Munkerud/Nordstrand
Brattvollveien 38
Stor boligtomt på 1 812 m² i et etablert og barnevennlig område på Nordstrand | Nærhet til tur- og friluftsområder
kr 4 500 000
kr 4 613 850
kr 4 500 000
Kr 112 500 Dokumentavgift til staten, 2.5%
Kr 545 Tinglysing av skjøte
Kr 545 Tinglysing av pantedokument (per stk.)
Kr 260 Grunnboksutskrift
Kr 113 850 Sum omkostninger
Kr 17 900 Boligkjøperforsikring (valgfritt)
Kr 131 750 Sum omkostninger
Dokumentavgiftens størrelse forutsetter at eiendommen kjøpes til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlig gebyrer, satser etc.
Last ned salgsoppgave for komplett informasjon om eiendommen
Prøv SpareBank 1 sin boliglånskalkulator
Da er det lurt å ha finansieringsbevis klart.
Visning
Henter visninger...
Nøkkelinformasjon
1164 Oslo
Selveier
1 812 m2
1164 Oslo
Selveier
1 812 m2
Kjøpe og selge - steg for steg
Skal du både kjøpe og selge bolig? Sammen med SpareBank 1 hjelper vi deg gjennom alle stegene – hele veien inn i ditt nye hjem.
Beskrivelse
Kart
Mer informasjon om eiendommen
Nærområdet
Tomten ligger i hyggelige og barnevennlige omgivelser ved Munkerud. Nærhet til flotte tur- og friluftsområder som Østmarka og Ljanselven. Området byr på et trivelig miljø med mange barn og er et attraktivt bosted for familier som ønsker nærhet til et rikt frilufts- og fritidstilbud, samtidig med kort reisevei til sentrum. Gangavstand til nærbutikk, samt til offentlig kommunikasjon og Munkerud skole. Sæter senter har et bredt utvalg av butikker og caféer. En kort kjøretur unna finner man også bl.a. Holtet og Lambertseter Senter. På Holtet finner man den populære delikatessebutikken Jacobs, mens Lambertseter Senter kan by på et rikt utvalg av butikker og spisesteder, samt Vinmonopolet, bibliotek og Symra Kino. Et rikt fritidstilbud i nærmiljøet, med bl.a. nærhet til den lokale alpinbakken og turnhallen, samt Østmarka med flotte turmuligheter - sommer som vinter. Flere badeplasser langs Bunnefjorden, hvor bl.a. Hvervenbukta, Katten og Nordstrand bad kun er en kort sykkeltur unna. Noen få minutters kjøring i retning sentrum ligger Ekebergsletta. Området rundt Ekebergsletta kan tilby lysløype, idrettsanlegg, minigolfbane, ridesenter, husdyrpark, store friområder, skulpturpark og Ekebergrestauranten m.m.
Bebyggelse
Omkringliggende bebyggelse består hovedsakelig av eneboliger, tomannsboliger og leiligheter.
Barnehage, skole og fritid
Se vedlagt nabolagsprofil. Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for kjøpet, ber vi om at det rettes en særskilt henvendelse til kommunen/bydelsadministrasjonen for oppdatert informasjon.
