private stikkledningene tar man kontakt med kommunen. Tilkomstveg - Landsvegen er kommunal.
Vannavgift: kr 615
Vannmåler: Vannavgiften som fra kommunens

Meglers plikt til å stanse gjennomføring av en handel

I henhold til hvitvaskingsloven har meglerforetaket plikt til å gjennomføre kundetiltak. Kundetiltak vil i praksis gjøres ved å bekrefte kunders og reelle rettighetshaveres identitet, samt å innhente informasjon knyttet til handelens formål og tilsiktede art. Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres, skal meglerforetaket ikke etablere kundeforholdet eller gjennomføre transaksjonen med kjøper. Ved meglerforetakets avvikling av kundeforholdet, vil avtalen mellom partene være bindende, men meglerforetaket kan ikke bidra i gjennomføringen av handelen. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende mot meglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter hvitvaskingsloven. Det oppfordres til at alle inn-og utbetalinger skjer fra norske banker.

Budgivning

Forbrukerinformasjon om budgivning er vedlagt salgsoppgaven.    Megler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn klokken 12:00 første virkedag etter siste annonserte visning, dersom selger er forbruker. Det kan hende at fristene for å akseptere bud blir kortere etter hvert som det kommer inn nye bud. Det er budgiver som setter fristen for når et bud må være akseptert og denne fristen er absolutt. Det betyr at selger må akseptere budet og kjøper må ha mottatt aksepten innen fristens utløp. Dersom du legger inn bud tett opp mot akseptfristen, er det en reell fare for at eiendommen blir solgt før budet når frem til megler.   Husk å ringe til megler etter du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt av megler. Megler tar ikke ansvar for forsinkelser på el- eller telenettet, eller andre tekniske feil.   Alle bud og budforhøyelser med eventuelle forbehold, opplysning om finansiering og ønsket overtakelse, skal sendes skriftlig til megler.    Fra 01.07.25 kan ikke megler formidle bud med forbehold om at budet eller forbehold i budet (hemmelige bud og/eller hemmelige forbehold) skal holdes skjult for andre budgivere og interessenter.   Megler skal sende skriftlig varsel om bud og budforhøyelser, som kan formidles, til budgiver, selger og interessenter. Når et bud aksepteres, skal megler sende skriftlig beskjed om det til både budgiver og selger.    Megler skal kontrollere budgivers finansiering før handel inngås. Dersom slik kontroll ikke lar seg gjennomføre, skal selger motta skriftlig informasjon om dette, og mulige konsekvenser. Dersom megler ikke får kontrollert budgivers finansiering, kan det derfor medføre at en annen budgiver – også en med lavere bud – anbefales overfor selger.   For å legge inn bud kan du enkelt legge inn bud via EiendomsMegler 1s «gi bud»-knapp i nettannonsen, eller benytte budskjema, elektronisk budgivning, skannet budskjema sendt på e-post eller annen godkjent skriftlig metode.    Skal du legge inn bud må du legitimere deg med kopi av legitimasjon og signatur. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt dersom budgiver benytter e-signatur, for eksempel BankID.   Ta en prat med megler om hvordan du legger inn bud.

Overtakelse

Overtagelse skjer etter nærmere avtale mellom partene, men normalt ikke før første konsesjonsbehandling. Hvis kjøper ikke får konsesjon med bakgrunn i de forhold han har konsesjonsrisiko for, skal overtagelse og oppgjør likevel gjennomføres senest 4 uker etter at opprinnelig avslagsvedtak er truffet, eller på det tidspunkt partene er blitt enige om. Bygninger og utearealer overtas i utgangspunktet uten ytterligere rydding og rengjøring. Eiendeler som ikke er fjernet innen overtakelse, eller som det ikke er skriftlig avtalt at selger skal beholde, overtas vederlagsfritt av kjøper.

Andre relevante opplysninger

Bygningene på eiendommen er for det meste tømt, men selger er innstilt på at noen historiske eiendeler kan følge eiendommen. Videre kan det være aktuelt for selger å beholde rett til et lagerrom/lokale for en periode på inntil 3 år etter overtakelse for lagring av egne eiendeler i aktuelle periode.

Boligselgerforsikring

Selger har ikke kjøpt boligselgerforsikring, men har fylt ut egenerklæringsskjema. Kjøper oppfordres til å gjennomgå innholdet i skjemaet i forkant av budgivning.

Boligkjøperforsikring

Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring Pluss og Boligkjøperforsikring fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring PLUSS har samme dekning som boligkjøperforsikring + fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Egenandel på kr 4.000,- påløper ved takst, tvist eller 10 timer advokatbistand, avhengig av hva som kommer først. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at meglerforetaket mottar fra kr 3.200,- til kr. 4.500,- avhengig av boligtype i honorar for hver forsikringsavtale som formidles på Boligkjøperforsikring og et tillegg på kr 1.000,- i honorar for Boligkjøperforsikring PLUSS. Boligkjøperforsikring kan kun tegnes av privatpersoner som kjøper bolig til eget formål, og gjelder ikke for foretak eller næringsbygg.

