Kongsvegen 65A
Brumunddal - eldre oppussingsobjekt i barnevennlig område.
kr 1 450 000
kr 1 478 590
kr 1 450 000
Kr 36 250 Dokumentavgift 2,5 % av kjøpesum.
Kr 545 Tinglysing av hjemmelsdokument
Kr 545 Tinglysing av pantedokument (per stk.)
Kr 37 340 Totalkostnad
Valgfrie tillegg:
Kr 17.900 Boligkjøperforsikring (valgfritt)
Dokumentavgiftens størrelse forutsetter at eiendommen kjøpes til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i offentlige gebyrer, satser etc.
Last ned salgsoppgave for komplett informasjon om eiendommen
Prøv SpareBank 1 sin boliglånskalkulator
Da er det lurt å ha finansieringsbevis klart.
Nøkkelinformasjon
286 m2
2380 Brumunddal
Selveier
806 m2
G - Oransje
286 m2
1960
2
4
3
286 m2
2380 Brumunddal
Selveier
806 m2
G - Oransje
286 m2
1960
2
4
3
Kjøpe og selge - steg for steg
Skal du både kjøpe og selge bolig? Sammen med SpareBank 1 hjelper vi deg gjennom alle stegene – hele veien inn i ditt nye hjem.
Beskrivelse
Kart
Mer informasjon om eiendommen
Nærområdet
Eiendommen ligger i et attraktivt og barnevennlig boligområde i Brumunddal i Ringsaker kommune. Nærmeste dagligvarehandel er Kiwi og Coop Extra. Mølla storsenter og Parkgården ligger ca et kvarters gange fra eiendommen og byr på et rikt og variert utvalg. I tillegg er det ca et kvarters kjøretur til Hamar som kan by på rikelig med fasiliteter og servicetilbud. Området byr på offentlig kommunikasjon i form av buss og tog, der nærmeste holdeplass er Kongsvegen som ligger med 3 min gange og Brumunddal togstasjon ligger bare 13 min unna. Fra stasjonen tar toget deg til Oslo S på 1 time og 37 min. Med bil tar det ca. 5 min til sentrum av Brumunddal, 18 min til Hamar, 41 min til Lillehammer og 60 min til Hafjell. Fra eiendommen er det utallige turstier som byr på vakre naturopplevelser gjennom hele året. Rett nedenfor Brumunddal sentrum finner du den koselige småbåthavna og den nyanlagte bystranda. I Mjøsparken har blant annet skateanlegg, basketballbaner og toalettanlegg. I tillegg er det fine badeplasser ved Pellervikodden og Nerkvernstranda. herfra er det også gangavstand til Mørkved barneskole og en kort kjøretur til Brumunddal ungdomsskole og Furnes ungdomsskole. Nærmeste videregående skole ligger rett ved Brumunddal ungdomsskole. Kommunen har et godt utvalg av både kommunale og private barnehager.
Barnehage, skole og fritid
Fredheimvegen barnehage 0,2 km Buttekvern barnehage 1,5 km Tunet barnehage 1,9 km Mørkved skole 0,4 km Fagerlund skole 2,8 km Brumunddal ungdomsskole 2,5 km Ringsaker videregående skole 2,6 km Hamar katedralskole 11,7 km
Offentlig kommunikasjon
Nærmeste busstopp er Kongelholgutua, like i nærheten. 1,3 km til Brumunddal stasjon for flere forbindelser.