Reguleringsplan
Eiendommen er regulert til boligformål. Området for øvrig er regulert til: Offentlig kjørebane/veigrunn og naturvernområde. Reguleringsplan: S-4220, 202102096 og 29542. Gjeldende kommunedelplan: KDP-17. Det tillates inntil 24 % bebygd areal (BYA) på den enkelte tomt. Minste tomtestørrelse skal være 600 m². Tomter på under 600 m² kan likevel fradeles hvis det foreligger godkjent søknad om tillatelse for nytt tiltak eller det ligger eksisterende bygning på eiendommen som ønskes fradelt. Bystyret vedtok 23.09.2015 kommuneplanen "Oslo mot 2030: Smart, trygg og grønn". Oslo by er stadig under endring/utvikling, bygg settes opp, rehabiliteres og rives ned. Vi anbefaler derfor alle budgivere å sette seg inn i gjeldende reguleringsbestemmelser. Tomten ligger i aktsomhetsområde for kvikkleire. Pågående byggesaker: - Munkerudkleiva 8 B - Bruksendring av deler av kjeller fra tilleggsdel til hoveddel - Fasadeendring. Saksnummer: 202312985. Siste dok. 23.11.2023 - P. A. Holms vei 21 C - Tilbygg, bruksendring og fasadeendring. Saksnummer: 202454256. Siste dok. 16.05.2025 - P. A. Holms vei 21 B - Tilbygg. Saksnummer: 202203390. Siste dok. 12.06.2024 Pågående plansaker: - Saksnr: 202102096. Saken gjelder: Revisjon av reguleringsplan for småhusområder i Oslos ytre by (Småhusplanen) Eiendommen ligger i et område der Plan- og bygningsetaten (PBE) arbeider med å revidere den eksisterende reguleringsplanen, dvs. reguleringsplanen for småhusområder i Oslos ytre by, S-4220 (småhusplanen). Småhusplanen styrer hvordan det kan bygges og fortettes på eiendommer som er omfattet av planen. Den legger også begrensninger for hvor mye det er lov å bygge på eiendommene. Kommunen har som mål å ivareta historiske og grønne kvaliteter. Småhusområdenes karakter skal bevares, og den reviderte planen skal bidra til å skjerme områdene for ytterligere fortetting. Når det likevel bygges nytt, skal det legges til rette for at dette gjøres på mer klimavennlige måter enn i dag. I forbindelse med revideringen av planen har PBE nedlagt et midlertidig forbud mot tiltak innenfor planområdet. Det midlertidige forbudet gjelder denne eiendommen og gjelder for alle former for tiltak, inkludert tiltak som ikke er søknadspliktige, men siden forbudet gjelder for et så stort område, har PBE unntatt få og enkelte typer tiltak, se kommunens hjemmeside for nærmere info. Forbudet betyr blant annet at oppføring av nye boliger og andre tiltak som medfører nye boenheter, ikke kan gjennomføres i forbudsperioden. Det samme gjelder for terrenginngrep, deling av eiendommer og større arealoverføringer. I tillegg gjelder forbudet for alle former for parkering under terreng og for all felling av trær med stammeomkrets over 90 cm, målt 1 meter over terreng. Et midlertidig forbud mot tiltak varer frem til en ny plan blir gjeldende, men maksimalt fire år. Dersom kommunen ikke har vedtatt en ny plan innen disse fire årene faller forbudet bort, men det kan i særlige tilfeller forlenges. Plan- og bygningsetaten har utarbeidet forslag til ny plan og bearbeidet planforslag skal sendes til politisk behandling i bystyret høsten 2022. Les mer om reguleringsarbeidet på www.oslo.kommune.no/revisjon-smahusplanen og følg saken på www.saksinnsyn.oslo.no,søk, saksnr: 202102096-9.
Velforening
Tomten er ikke tilknyttet velforening eller lignende.
Last ned salgsoppgave for komplett informasjon om eiendommen
Registerbetegnelse
- Gårdsnummer: 181
- Bruksnummer: 391
- Kommunenummer: 0301 - Oslo
Eiendom
Tomteareal er 1 812 m2 på eiet tomt.
Boligtomt på ca. 1 812,00 m².
Adkomst
Se digitalt kart i Finn-annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra din startdestinasjon til boligen. På visningsdagen vil det bli skiltet med visningsskilter fra EiendomsMegler 1.
Eiendomstype
Tomt
Vei, vann og avløp
Kjøper plikter selv å besørge tilknytning til vei, vann og avløp. Alle utgifter i forbindelse med tilknytningen og som må betales for å gjøre tomten byggeklar, er ikke inkludert i kjøpesummen og må betales av kjøper.
