Tomt Godvikveien

Godvik - Boligtomt på 7,7 mål regulert til 5 eneboliger. Attraktiv og barnevennlig beliggenhet. Kort vei til Vestkanten.

Prisantydning

kr 5 500 000

Totalpris

kr 5 653 200

Utregning av totalpris:
Prisantydning:

kr 5 500 000

Omkostninger:

Dok.avg. til staten, 2,5%: kr 137 500,-
Tinglysning av hjemmelsdok.: kr 500,-
Tinglysning av pantedok.: kr 500,-
Boligkjøperforsikring kr 14 700 – 17 500 (valgfritt tillegg)

Sum omkostninger: kr 153 200,- inkl. den rimeligste boligkjøperpakken.

Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i avgifter/gebyrer.

Last ned salgsoppgave for komplett informasjon om eiendommen

Nøkkelinformasjon

Postnummer:

5179 Godvik

Eierform:

Selveier

Tomt:

7 731 m2

Postnummer:

5179 Godvik

Eierform:

Selveier

Tomt:

7 731 m2

Visning

Henter visninger...

Skal du på visning?

Da er det lurt å ha finansieringsbevis klart.

Søk finansieringsbevis

Usikker på hvor mye du kan låne?

Prøv SpareBank 1 sin boliglånskalkulator

Til lånekalkulatoren

Selge egen bolig?

Bestill en e-takst av boligen din, så vet du hva kan kjøpe for.

Mer informasjon om eiendommen

Nærområdet

Nærområdet

Tomten har en attraktiv og sentral beliggenhet i et populært og veletablert område i Godvik. Området fremstår som rolig og barnevennlig med kort avstand til barnehager, skoler og idrettsanlegg. Kladden barnehage og Godvik barnehage har gangavstand fra eiendommen, mens Alvøen skole og Kjøkkelvik skole ligger et par minutter unna med bil. Nærområdet kan by på flotte tur og fritidsmuligheter som Lyderhorn, Kanadaskogen, Alvøskogen og Storavatnet. I tillegg har du Alvøen idrettspark som benyttes hyppig som treningsarena for alle aldersgrupper. Fra eiendommen er det kort kjøretur til dagligvarebutikker som Rema 1000 Godvik og Kiwi Godvik som ligger ca. 15 minutters gange fra tomten.. I tillegg ligger Drotningsvik senter en kort kjøretur unna. Et lite senter som har bl.a dagligvarebutikk, frisør, cafe, treningsstudio og blomsterbutikk. Dersom du trenger flere alternativer, sitter du deg i bilen og kjører 7 minutter til Sartor Storsenter eller Vestkanten Storsenter. Her finner du et bredt utvalg av ulike butikker som dekker de fleste behov. Vestkanten kan også tilby badeland, ishall, treningsstudio og restauranter. Det er gangavstand til bussholdeplass (ca. 400 m) med hyppige avganger til Bergen Sentrum, Sotra, Askøy og Loddefjord terminal.

Reguleringsplan

Eiendommen ligger i et område regulert til boligbebyggelse. Se vedlagt planinformasjon.

Øvrig info

Last ned salgsoppgave for komplett informasjon om eiendommen

Registerbetegnelse

  • Gårdsnummer: 139
  • Bruksnummer: 18
  • Kommunenummer: 4601 - Bergen

Eiendom

Tomteareal er 7 731 m2 eiet tomt.

Velkommen til Godvikveien! En stor boligtomt på over 7,7 mål som er regulert til 5 eneboliger, beliggende i et attraktivt og barnevennlig område i Godvik. Realiser drømmen om utbygging av flotte og moderne familieboliger! Det foreligger refusjonsavtale med Bergen kommune som videreføres til eiendommens nye eiere, som blant annet gir rett til å knytte seg til veganlegg og koble seg til vann- og avløpsnett. For mer informasjon om refusjonsavtalen, se avsnitt under "Diverse" Det presiseres at nye eiere må søke kommunen om oppføring av nye boliger. Interessenter oppfordres til å sette seg inn i gjeldende planer og bestemmelser for området. Oppføring av bolig må søkes og godkjennes av kommunen for ny eiers regning og risiko. Det er inngått avtale mellom grunneier og Bergen kommune om overtagelse av del av gnr/bnr 139/2 på ca. 960 kvm, liggende langs vei mot tomtens sør-østre grense. Med dette tillegget er det totale tomtearealet på ca. 8700 kvm. For mer informasjon om avtalen, se avsnitt "Diverse".