Reguleringsplan
Eiendommen er i reguleringsplanen avsatt til forretning/kontor. Det er etablert en boenhet i bygget, men denne bruken er ikke i samsvar med gjeldende reguleringsformål. Det er derfor usikkerhet knyttet til videre bruk som bolig, og eventuell bruksendring må avklares med kommunen. Kopi av situasjonskart, målebrev, reguleringsplaner m/bestemmelser etc. kan fås ved henvendelse til megler. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse. Følgende planer er gjeldende for området: Reguleringsplan NERKVERN NYHUS med planid 1988052510050, KOMMUNEPLANENS AREALDEL 2022-2026 med planid 2022016 og Kommuneplanens arealdel 2024-2040 med planid 2023004. Kommunen har plikt til å informere om naturfarer som er kjent, På kart/plan som megler har mottatt fra kommunen er området der eiendommen ligger markert med fare, dvs. fare for flom. Flom i vassdrag kan føre til oversvømmelser, at løsmasser fraktes over store områder og til flomskred i bratte områder Etablerte sikringstiltak f.eks. terrengtiltak, dreneringsgrøfter, flomverk, skredvoll kan redusere sannsynligheten for fare. Det kan være forbud mot tiltak og arbeider langs vann og vassdrag og av arealplanen fremkommer byggegrenser. Kartene garanterer ikke at potensielle skred og ras ikke kan nå lengre ut enn til de angitte faresoner. Norges vassdrags- og energidirektorat, NVE, har utarbeidet egne retningslinjer for skredfare knyttet til vassdrag se www.nve.no.
Last ned salgsoppgave for komplett informasjon om eiendommen
Registerbetegnelse
- Gårdsnummer: 683
- Bruksnummer: 137
- Kommunenummer: 3411 - Ringsaker
Areal
BRA: 286 m2
BRA-i: 286 m2
TBA: 11 m2
Arealene er oppgitt av bygningssakkyndig på grunnlag av NS3940(2023). Internt bruksareal (BRA-i) er areal innenfor boligens omsluttende vegger. Det er for eksempel stue, soverom, kjøkken, entré, bad, loftsrom, innvendig bod og ganger mellom disse. Dersom boligen består av en bruksenhet med flere selvstendige boenheter, skal de selvstendige boenhetene kategoriseres som BRA-i. Et eksempel på dette kan være en enebolig med adskilt utleieenhet. Eksternt bruksareal (BRA-e) er for eksempel en ekstern bod, kjellerstue med egen inngang, gjesterom, tilleggsbygg eller andre rom som tilhører boenheten, men som ikke er direkte tilknyttet det interne arealet. Tilleggsbygg kan være for eksempel garasje, naust eller utvendig bod. Innglasset balkong (BRA-b) er innglassede balkonger, verandaer og altaner som disponeres av boenheten. Terrasse- og balkongareal (TBA) er arealet av terrasser, altaner, verandaer og åpne balkonger som er tilknyttet boenheten. Leilighetens gulvareal (GUA) er boligens samlede gulvareal og areal med lav takhøyde ALH er areal uten krav til minste himlingshøyde.
Nye regler for arealmåling gjelder fra 1.1.2024. Les mer om reglene.
Etasje
2
Parkering
Parkering på eiendommen.
Eiendom
Tomteareal er 806 m2 på eiet tomt.
Eiet tomt på 805,5 m².
Noe hellende tomt på framsiden. Asfaltert ved parkering. Tomt bærer preg av manglende vedlikehold.
Byggeår
1960
Innhold
Boligen består av følgende rom: Kjeller: Fem lagerrom, kott, vaskekjeller. 1. etasje: Kjøkken, stue, gang, to lagerrom. 2. etasje: Gang, tre kott, tre soverom, lagerrom. De oppgitte rom ovenfor er definert av bygningssakkyndige iht. vedlagt rapport, etter dagens faktiske bruk, uavhengig av hva som er godkjent av bygningsmyndighetene. Se utfyllende informasjon i tilstandsrapport og i salgsoppgaven bl.a. under "Ferdigattest og midlertidig brukstillatelse". Vi gjør oppmerksom på at en kunstig intelligens-tjeneste er benyttet til å lage utkast til enkelte tekster og/eller til oppsummerende innhold av større rapporter. Innholdet er kontroll- og kvalitetssjekket og bearbeidet av ansvarlig megler.
