Skogteig Harsjøen Rendalen
Ren skogeiendom ved Harsjøen i Rendalen. ca. 337 dekar
kr 1 500 000
kr 1 543 590
kr 1 500 000
Kr 37 500 Dokumentavgift 2,5 % av kjøpesum.
Kr 545 Tinglysing av hjemmelsdokument
Kr 545 Tinglysing av pantedokument (per stk.)
Kr 5.000 Konsesjonsgebyr
Kr 43 590 Totalkostnad
Dokumentavgiftens størrelse forutsetter at eiendommen kjøpes til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyrer, satser etc.
Last ned salgsoppgave for komplett informasjon om eiendommen
Prøv SpareBank 1 sin boliglånskalkulator
Da er det lurt å ha finansieringsbevis klart.
Visning
Henter visninger...
Nøkkelinformasjon
2484 Rendalen
Selveier
339 500 m2
2484 Rendalen
Selveier
339 500 m2
Kjøpe og selge - steg for steg
Skal du både kjøpe og selge bolig? Sammen med SpareBank 1 hjelper vi deg gjennom alle stegene – hele veien inn i ditt nye hjem.
Beskrivelse
Mer informasjon om eiendommen
Nærområdet
Skogteigen ligger i Rendalen kommune, og på Hanestadkjølen mellom Rendalen og Østerdalen. Østenden av teigen grenser til Harsjøen, Hanestadveien krysser eiendommen.
Bebyggelse
Eiendommen er bebygd med et båthus/naust ned mot sjøkanten, og som i følge matrikkelen har et bruksareal på 64 kvm. I følge et tinglyst dokument fra 1973 ble tomt til båthus leid ut til 4 brukere for 49 år. Båthuset er beskrevet oppdelt i 5 seksjoner, og der hver av de 4 leietakerne skulle ha en hver, og utleier en. Daværende leiebetingelser var oppgitt til et årlig leiebeløp som skulle dekke utleiers vedlikehold av egen båthusseksjon. Inngått leieperiode er utløpt, og dagens eier er ikke kjent med at avtalen er forlenget, eller om båthuset fortsatt er bruk. Byggets tilstand er beskrevet å være i dårlig forfatning. Det er som følge av dette usikkert om eiendommen kan anses å være "bebygd", og i den forstand konsesjonslovens § 9a første ledd annet punktum oppstiller for unntak fra hovedregelen om priskontroll.
Reguleringsplan
Eiendommen er ikke berørt av av reguleringsplaner utover at mindre område øst for Hanestadveien - og som er undergitt gjeldende veiplan. I gjeldende kommuneplan er den østre delen av av teigen på begge sider av Hanestadveien er avsatt til LNFR formål med spredt fritidsbebyggelse, mens den øvrige delen av teigen er avsatt til LNFR.
Last ned salgsoppgave for komplett informasjon om eiendommen
Registerbetegnelse
- Gårdsnummer: 45
- Bruksnummer: 13
- Kommunenummer: 3424 - Rendalen
Eiendom
Tomteareal er 339 500 m2 på eiet tomt.
Skogteig beliggende i Rendalen kommune, hovedsaklig nord for Hanestadveien. Eiendommen strekker seg fra Harsjøen, og om lag 2 kilometer vestover innover Hanestadkjølen.
Selger har innhentet ekstern verdivurdering fra forstkandidat Tollef Mykleby, Skogvurdering AS, og etter markbefaring i oktober 2024. Verdivurderingen er inntatt i salgsoppgaven. I verdivurderingen er produktivt skogareal oppgitt til 302 dekar, hvorav mesteparten er i middels bonitet og resten i lav. 85 % av det produktive skogsarealet befinner seg i hogstklasse (hkl) 5, og det resterende i hkl. 2. Samlet volum er på verdsettelsestidspunktet vurdert til 2 547 m3, hvorav nesten alt volumet naturlig nok er å gjenfinne i hkl. 5. Treslagsfordelingen er furudominert med 96 % av dette treslaget.
Det foreligger ikke skogbruksplan for eiendommen, og en ny eier må påregne at det må gjennomføres og bekostes miljøregistreringer før det kan inngås virkeskontrakter. Kjøper bærer risikoen for at fremtidige miljøregistreringer vil legge større beslag på skogbruksmessig utnyttelse enn det gjeldende verdivurdering tar høyde for.
Det har ikke vært gjennomført avvirkning i skogen senere år, og siste kjente hogst skjedde i 2012. Terrenget er beskrevet som driftsteknisk kurant, men optimale driftsforutsetninger vil antagelig betinge samarbeid med tilkomst over naboeiendommer.