Adkomst

For veibeskrivelse henvises det til vedlagte kart i salgsoppgaven. Det vil bli skiltet med EiendomsMegler 1-skilt ved fellesvisning.

Eiendomstype

Tomt

Vei, vann og avløp

Vei: Tilkomst til tomten er via privat vei. Selger opplyser at det mulig kan være kostnader for å få koblet seg på veien. Vann og avløp: Selger opplyser at tilkobling til vann og avløp befinner seg noen meter på oppsiden av tomten. Mulig det vil bli behov for å måtte ha en pumpe som pumper avløpet opp til tilkoblingspunkt. Påkobling vil bli til offentlig vann og avløp. Eventuelt påkoblingsgebyr vil variere ut i fra størrelsen på hva som bli bygget.

Meglers plikt til å stanse gjennomføring av en handel

I henhold til Hvitvaskingsloven har meglerforetaket plikt til å gjennomføre kundetiltak (ID kontroll, kontroll av reelle rettighetshavere, mv). Kundetiltak skjer løpende og vil blant annet gjennomføres når handel inngås og ved gjennomføring av oppgjøret, samt dersom det foreligger mistanke om hvitvasking eller terrorfinansiering.   Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres, skal meglerforetaket ikke gjennomføre transaksjonen med kjøper. Ved meglerforetakets avvikling av kundeforholdet, vil avtalen mellom partene være bindende, men meglerforetaket kan ikke bidra i gjennomføringen av handelen. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende mot meglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven.   Meglerforetaket er forpliktet til å rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim.

Budgivning

Eiendomsmeglere kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12:00 første virkedag etter siste annonserte visning hvor selger er forbruker, jfr. Informasjon om budgivning.   Alle bud og budforhøyelser med eventuelle forbehold, opplysning om finansiering og overtakelse skal sendes skriftlig til megler. Megler kan ikke formidle muntlige bud verken til selger, budgivere eller interessenter. Budgiver må legitimere seg med kopi av legitimasjon og underskrift. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Megler skal sende skriftlig varsel om bud og budforhøyelser til budgiver, selger og interessenter. Aksept av bud skal sendes skriftlig til budgiver og selger. Budgiver kan benytte budskjema, elektronisk budgiving, skannet budskjema sendt på mail eller annen godkjent skriftlig kommunikasjonsform, f.eks. App’er i forbindelse med budgivningen. Konferer med megler.   Megler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes teknisk feil. Under budrunden kan akseptfristene kortes inn ved mottakelse av nye bud.  Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere og kjøper meddeles aksept innen utløpet av akseptfristen.  Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud fremkommer til megler.   Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles av megler.

Overtakelse

Etter nærmere avtale med selger. Vær vennlig å angi ønsket overtagelsesdato i vedlagte budskjema.