Forsikringsselskap

Eiendommen er for tiden ikke forsikret, men selger vil vurdere å forsikre eiendommen ved budaksept.

Avgiftsbeskrivelse

Oppgitte beløp er opplyst av kommunen, og baserer seg på fjorårets fakturerte beløp. Dette inkluderer renovasjon, vann- og avløpsavgifter og feiing. Kommunale gebyrer er en kombinasjon av forskudd, abonnement og enkeltgebyrer fakturert etter levert tjeneste. Den totale årlige kostnaden vil variere etter eiers eget forbruk. Det er per i dag ingen ilagte gebyr for renovasjon, og siden eiendommen er ubebodd, og kommunen opplyser at minste årlige gebyr for renovasjon vil være kr. 4 120 dersom eiendommen tas i bruk til boligformål. Av de kommunale avgiftene for 2024, utgjorde kr. 2 578,12 avgift for avløp, kr.576,26 for vann (leie av vannmåler). I tillegg kommer eiendomsskatt og eventuelle renovasjonsgebyr. Av kommunens gebyrregulativ fremkommer at årsgebyr for leie av vannmåler har økt til kr. 615 i 2025, og at Abonnementsgebyr avløp har økt til kr. 2 750. Da det ikke har vært noe forbruk av vann i boligen i 2024, vil forbruksavgift komme i tillegg ved ibrukstakelse.

Betalingsbetingelser

Kjøpesum og alle omkostninger skal være innbetalt til meglers klientkonto før overtakelse, fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Det forutsettes at skjøte tinglyses på ny eier. Dersom kjøper ikke ønsker hjemmelsoverføring av eiendommen til seg må det tas forbehold om dette i bud. Ved forsinket betaling påløper forsinkelsesrenter av hele kjøpesummen frem til betaling skjer

Adgang til utleie

Eiendommen kan leies ut, men vær oppmerksom på eventuell boplikt, samt andre krav som måtte stilles ved utleie av både bygninger og jordbruksarealer.

Radon

Det er ikke utført radonmåling og er heller ikke krav til dette. Kjøper overtar eiendommen slik og er selv ansvarlig for å utføre eventuelle tiltak. For mer informasjon vedrørende radon se www.dsa.no.

Sentrale lover

Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til bygningssakkyndig og megler, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Statens kartverk og andre tilgjengelige kilder. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud. Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf.avhendingsloven § 3-9 1. ledd 2. pkt. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Dersom kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. En forutsetning for salget er at skjøtet for eiendommen tinglyses på kjøper. Interessenter og kjøper må godta at selger og megler bruker elektronisk kommunikasjon i salgsprosessen. I tråd med eiendomsmeglingsforskriften vil informasjon om oppdragsgiver, salgsobjektet, interessenter og kjøper bli lagret av meglerforetaket i min. 10 år. Se em1.no for mer informasjon om vår behandling av personopplysninger.

Personopplysningsloven

I henhold til personopplysningsloven gjør vi oppmerksom på at interessenter som henvender seg til megler vil bli registrert for videre oppfølging. For å bidra til effektive og sikre transaksjoner, er det nødvendig at eiendomsmeglingsforetakene og finansieringsforetakene kan utveksle opplysninger, herunder personopplysninger, av betydning for transaksjonen, raskt. For dette formålet er det utviklet en løsning som gjør at kjøpers og selgers finansieringsforbindelse vil kunne hente ut kjøpekontrakten og strukturerte data fra denne (navn, kjøpesum, overtakelsesdato o.l.) gjennom Altinn.