Meglers plikt til å stanse gjennomføring av en handel
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og er forpliktet til å rapportere til Økokrim om mistenkelige transaksjoner. Lov om hvitvasking innehar også strenge regler om kontroll av legitimasjon fra alle parter i handelen, herunder, selger, kjøper og fullmektiger for disse.
Budgivning
Eiendomsmeglere kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12:00 første virkedag etter siste annonserte visning hvor selger er forbruker, jfr. Informasjon om budgivning. Alle bud og budforhøyelser med eventuelle forbehold, opplysning om finansiering og overtakelse skal sendes skriftlig til megler. Megler kan ikke formidle muntlige bud verken til selger, budgivere eller interessenter. Budgiver må legitimere seg med kopi av legitimasjon og underskrift. Megler skal sende skriftlig varsel om bud og budforhøyelser til budgiver, selger og interessenter. Aksept av bud skal sendes skriftlig til budgiver og selger. Budgiver kan benytte budskjema, elektronisk budgiving, skannet budskjema sendt på mail eller annen godkjent skriftlig kommunikasjonsform, f.eks. App’er i forbindelse med budgivningen. Konferer med megler. Megler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes teknisk feil. Under budrunden kan akseptfristene kortes inn ved mottakelse av nye bud. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere og kjøper meddeles aksept innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud fremkommer til megler. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles av megler.
Overtakelse
Etter nærmere avtale med selger. Vær vennlig å angi ønsket overtagelsesdato i vedlagte budskjema.
Andre relevante opplysninger
Kjøperen er selv ansvarlig for å byggemelde samt å framskaffe bygningsmyndighetenes godkjennelse for den bebyggelse som er tenkt oppført på eiendommen før eventuelle byggearbeider igangsettes. Kostnader i forbindelse med byggeanmeldelse, eventuelle tilknytningsgebyrer, grunnundersøkelser, geotekniske rapporter m.m. påhviler kjøperen.
Boligselgerforsikring
Selger har kjøpt boligselgerforsikring fra Fremtind forsikring. Forsikringen dekker helt eller delvis selgers økonomiske ansvar dersom boligkjøper oppdager feil eller mangler ved overtakelse av boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtagelse, men også i perioden mellom budaksept og overtakelse i inntil 12 måneder. Forsikringsdekningen er begrenset til salgssum, maksimalt 14 millioner kroner. For kombinasjonseiendommer gjelder forsikringen kun for boligdelen. Forsikringen dekker blant annet ikke salg til leietaker eller personer som bor eller har bodd på eiendommen de siste 12 måneder, og verditap som følge av insekter/skadedyr. Se nettsidene til Sparebank 1 for mer informasjon om hva forsikringen dekker og hvilke begrensninger som gjelder: https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/forsikring/boligselgerforsikring.html Kjøper har plikt til å gjøre seg kjent med selgers egenerklæring. Egenerklæringen er lagt ved salgsoppgaven. Fra selgers egenerklæringsskjema: Vet du om det er elektrisk anlegg tilknyttet tomten? - Ja Vet du om det er gjort arbeid på det elektriske anlegget, enten av deg eller tidligere eiere? - Ja Faglært arbeid: 1. Hvilket år ble jobben fullført?: 2015 Firmanavn: Eierne har ikke sikre opplysninger om hvilket firma som foretok plomberingen eller nøyaktig når dette ble gjort. Det angitte årstallet er basert på en antakelse. Selger tar ikke ansvar for riktigheten eller fullstendigheten av opplysningene knyttet til dette punktet. Kjøper og andre interesserte oppfordres på det sterkeste til selv å innhente nødvendig informasjon og dokumentasjon