Standard
Boligen er av eldre dato og bærer preg av mangelfullt vedlikehold. Det må påregnes større oppgraderinger/ muligens rivning av hele eller deler av boligen. **Stue** Stuen er plassert i boligens første etasje og utgjør et av hovedrommene. Rommet har utgang til en sørvendt terrasse på 8 m², som gir gode muligheter for uteplass. Rominndelingen i etasjen er endret fra de originale byggetegningene, og boligen fremstår som et renoveringsobjekt. Dette gir en unik mulighet til å forme planløsningen og skape en stue tilpasset egne behov og ønsker. **Terrasse** Fra stuen er det utgang til en terrasse på 8 m². Terrassen er orientert mot sør. **Kjøkken** Kjøkkenet ligger i første etasje. Ifølge takstrapporten kan kjøkkenet ha en viss verdi, selv om boligen for øvrig anses som et renoveringsobjekt. Dette gir en mulighet til å enten bevare deler av eksisterende løsning eller planlegge for en helt ny kjøkkeninnredning tilpasset en moderne standard. **Tre soverom** Boligens tre soverom er samlet i andre etasje. Etasjen inneholder også et lagerrom og tre kott, som gir gode lagringsmuligheter i nærheten av sovealkene. Fra denne etasjen er det utgang til en balkong. Rominndelingen er endret fra de originale byggetegningene, og rommene er ikke godkjent for varig opphold. En bruksendring må påregnes for å tilfredsstille dagens krav til blant annet rømningsvei og dagslys. **Balkong** I andre etasje er det en balkong på 3 m² med utgang fra et av rommene. Balkongen er, i likhet med terrassen, orientert mot sør. **Vaskekjeller** I kjelleretasjen finnes en vaskekjeller. Rommet har, som resten av bygget, et betydelig renoveringsbehov. Her er det registrert fuktskader og råte. En ny eier har her muligheten til å etablere et funksjonelt og moderne vaskerom fra grunnen av. **Overflater** Gulvoverflater: Overflater i hele boligen er preget av slitasje, fuktskader og elde. Betonggulv i kjeller fremstår som sterkt skadet. Vegger: Vegger har omfattende skader som følge av langvarig vanninntrenging, med fukt og misfarging. Himling: Det er registrert betydelige råteskader, nedbrytning av materialer og stedvis kollaps i himling. Eiendommen er et renoveringsobjekt der alle innvendige overflater må rehabiliteres eller bygges opp på nytt. **Oppbevaring** Boligen har et betydelig lagringspotensial fordelt over alle tre plan. Kjelleren på 108 m² inneholder fem lagerrom og ett kott. Første etasje har to lagerrom, mens andre etasje er utstyrt med tre kott og ett lagerrom. Totalt gir dette åtte lagerrom og fire kott, som gir rikelig med plass for oppbevaring. Alle lagringsarealer er en del av et totalt renoveringsobjekt. For ytterligere opplysninger om standard, se vedlagte verditakst.
Hvitevarer
Hvitevarene medfølger i utgangspunktet ikke i salget. Frittstående hvitevarer og brunevarer medfølger ikke i salget med mindre det tydelig fremgår av salgsoppgaven.
Adkomst
For veibeskrivelse henvises det til vedlagte kart i salgsoppgaven. Det vil bli skiltet med EiendomsMegler 1-skilt ved fellesvisning.
Byggemåte
Informasjon er hentet fra vedlagte tilstandsrapport, datert 09.09.2025. Bygning: Enebolig bygget i 1960. Kjelleretasjen har betonggulv. Rominndelingen i alle etasjer er endret fra de originale byggetegningene. Trapper/adkomst: Eiendommen har adkomst via offentlig veg eller gate. Balkong/terrasse: Terrasse på 8m² i 1. etasje og balkong på 3m² i 2. etasje. Terrassen er orientert mot sør. VVS-installasjoner: Eiendommen er tilknyttet offentlig vannforsyning og avløpsnett via private stikkledninger. Rørføringer og sanitærutstyr er demontert eller ødelagt. For detaljerte opplysninger om byggemåte, se vedlagte tilstandsrapport. Tilstandsrapporten beskriver byggverkets tekniske tilstand. Det er ikke foretatt kontroll av de elektriske installasjonene (el-takst) selv om bygningssakkyndig kan ha knyttet noen kommentarer til el-anlegget ut i fra helt enkle vurderingskriterier. Ettersom el-anlegget ikke er kontrollert er det påregnelig at det kan avdekkes avvik fra dagens forskriftskrav og oppstå funksjonssvikt. Videre må kjøper være forberedt på det må foretas oppgraderinger på grunn av slitasje, fraværende vedlikehold, arbeider som er utført av ufaglærte, alder eller tekniske løsninger som ikke holder dagens standard. I Norge er det en av oppgavene til «Det lokale elektrisitetstilsyn» (DLE) å foreta tilsyn av elektriske anlegg i boliger og fritidsboliger. Alle boliger skal ha periodisk kontroll hvert 20 år og hytter/fritidsboliger kontrolleres hvert 30 år. El-anlegget er en bygningsdel som er gjenstand for konstant utvikling, det må derfor påregnes at dagens anlegg ikke nødvendigvis er dimensjonert for oppgradering av kjøkken med nye elektriske apparater eller rehabilitering av bad m/varmekabler samt innstalleringer el-bil lader.