(Det er i verdivurderingen beskrevet at erverv er fritatt for priskontroll eller konsesjonslovens § 9a, noe som var riktig på verdsettelsestidspunktet. Imidlertid er det ikraftsatt endringer i konsesjonsloven med virkning fra i. juli 2025, og som medfører at ervervet kan bli undergitt priskontroll etter någjeldende regelverk.)
Eiendommen er ikke bebygd utover et båthus som ligger ned mot strandkanten til Harsjøen. Bygget er beskrevet å være i dårlig tilstand, og bruksforholdene til båthuset som tidligere har vært fordelt på flere rettighetshavere er i dag ukjent. Fra eiendommen er det skilt ut grunn til flere fritidseiendommer, og der grensene til disse i flere tilfeller er unøyaktige eller uklare. Som følge av grenseforholdene, må en kjøper være innforstått med at arealet til eiendommen kan bli noe redusert som følge av grenseavklaring/oppmåling.
Ifølge eiendomskartet er flere av eiendomsgrensene mot tilstøtende eiendom beheftet med uklarhet eller unøyaktighet. Noen grensestrekninger er målt opp i nyere tid – og har har høy grad av nøyaktighet, mens andre har lav nøyaktighet eller er kun stipulert med bakgrunn i antatt eiendomsutforming. Nåværende grensekart tilsier at 3 bygg tilhørende annen eiendom delvis er oppført på salgseiendommen, men kan dels skyldes unøyaktige grenser, dels at dette er avtalt uten at nåværende eier kjenner til det.
Det er i kartet også tegnet inn et festepunkt med matrikkelnummer 45/49. Punktet er ikke bebygd. Ifølge gammel grunnbok er det oppført en merknad om størrelsen til utskillelsen av denne eiendommen: «Ca 1, 008 da». Opplysningen er dagboksført 18.03.1986, og viser til en skylddeling fra 1968. Dette kan oppfattes som at det er fraskilt en eiendom på i overkant av 1000 kvm, men at denne ikke er oppmålt. I så fall vil en kjøper måtte påregne at utskilt eiendom kan bli oppmålt, og at arealet til salgseiendommen blir redusert med tilsvarende størrelse.
Adkomst
Tilkomst via Hanestadveien.
Eiendomstype
Skog
Vei, vann og avløp
Eiendommen har tilkomst fra offentlig vei - Hanestadveien, men har ikke installasjoner for vann og avløp. I gjeldende kommuneplan er arealet nærmest Harrsjøen avsatt til LNFR med spredt fritidsbebyggelse, mens den øvrige delen av teigen er undergitt LNFR.
Meglers plikt til å stanse gjennomføring av en handel
I henhold til hvitvaskingsloven har meglerforetaket plikt til å gjennomføre kundetiltak. Kundetiltak vil i praksis gjøres ved å bekrefte kunders og reelle rettighetshaveres identitet, samt å innhente informasjon knyttet til handelens formål og tilsiktede art. Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres, skal meglerforetaket ikke etablere kundeforholdet eller gjennomføre transaksjonen med kjøper. Ved meglerforetakets avvikling av kundeforholdet, vil avtalen mellom partene være bindende, men meglerforetaket kan ikke bidra i gjennomføringen av handelen. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende mot meglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter hvitvaskingsloven. Det oppfordres til at alle inn-og utbetalinger skjer fra norske banker.