ved å kontakte relevante offentlige myndigheter og private aktører/instanser, slik som Oslo kommune, Plan- og bygningsetaten, Vann- og avløpsetaten, Kartverket, samt foreta innsyn i Grunnboken og gjennomgå tidligere tillatelser. Det påligger kjøper å foreta egne undersøkelser for å avklare tomtens juridiske og faktiske status før kjøp. Beskrivelse av arbeidet: Strømtilførselen ble plombert av et firma. Vi er usikre på nøyaktig årstall og navnet på firmaet, men antar at dette skjedde i perioden 2014–2015. Plomberingen ble gjennomført for å unngå krav om aktivt strømabonnement og tilhørende løpende kostnader. Vi har mottatt et brev fra Elvia, datert 24.03.2025, med varsel om demontering av strømnettet. Informasjonen i varselet er som følger: * Kundenummer: 10533604 * Referanse: SF 01238319 * Målernummer: 000388780 * Målepunkt-ID: 707057500054317872 * Saksbehandler: MEG (frakobling@elvia.no) Selger tar ikke ansvar for riktigheten eller fullstendigheten av opplysningene knyttet til dette punktet. Kjøper og andre interesserte oppfordres på det sterkeste til selv å innhente nødvendig informasjon og dokumentasjon ved å kontakte relevante offentlige myndigheter og private aktører/instanser, slik som Oslo kommune, Plan- og bygningsetaten, Vann- og avløpsetaten, Kartverket, samt foreta innsyn i Grunnboken og gjennomgå tidligere tillatelser. Det påligger kjøper å foreta egne undersøkelser for å avklare tomtens juridiske og faktiske status før kjøp. Vet du om bruken av eiendommen eller området rundt kan bli endret av foreslåtte eller vedtatte reguleringsplaner, nabovarsel, offentlige vedtak eller lignende? - Ja Det pågår revisjon av småhusplanen i Oslo, og det er innført midlertidig byggestopp i området. Selger tar ikke ansvar for riktigheten eller fullstendigheten av opplysningene knyttet til dette punktet. Kjøper og andre interesserte oppfordres på det sterkeste til selv å innhente nødvendig informasjon og dokumentasjon ved å kontakte relevante offentlige myndigheter og private aktører/instanser, slik som Oslo kommune, Plan- og bygningsetaten, Vann- og avløpsetaten, Kartverket, samt foreta innsyn i Grunnboken og gjennomgå tidligere tillatelser. Det påligger kjøper å foreta egne undersøkelser for å avklare tomtens juridiske og faktiske status før kjøp. Vet du om det mangler godkjent søknad for utført arbeid på tomten, eller om søknad er avslått? - Ja Selger tar ikke ansvar for riktigheten eller fullstendigheten av opplysningene knyttet til dette punktet. Kjøper og andre interesserte oppfordres på det sterkeste til selv å innhente nødvendig informasjon og dokumentasjon ved å kontakte relevante offentlige myndigheter og private aktører/instanser, slik som Oslo kommune, Plan- og bygningsetaten, Vann- og avløpsetaten, Kartverket, samt foreta innsyn i Grunnboken og gjennomgå tidligere tillatelser. Det påligger kjøper å foreta egne undersøkelser for å avklare tomtens juridiske og faktiske status før kjøp. Vet du om det finnes kommunale pålegg, heftelser eller krav knyttet til tomten? - Ja Det er krysset av for 'Ja' på dette punktet utelukkende for å kunne benytte kommentarfeltet. Selger tar ikke ansvar for riktigheten eller fullstendigheten av opplysningene knyttet til dette punktet. Kjøper og andre interesserte oppfordres på det sterkeste til selv å innhente nødvendig informasjon og dokumentasjon ved å kontakte relevante offentlige myndigheter og private aktører/instanser, slik som Oslo kommune, Plan- og bygningsetaten, Vann- og avløpsetaten, Kartverket, samt foreta innsyn i Grunnboken og gjennomgå tidligere tillatelser. Det påligger kjøper å foreta egne undersøkelser for å avklare tomtens juridiske og faktiske status