Andre relevante opplysninger

Kjøperen er selv ansvarlig for å byggemelde samt å framskaffe bygningsmyndighetenes godkjennelse for den bebyggelse som er tenkt oppført på eiendommen før eventuelle byggearbeider igangsettes. Kostnader i forbindelse med byggeanmeldelse, eventuelle tilknytningsgebyrer, grunnundersøkelser, geotekniske rapporter m.m. påhviler kjøperen. Interessenter oppfordres til å sette seg inn i gjeldende planer og bestemmelser for området. Evt. oppføring av bolig må søkes og godkjennes av kommunen for ny eiers regning og risiko. Kommuneplanens arealdel vil ved motstrid gå foran reguleringsplaner vedtatt før 01.01.2013. I hovedsak vil dette for denne eiendommen gjelde avvik på krav om bil og sykkelparkering. Det er inngått en refusjonsavtale mellom grunneier og Bergen kommune som videreføres til eiendommens fremtidige eiere. Utdrag fra avtalen: - På eiendommen gnr. 139, bnr. 18 er det regulert inn 5 - fem eneboligtomter. BK gir hver av disse rett til, mot betaling av refusjon, å knytte seg til det veganlegg som BK har opparbeidet og bekostet i området. - BK gir tomt 4, 5 og 6 rett, mot betaling av refusjon å koble seg til de vann- og avløpsanlegg som BK har opparbeidet og bekostet i området. For disse rettigheter skal det betales kr 1 493 610,-. Beløpet KPI-reguleres fra inngåelse av avtalen til betaling finner sted. Ny eier overtar alle kostnader og risiko i forbindelse med denne avtalen. - BK Forplikter seg ved denne avtale til å overføre et areal på ca. 960 kvm vederlagsfritt fra eiendommen gnr. 139, bnr. 2. Arealet er vist med gul farge på vedlagt kart. Utdrag fra verdivurdering, utført av sivilingeniør Rolf Atle Selseng den 20.10.2020: - Reguleringsplan viser at tomten er forutsatt delt i fem boligtomter, i tillegg til de tre tomtene, bnr. 130, 131, 301, som tidligere er fradelt fra bnr. 18. Reguleringsplanen stiller også krav til at vei og lekeplass, samt tilhørende områder vist på reguleringplan, skal ferdigstilles sammen med respektive boliger. - Reguleringsplanen gir mulighet for en utnyttelse på 20% BYA, og maks 45% BRA. Tomten er videre beregnet med maks mønehøyde på 7,5 meter for 1. etasjers hus og og 9 meter for 2. etasjers hus. I tillegg til en etasje kan det bygges innredet loft og underetasje. Innredning kan også inneholde en ekstra boenhet, men denne må ha maksimalt ett boareal på 60 kvm. Hvis terrengforhold tilsier det, kan bolig oppføres i 2 etasjer. Merk at vedlagt flystøyrapport fra Multiconsult og referat fra forhåndskonferanse med BK gjelder bnr. 301. Dette er en tomt som ble fradelt tomten for ca. 10 år siden.

Boligselgerforsikring

Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring.

Boligkjøperforsikring

Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring + fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at meglerforetaket mottar kr 5.600,- i kostnadsgodtgjørelse for hver forsikringsavtale som formidles på Boligkjøperforsikring Pluss og kr 4.600,- i kostnadsgodtgjørelse for Boligkjøperforsikring. Boligkjøperforsikring kan kun tegnes av privatpersoner som kjøper bolig til eget formål, og gjelder ikke for foretak eller næringsbygg.

Avgiftsbeskrivelse

Kr 7 960 per år Per i dag betales det kun eiendomsskatt. De kommunale avgifter som betales etter tomt er bebygd vil være vesentlig høyere. Kommunale avgifter vil ikke fastsettes før det foreligger brukstillatelse.

Betalingsbetingelser

Kjøpesum og alle omkostninger skal være innbetalt til meglers klientkonto senest siste arbeidsdag før overtakelse.Det forutsettes at skjøte tinglyses på ny eier. Dersom kjøper ikke ønsker hjemmelsoverføring av eiendommen til seg må det tas forbehold om dette i bud.

Sentrale lover

Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til bygningssakkyndig og megler, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Statens kartverk og andre tilgjengelige kilder. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle tilgjengelige salgsdokumenter, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene.  Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe kjøper burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en sakyndig før det legges inn bud.   Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf.avhendingsloven § 3-9 1. ledd 2. pkt. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere.   På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er".  Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker.   Forbrukerkjøp – definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.   Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. Utendørs arealavvik utgjør en mangel dersom avviket anses "vesentlig mindre", jf. avhl. § 3-3 (1). Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel).   Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Dersom kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp.   Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8.   En forutsetning for salget er at skjøtet for eiendommen tinglyses på kjøper. Interessenter og kjøper må godta at selger og megler bruker elektronisk kommunikasjon i salgsprosessen. I tråd med eiendomsmeglingsforskriften vil informasjon om oppdragsgiver, salgsobjektet, interessenter og kjøper bli lagret av meglerforetaket i min. 10 år. Se em1.no for mer informasjon om vår behandling av personopplysninger.    

Personopplysningsloven

I henhold til personopplysningsloven gjør vi oppmerksom på at interessenter som henvender seg til megler vil bli registrert for videre oppfølging. For å bidra til effektive og sikre transaksjoner, er det nødvendig at eiendomsmeglingsforetakene og finansieringsforetakene kan utveksle opplysninger, herunder personopplysninger, av betydning for transaksjonen, raskt. For dette formålet er det utviklet en løsning som gjør at kjøpers og selgers finansieringsforbindelse vil kunne hente ut kjøpekontrakten og strukturerte data fra denne (navn, kjøpesum, overtagelsesdato o.l.) gjennom Altinn.