Budgivning
Eiendomsmeglere kan i forbrukerforhold ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12:00 første virkedag etter siste annonserte visning hvor selger er forbruker, jfr. Informasjon om budgivning. Denne eiendommen regnes som en næringseiendom - og betingelser for budgivning følger nedenfor. For denne eiendommen vil det ikke bli avholdt fellesvisninger, men legges opp til at kjøpsinteressenter kan befare eiendommen på egenhånd. For budgivere som har eiendom i Rendalen fra før, er det ønskelig med en kort beskrivelse av hvordan et erverv av denne skogteigen vil styrke eksisterende eiendom i tillegg til øvrige opplysninger som gis i budet. Det vil i salgsannonsen bli ført opp en frist for å legge inn bud. Etter at fristen utløper har selger 3 virkedager på å vurdere innkomne bud. Orientering om innkomne bud vil først skje etter at budfristen har utløpt, og da kun til budgivere. Dersom selger ikke har akseptert noen av de innkomne bud, vil det gis mulighet å komme med budforhøyelser etter at det er gitt budorientering. Budorientering til andre interessenter enn budgivere vil først kunne skje 3 dager etter budfristens utløp. Dersom ikke annet er presisert skriftlig i bud, aksepterer budgiver betingelsene for budgivning som beskrevet ovenfor. Alle bud og budforhøyelser med eventuelle forbehold, opplysning om finansiering og overtakelse skal sendes skriftlig til megler. Megler kan ikke formidle muntlige bud verken til selger, budgivere eller interessenter. Budgiver må legitimere seg med kopi av legitimasjon og underskrift. Megler skal sende skriftlig varsel om aktuelle bud og budforhøyelser, herunder relevante forbehold, til budgiver, selger og interessenter. Aksept av bud skal sendes skriftlig til budgiver og selger. Budgiver kan benytte budskjema, elektronisk budgiving, skannet budskjema sendt på mail eller annen godkjent skriftlig kommunikasjonsform, f.eks. App’er i forbindelse med budgivningen. Konferer med megler. Megler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes teknisk feil. Under budrunden kan akseptfristene kortes inn ved mottakelse av nye bud. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere og kjøper meddeles aksept innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud fremkommer til megler. Husk alltid a ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for a forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles av megler.
Overtakelse
Overtagelse skjer etter nærmere avtale.
Avgiftsbeskrivelse
Eiendommen har ikke bebyggelse eller annen infrastruktur som utløser kommunale avgifter.
Betalingsbetingelser
Kjøpesum og alle omkostninger skal være innbetalt til meglers klientkonto før overtakelse, fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Det forutsettes at skjøte tinglyses på ny eier. Dersom kjøper ikke ønsker hjemmelsoverføring av eiendommen til seg må det tas forbehold om dette i bud. Ved forsinket betaling påløper forsinkelsesrenter av hele kjøpesummen frem til betaling skjer
Sentrale lover
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Med bakgrunn i eiendommens karakter som ren og produktiv skogeiendom, og uten boligelementer, regnes dette som en næringseiendom, og som ikke reguleres av lovverk i forbrukerforhold. Selger består her i et legat, og som har mindre kunnskap om eiendommen enn det som er vanlig med personlig eierskap. Kjøpsinteressenter oppfordres derfor til grundige egenundersøkelser. Eiendommen selges derfor «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er derfor begrenset til det som er beskrevet i avhendingsloven § 3-9 1. ledd, og lyder slik: «Endå om eigedomen er selt «som han er» eller med liknande allment atterhald, har eigedomen ein mangel der dette følgjer av §§ 3-7 eller 3-8. Eigedomen har også ein mangel dersom han er i vesentleg ringare stand enn kjøparen hadde grunn til å rekne med ut frå kjøpesummen og tilhøva elles.» Avehendingslovens § 3-7 og 3-8: § 3-7.Manglande opplysning om eigedomen Eigedomen har ein mangel dersom kjøparen ikkje har fått opplysning om omstende ved eigedomen som seljaren kjente eller måtte kjenne til, og som kjøparen hadde grunn til å rekne med å få. Dette gjeld likevel berre dersom ein kan gå ut i frå at det har verka inn på avtala at opplysning ikkje vart gitt. § 3-8.Uriktig opplysning om eigedomen Eigedomen har ein mangel dersom omstende ved eigedomen ikkje svarer til opplysning som seljaren har gitt kjøparen. Det same gjeld dersom eigedomen ikkje svarer til opplysning som er gitt i annonse, i salsprospekt eller ved anna marknadsføring på vegner av seljaren. Fyrste ledd gjeld likevel berre dersom ein kan gå ut i frå at opplysningane har verka inn på avtala, og opplysningane ikkje i tide er retta på ein tydeleg måte.
Personopplysningsloven
I henhold til personopplysningsloven gjør vi oppmerksom på at interessenter som henvender seg til megler vil bli registrert for videre oppfølging. For å bidra til effektive og sikre transaksjoner, er det nødvendig at eiendomsmeglingsforetakene og finansieringsforetakene kan utveksle opplysninger, herunder personopplysninger, av betydning for transaksjonen, raskt. For dette formålet er det utviklet en løsning som gjør at kjøpers og selgers finansieringsforbindelse vil kunne hente ut kjøpekontrakten og strukturerte data fra denne (navn, kjøpesum, overtakelsesdato o.l.) gjennom Altinn.