før kjøp. Vet du om det har vært flom, ras, skred eller lignende på eiendommen? Eller ligger eiendommen i etfareområde? - Ja Det er krysset av for 'Ja' på dette punktet utelukkende for å kunne benytte kommentarfeltet. Selger tar ikke ansvar for riktigheten eller fullstendigheten av opplysningene knyttet til dette punktet. Kjøper og andre interesserte oppfordres på det sterkeste til selv å innhente nødvendig informasjon og dokumentasjon ved å kontakte relevante offentlige myndigheter og private aktører/instanser, slik som Oslo kommune, Plan- og bygningsetaten, Vann- og avløpsetaten, Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), Kartverket, samt foreta innsyn i Grunnboken og gjennomgå tidligere tillatelser. Det påligger kjøper å foreta egne undersøkelser for å avklare tomtens juridiske og faktiske status før kjøp. Vet du om tomten har skadedyr, forekomst av radon, har vært bruks som søppelfylling eller har fjell under bakken? - Ja Det er krysset av for 'Ja' på dette punktet utelukkende for å kunne benytte kommentarfeltet. Selger tar ikke ansvar for riktigheten eller fullstendigheten av opplysningene knyttet til dette punktet. Kjøper og andre interesserte oppfordres på det sterkeste til selv å innhente nødvendig informasjon og dokumentasjon ved å kontakte relevante offentlige myndigheter og private aktører/instanser, slik som Oslo kommune, Plan- og bygningsetaten, Vann- og avløpsetaten, Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), Kartverket, samt foreta innsyn i Grunnboken og gjennomgå tidligere tillatelser. Det påligger kjøper å foreta egne undersøkelser for å avklare tomtens juridiske og faktiske status før kjøp. Vet du om det finnes skaderapporter, tilstandsvurderinger, boligsalgsrapporter eller utførte målinger for boligen? - Ja Det er krysset av for 'Ja' på dette punktet utelukkende for å kunne benytte kommentarfeltet. Selger tar ikke ansvar for riktigheten eller fullstendigheten av opplysningene knyttet til dette punktet. Kjøper og andre interesserte oppfordres på det sterkeste til selv å innhente nødvendig informasjon og dokumentasjon ved å kontakte relevante offentlige myndigheter og private aktører/instanser, slik som Oslo kommune, Plan- og bygningsetaten, Vann- og avløpsetaten, Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), Kartverket, samt foreta innsyn i Grunnboken og gjennomgå tidligere tillatelser. Det påligger kjøper å foreta egne undersøkelser for å avklare tomtens juridiske og faktiske status før kjøp. Vet du om sameiet/laget/velforeningen eller du selv er innblandet i uenigheter eller konflikter rundt tomten? - Ja Det er krysset av for 'Ja' på dette punktet utelukkende for å kunne benytte kommentarfeltet. Selger tar ikke ansvar for riktigheten eller fullstendigheten av opplysningene knyttet til dette punktet. Kjøper og andre interesserte oppfordres på det sterkeste til selv å innhente nødvendig informasjon og dokumentasjon ved å kontakte relevante offentlige myndigheter og private aktører/instanser, slik som Oslo kommune, Plan- og bygningsetaten, Vann- og avløpsetaten, Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), Kartverket, samt foreta innsyn i Grunnboken og gjennomgå tidligere tillatelser. Det påligger kjøper å foreta egne undersøkelser for å avklare tomtens juridiske og faktiske status før kjøp. Vet du om det finnes planer, vedtak eller forslag som kan øke utgifter som festeavgift, fellesutgifter, fellesgjeld eller kommunale avgifter? - Ja Det er krysset av for 'Ja' på dette punktet utelukkende for å kunne benytte kommentarfeltet. Selger tar ikke ansvar for riktigheten eller fullstendigheten av opplysningene knyttet til dette punktet. Kjøper og