Annen informasjon


Konsesjon: Eiendommen er konsesjonspliktig og er underlagt bo- og driveplikt ihht Konsesjonslovens og jordlovens bestemmelser. Vedrørende konsesjon gjelder følgende ved dette salg:Selger har risikoen for at det er avtalt for høy kjøpesum etter konsesjonsloven § 9a. Hver av partene kan i så fall fri seg fra avtalen ved skriftlig melding til megler. Partene kan ikke fremme krav mot hverandre som følge av slik oppsigelse av avtalen. Kjøper har risikoen for at konsesjon nektes med grunnlag i konsesjonslovens øvrige bestemmelser, herunder § 9 første ledd nr. 1-4 eller § 9 andre til fjerde ledd. Hvis den situasjon skulle oppstå at kjøper ikke får konsesjon begrunnet i de forhold som er vist til i konsesjonslovens øvrige bestemmelser herunder § 9 første ledd nr. 1-4 eller § 9 andre til fjerde ledd, skal oppgjøret til selger foreligge som avtalt i § 1 i kontrakten, men da 2 måneder fra endelig avslagsvedtak er truffet. Nødvendig sikkerhet for kjøpesum må i et slikt tilfelle opprettes som tredjemannspant i eiendommen, og selger forplikter seg til å undertegne på pantedokument for tredjemannspant, dersom partene ikke innen 2 uker fra endelig konsesjonsavslag blir enige om annen sikkerhet. Konsesjonslovens § 9 og § 9a lyder slik: § 9.(særlige forhold for landbrukseiendommer)Ved avgjørelsen av søknad om konsesjon for erverv av eiendom som skal nyttes til landbruksformål skal det legges særlig vekt på: 1. om erververs formål vil ivareta hensynet til bosettingen i området, 2. om ervervet innebærer en driftsmessig god løsning, 3. om erververen anses skikket til å drive eiendommen, 4. om ervervet ivaretar hensynet til helhetlig ressursforvaltning og kulturlandskapet. Konsesjon skal i alminnelighet ikke gis dersom det ved ervervet oppstår sameie i eiendommen, eller antallet sameiere økes. Det kan gis konsesjon til selskaper med begrenset ansvar. Det skal legges vekt på hensynet til dem som har yrket sitt i landbruket.  Første ledd nr. 3 og § 9 a gjelder ikke sak der nær slekt eller odelsberettiget søker konsesjon fordi de ikke skal oppfylle boplikten etter § 5 andre ledd. I slik sak skal det i tillegg til første ledd nr. 1, 2 og 4 blant annet legges vekt på eiendommens størrelse, avkastningsevne og husforhold. Søkerens tilknytning til eiendommen og søkerens livssituasjon kan tillegges vekt som et korrigerende moment.§ 9 a.(priskontroll ved erverv av landbrukseiendom)Ved avgjørelse av en søknad om konsesjon på erverv av bebygd eiendom med mer enn 35 dekar fulldyrka og overflatedyrka jord som skal nyttes til landbruksformål, skal det i tillegg til momentene som er nevnt i § 9, legges særlig vekt på om den avtalte prisen tilgodeser en samfunnsmessig forsvarlig prisutvikling. En slik vurdering av prisen skal også gjennomføres ved erverv av ubebygd eiendom som skal nyttes til landbruksformål, med mindre eiendommen er en ren skogeiendom. Departementet kan gi forskrift om at prisvurderingen etter første ledd skal unnlates ved erverv av bebygd eiendom med et brukbart bolighus, dersom den avtalte prisen ikke overstiger en fastsatt beløpsgrense.Konsesjon skal i alminnelighet ikke gis dersom det ved ervervet oppstår sameie i eiendommen, eller antallet sameiere økes. Det kan gis konsesjon til selskaper med begrenset ansvar. Det skal legges vekt på hensynet til dem som har yrket sitt i landbruket.Kjøperen bærer alle kostnader knyttet til konsesjonssøknaden.    Overtakelse og oppgjør kan ikke finne sted før konsesjon er innvilget.

Kjøpe og selge - steg for steg

Skal du både kjøpe og selge bolig? Sammen med SpareBank 1 hjelper vi deg gjennom alle stegene – hele veien inn i ditt nye hjem.

Var det lett å finne informasjonen du lette etter?