Annen informasjon
Konsesjon: «Konsesjonslovens § 9 og § 9a lyder slik:
§ 9. (særlige forhold for landbrukseiendommer) Ved avgjørelsen av søknad om konsesjon for erverv av eiendom som skal nyttes til landbruksformål skal det legges særlig vekt på:
1. om erververs formål vil ivareta hensynet til bosettingen i området,
2. om ervervet innebærer en driftsmessig god løsning,
3. om erververen anses skikket til å drive eiendommen,
4. om ervervet ivaretar hensynet til helhetlig ressursforvaltning og kulturlandskapet.
Konsesjon skal i alminnelighet ikke gis dersom det ved ervervet oppstår sameie i eiendommen, eller antallet sameiere økes.
Det kan gis konsesjon til selskaper med begrenset ansvar.
Det skal legges vekt på hensynet til dem som har yrket sitt i landbruket.
Første ledd nr. 3 og § 9 a gjelder ikke sak der nær slekt eller odelsberettiget søker konsesjon fordi de ikke skal oppfylle boplikten etter § 5 andre ledd. I slik sak skal det i tillegg til første ledd nr. 1, 2 og 4 blant annet legges vekt på eiendommens størrelse, avkastningsevne og husforhold. Søkerens tilknytning til eiendommen og søkerens livssituasjon kan tillegges vekt som et korrigerende moment.
§ 9 a. (priskontroll ved erverv av landbrukseiendom) Ved avgjørelse av en søknad om konsesjon på erverv av bebygd eiendom med mer enn 35 dekar fulldyrka og overflatedyrka jord som skal nyttes til landbruksformål, skal det i tillegg til momentene som er nevnt i § 9, legges særlig vekt på om den avtalte prisen tilgodeser en samfunnsmessig forsvarlig prisutvikling. En slik vurdering av prisen skal også gjennomføres ved erverv av ubebygd eiendom som skal nyttes til landbruksformål, med mindre eiendommen er en ren skogeiendom.
Departementet kan gi forskrift om at prisvurderingen etter første ledd skal unnlates ved erverv av bebygd eiendom med et brukbart bolighus, dersom den avtalte prisen ikke overstiger en fastsatt beløpsgrense. Konsesjon skal i alminnelighet ikke gis dersom det ved ervervet oppstår sameie i eiendommen, eller antallet sameiere økes. Det kan gis konsesjon til selskaper med begrenset ansvar. Det skal legges vekt på hensynet til dem som har yrket sitt i landbruket. Kjøperen bærer alle kostnader knyttet til konsesjonssøknaden. Overtakelse og oppgjør kan ikke finne sted før konsesjon er innvilget.
Eiendommen er konsesjonspliktig og følgende gjelder ved dette salg:
Selger har risikoen for at det er avtalt for høy kjøpesum etter konsesjonsloven § 9a. Hvis konsesjon ikke blir gitt med bakgrunn i dette, kan hver av partene kan i så fall fri seg fra avtalen ved skriftlig melding til megler. Partene kan ikke fremme krav mot hverandre som følge av slik oppsigelse av avtalen.
Kjøper har risikoen for at konsesjon nektes med grunnlag i konsesjonslovens øvrige bestemmelser, herunder § 9. Ved et videresalg må kjøper i et slik tilfelle bære en risiko for at man ikke oppnår samme pris som man har kjøpt for. Kjøper risikerer følgelig ved et slik utfall å lide et økonomisk tap.
Gitt at eiendommen anses som "bebygd", jf. konsesjonsloven § 9a 1. ledd andre punktum, vil ervervet ikke undergis priskontroll. Vurderingen vil være opp til konsesjonsmyndigheten, men basert på opplysninger om båthusets tilstand legges det til grunn for salget at unntaket fra priskontroll ikke kommer til anvendelse.
Følgende gjelder i alle tilfeller for konsesjonsnekt hvor kjøper har en eller annen form for konsesjonsrisiko:
«Dersom kjøper ikke gis konsesjon, skal oppgjøret likevel gjennomføres, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 6-5 (1), jf. eiendomsmeglingsloven § 6-9 (3), men da senest 4 uker etter at opprinnelig avslagsvedtak er truffet.
I stedet for vilkåret om at kjøpers skjøte på eiendommen er tinglyst (punkt 4.1, annet ledd, nr. 5) er det i disse tilfellene et vilkår for frigivelse av kjøpesummen at kjøper har fått nødvendig sikkerhet for kjøpesummen gjennom tredjemannspant i eiendommen eller at det blir enighet mellom partene om annen sikkerhet.
Selger og eier av eiendommen er et legat. Som følge av legatstyrets sammensetning og kommunens rolle i forretningsførselen, må det påregnes at konsesjonssaken vil bli behandlet av en settekommune.