andre interesserte oppfordres på det sterkeste til selv å innhente nødvendig informasjon og dokumentasjon ved å kontakte relevante offentlige myndigheter og private aktører/instanser, slik som Oslo kommune, Plan- og bygningsetaten, Vann- og avløpsetaten, Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), Kartverket, samt foreta innsyn i Grunnboken og gjennomgå tidligere tillatelser. Det påligger kjøper å foreta egne undersøkelser for å avklare tomtens juridiske og faktiske status før kjøp. Vet du om det er gjort private avtaler med naboene i området som kjøper bør vite om? - Ja Det er krysset av for 'Ja' på dette punktet utelukkende for å kunne benytte kommentarfeltet. Selger tar ikke ansvar for riktigheten eller fullstendigheten av opplysningene knyttet til dette punktet. Kjøper og andre interesserte oppfordres på det sterkeste til selv å innhente nødvendig informasjon og dokumentasjon ved å kontakte relevante offentlige myndigheter og private aktører/instanser, slik som Oslo kommune, Plan- og bygningsetaten, Vann- og avløpsetaten, Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), Kartverket, samt foreta innsyn i Grunnboken og gjennomgå tidligere tillatelser. Det påligger kjøper å foreta egne undersøkelser for å avklare tomtens juridiske og faktiske status før kjøp. Vet du om noe i nabolaget som kan være plagsomt eller ubehagelig for kjøperen? - Ja Det er krysset av for 'Ja' på dette punktet utelukkende for å kunne benytte kommentarfeltet. Selger tar ikke ansvar for riktigheten eller fullstendigheten av opplysningene knyttet til dette punktet. Kjøper og andre interesserte oppfordres på det sterkeste til selv å innhente nødvendig informasjon og dokumentasjon ved å kontakte relevante offentlige myndigheter og private aktører/instanser, slik som Oslo kommune, Plan- og bygningsetaten, Vann- og avløpsetaten, Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), Kartverket, samt foreta innsyn i Grunnboken og gjennomgå tidligere tillatelser. Det påligger kjøper å foreta egne undersøkelser for å avklare tomtens juridiske og faktiske status før kjøp. Er det noe annet ved tomten som det kan være viktig for kjøperen å vite om? - Ja Det er krysset av for 'Ja' på dette punktet utelukkende for å kunne benytte kommentarfeltet. Selger tar ikke ansvar for riktigheten eller fullstendigheten av opplysningene knyttet til dette punktet. Kjøper og andre interesserte oppfordres på det sterkeste til selv å innhente nødvendig informasjon og dokumentasjon ved å kontakte relevante offentlige myndigheter og private aktører/instanser, slik som Oslo kommune, Plan- og bygningsetaten, Vann- og avløpsetaten, Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), Kartverket, samt foreta innsyn i Grunnboken og gjennomgå tidligere tillatelser. Det påligger kjøper å foreta egne undersøkelser for å avklare tomtens juridiske og faktiske status før kjøp. Har du andre opplysninger om boligen eller eiendommen, utover det du har svart? - Ja Det er krysset av for 'Ja' på dette punktet utelukkende for å kunne benytte kommentarfeltet. Selger tar ikke ansvar for riktigheten eller fullstendigheten av opplysningene knyttet til dette punktet. Kjøper og andre interesserte oppfordres på det sterkeste til selv å innhente nødvendig informasjon og dokumentasjon ved å kontakte relevante offentlige myndigheter og private aktører/instanser, slik som Oslo kommune, Plan- og bygningsetaten, Vann- og avløpsetaten, Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), Kartverket, samt foreta innsyn i Grunnboken og gjennomgå tidligere tillatelser. Det påligger kjøper å foreta egne undersøkelser for å avklare tomtens juridiske og faktiske status før kjøp.