Annen informasjon


Odelsrett: Det hviler ikke odel på eiendommen.
Konsesjon: «Konsesjonslovens §§ 9, § 9a og 15a lyder slik (etter lovendringen som trådte i kraft 01.07.25): § 9. (særlige forhold for landbrukseiendommer) Ved avgjørelsen av søknad om konsesjon for erverv av eiendom som skal nyttes til landbruksformål skal det legges særlig vekt på: 1. om erververs formål vil ivareta hensynet til bosettingen i området, 2. om ervervet innebærer en driftsmessig god løsning, 3. om erververen anses skikket til å drive eiendommen, 4. om ervervet ivaretar hensynet til helhetlig ressursforvaltning og kulturlandskapet. Konsesjon skal i alminnelighet ikke gis dersom det ved ervervet oppstår sameie i eiendommen, eller antallet sameiere økes. Det kan gis konsesjon til selskaper med begrenset ansvar og stiftelser. Det skal legges vekt på hensynet til dem som har yrket sitt i landbruket, og på om eierformen fører til fordeler for landbruksdriften sammenlignet med personlig eierskap. Første ledd nr. 3 og § 9 a gjelder ikke sak der nær slekt eller odelsberettiget søker konsesjon fordi de ikke skal oppfylle boplikten etter § 5 andre ledd. I slik sak skal det i tillegg til første ledd nr. 1, 2 og 4 blant annet legges vekt på eiendommens størrelse, avkastningsevne og husforhold. Søkerens tilknytning til eiendommen og søkerens livssituasjon kan tillegges vekt som et korrigerende moment. § 9 a. (priskontroll ved erverv av landbrukseiendom) Ved avgjørelse av en søknad om konsesjon på erverv av eiendom som skal nyttes til landbruksformål, skal det, i tillegg til momentene som er nevnt i § 9, legges særlig vekt på om den avtalte prisen tilgodeser en samfunnsmessig forsvarlig prisutvikling. For bebygd eiendom gjelder første punktum bare dersom eiendommen har mer enn 35 dekar fulldyrka og overflatedyrka jord, eller dersom den består av mer enn 500 dekar produktiv skog. § 15 a.(konsesjonsrisiko)Er en søknad om konsesjon avslått, og avslaget helt eller delvis er begrunnet i at den avtalte prisen er for høy, kan avtalen om overdragelse ikke gjøres gjeldende mellom partene eller overfor offentlige myndigheter. Det samme gjelder når erververen er et selvstendig rettssubjekt som nevnt i § 9 tredje ledd første punktum, og avslaget helt eller delvis er begrunnet i eierformen. Eieren av en eiendom som er omfattet av priskontroll etter første ledd, kan kreve en bindende forhåndsuttalelse fra konsesjonsmyndigheten om hvor høy pris som kan godtas. Departementet kan gi forskrift om at prisvurderingen etter første ledd skal unnlates ved erverv av bebygd eiendom med et brukbart bolighus, dersom den avtalte prisen ikke overstiger en fastsatt beløpsgrense. Departementet kan gi forskrift om at prisvurderingen etter første ledd skal unnlates ved erverv av bebygd eiendom med et brukbart bolighus, dersom den avtalte prisen ikke overstiger en fastsatt beløpsgrense. Konsesjon skal i alminnelighet ikke gis dersom det ved ervervet oppstår sameie i eiendommen, eller antallet sameiere økes. Det kan gis konsesjon til selskaper med begrenset ansvar. Det skal legges vekt på hensynet til dem som har yrket sitt i landbruket. Kjøperen bærer alle kostnader knyttet til konsesjonssøknaden. Overtakelse og oppgjør kan ikke finne sted før konsesjon er innvilget. Eiendommen er konsesjonspliktig og følgende gjelder ved dette salg: Selger har risikoen for at konsesjon avslås med begrunnelse som oppgitt i konsesjonslovens § 15a, jf. §§ 9 og 9a. Det vil si at avslagsbegrunnelsen er begrunnet i at prisen er for høy, eller at erverver er et selskap med begrenset ansvar eller stiftelse. Hvis konsesjon ikke blir gitt med bakgrunn i dette, kan avtalen ikke gjøres gjeldende mellom partene eller offentlige myndigheter. Partene kan ikke fremme krav mot hverandre som følge av slik oppsigelse av avtalen. Kjøper har risikoen for at konsesjon nektes med grunnlag i konsesjonslovens øvrige bestemmelser, herunder at ervervsformålet er i samsvar med de hensyn konsesjonsloven ivaretar, jf. lovens §§ 1 og 9. Ved et videresalg må kjøper i et slik tilfelle bære en risiko for at man ikke oppnår samme pris som man har kjøpt for. Kjøper risikerer følgelig ved et slik utfall å lide et økonomisk tap. Følgende gjelder i alle tilfeller for konsesjonsnekt hvor kjøper har en eller annen form for konsesjonsrisiko: «Dersom kjøper ikke gis konsesjon, skal oppgjøret likevel gjennomføres, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-5 (1), jf. eiendomsmeglingsloven § 6-9 (3), men da senest 4 uker etter at opprinnelig avslagsvedtak er truffet. I stedet for vilkåret om at kjøpers skjøte på eiendommen er tinglyst (punkt 4.1, annet ledd, nr. 5) er det i disse tilfellene et vilkår for frigivelse av kjøpesummen at kjøper har fått nødvendig sikkerhet for kjøpesummen gjennom tredjemannspant i eiendommen eller at det blir enighet mellom partene om annen sikkerhet.
Boplikt: Eiendommen er underlagt driveplikt i henhold til jordlovens § 8, og kjøper må påregne at konsesjonsmyndigheten vil sette vilkår om boplikt for konsesjon, jf. konsesjonslovens § 11 annet ledd.

Kommunalinfo

  • Kommunale avgifter: kr 3 154
  • Eiendomsskatt: kr 574
  • Informasjon om eiendomsskatt: Grunnlaget for eiendomsskatt er satt ut fra et skatteberegningsgrunnlag på kr. 249 800, og med en skattesats på 2,3%.

Var det lett å finne informasjonen du lette etter?