Boligkjøperforsikring
Kjøper har anledning til å tegne boligkjøperforsikring. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som dekker utgifter forbundet med juridisk bistand, fagkyndig uttalelse og saksomkostninger. Forsikring er valgfri og koster kr 13 900. Forsikringen er meglet frem av Söderberg & Partners og er plassert hos Gar-Bo Försäkring AB. Skadebehandlingsselskapet er Crawford & Company. Kjøper logger selv inn i portalen til Søderberg & Partners og bekrefter at de ønsker å inngå et forsikringsmeglingsoppdrag og dermed få mulighet til å tegne boligkjøperforsikring. For at anmodningen om kjøp av forsikring skal imøtekommes og portalen kunne benyttes, utleverer meglerforetaket informasjon om kjøperne til Søderberg & Partners, så snart bud er akseptert. Søderberg & Partners sletter opplysningene som innhentes når tidspunktet for kontraktsmøtet har passert og det er klart at kjøper ikke velger å tegne Boligkjøperforsikring. For de kjøperne som tegner forsikring, vil opplysningene lagres av Søderberg & Partners for ulike formål med ulike lagringstid i tråd med beskrivelsen i personvernerklæringen: https://www.soderbergpartners.no/personopplysninger-og-informasjonskapsler/ Les mer om forsikringen i vedlagte materiell eller på https://eiendom.soderbergpartners.no/ Det gjøres oppmerksom på at meglerforetaket mottar kr 2 389 i honorar for hver forsikringsavtale som formidles for borettslagseiendom, kr 4 621 for seksjonert eiendom/aksjebolig og kr 5 802 for enebolig/fritid/tomt. Boligkjøperforsikring kan kun tegnes av privatpersoner som kjøper bolig til eget formål, og gjelder ikke for foretak eller næringsbygg.
Avgiftsbeskrivelse
Dette inkluderer vann- og avløpsavgifter. Den totale årlige kostnaden vil variere etter forbruk. Kommunale gebyrer er en kombinasjon av forskudd, abonnement og enkeltgebyrer fakturert etter levert tjeneste. Kommunen kjenner ikke samlet gebyr for en eiendom for et år før året er omme. Kommunale avgifter for 2025: Vann- og avløpsgebyr 1 255,78 Totale avgifter 1 255,78
Betalingsbetingelser
Kjøpesum og alle omkostninger skal være innbetalt til megler klientkonto før overtakelse. Det forutsettes at skjøte tinglyses på ny eier. Dersom kjøper ikke ønsker hjemmelsoverføring av eiendommen til seg må det tas forbehold om dette i bud.
Radon
Aktsomhetsgrad for radon på tomten er middel til lav. Det er ikke utført radonmåling og det er heller ikke krav til dette. Kjøper overtar eiendommen slik, og er selv ansvarlig for å utføre eventuelle tiltak. For mer informasjon vedrørende radon se www.dsa.no.
Sentrale lover
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til bygningssakkyndig og megler, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Statens kartverk og andre tilgjengelige kilder. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud. Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf.§ 3-9 1. ledd 2. pkt. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2 % eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. En forutsetning for salget er at skjøtet for eiendommen tinglyses på kjøper. Interessenter og kjøper må godta at selger og megler bruker elektronisk kommunikasjon i salgsprosessen. I tråd med eiendomsmeglingsforskriften vil informasjon om oppdragsgiver, salgsobjektet, interessenter og kjøper bli lagret av meglerforetaket i min. 10 år. Se em1.no for mer informasjon om vår behandling av personopplysninger.
Personopplysningsloven
I henhold til personopplysningsloven gjør vi oppmerksom på at interessenter som henvender seg til megler vil bli registrert for videre oppfølging.
Annen informasjon
Konsesjon: Kjøper er klar over at ved kjøp av ubebygget tomt må egenerklæring om konsesjonsfrihet fylles ut av kjøpere og kommunen må bekrefte i punkt 11 at ervervet er konsesjonsfritt, og at ervervet ikke fører til deling av driftsenhet. Konsesjonsfrihetene er betinget av at tomten ikke er større enn 2 dekar og er godkjent fradelt etter plan- og bygningsloven og jordlova der slik godkjenning er nødvendig.