Eiendomstype
Enebolig
Oppvarming
Det foreligger ingen kjente pålegg eller krav etter tilsyn fra brann- og feiervesen. Dette er likevel ingen garanti for at det ikke vil kunne komme pålegg eller krav ved nye kontroller. Dato for siste tilsyn: 11.08.2022 Dato for siste feiing: 11.08.2022 Dersom beboelsesrom ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning følger dette heller ikke med. Varmekilder er ikke funksjonstestet.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp. Alle eiendommer som er tilknyttet offentlig vann og avløp har private stikkledninger, som vedlikeholdes for eiers egen regning. For ytterligere opplysninger om de private stikkledningene tar man kontakt med kommunen.
Meglers plikt til å stanse gjennomføring av en handel
I henhold til hvitvaskingsloven har meglerforetaket plikt til å gjennomføre kundetiltak. Kundetiltak vil i praksis gjøres ved å bekrefte kunders og reelle rettighetshaveres identitet, samt å innhente informasjon knyttet til handelens formål og tilsiktede art. Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres, skal meglerforetaket ikke etablere kundeforholdet eller gjennomføre transaksjonen med kjøper. Ved meglerforetakets avvikling av kundeforholdet, vil avtalen mellom partene være bindende, men meglerforetaket kan ikke bidra i gjennomføringen av handelen. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende mot meglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter hvitvaskingsloven. Det oppfordres til at alle inn-og utbetalinger skjer fra norske banker.
Budgivning
Megler avholder først en ordinær budrunde med de aktuelle budgiverne. Første bud må avgis skriftlig på eget budskjema for tvangssalg. Når den ordinære budrunden er avsluttet vil normalt det høyeste bud med dokumentert finansiering bli oversendt saksøker. Det budet som presenteres overfor saksøker og/eller tingretten kan ikke inneholde kortere akseptfrist enn minimum 6 uker fra oversendelsesdato. Megler anmoder så saksøker begjære budet stadfestet. Bud som ikke begjæres stadfestet av saksøkeren frigjør budgiveren. Stadfestelse må skje innen den nevnte minimumsfristen på 6 uker.
Overtakelse
Ved tvangssalg er det spesielle regler for når oppgjør og overtagelse skal finne sted. Loven bestemmer at oppgjørsdagen/overtakelsesdagen (den dag kjøper plikter å betale) inntrer tre måneder etter at medhjelperen har bedt om at budet skal aksepteres. Er eiendommen fraflyttet, kan medhjelperen, dersom kjøper ønsker det, tillate at overtagelse skjer før oppgjørsdato. Skal eiendommen overtas tidligere må hele kjøpesummen betales før innflytting kan skje. Dog anbefales ikke overtagelse før ankefristen er utløpt.
Boligselgerforsikring
Det kan ikke tegnes boligselgerforsikring ved tvangssalg.
Boligkjøperforsikring
Det kan ikke tegnes boligkjøperforsikring ved tvangssalg.
Forsikringsselskap
Eiendommen er forsikret i Protector Forsikring.
Avgiftsbeskrivelse
Oppgitte beløp er opplyst av kommunen, og baserer seg på fjorårets fakturerte beløp. Dette inkluderer renovasjon, vann- og avløpsavgifter og feiing. Kommunale gebyrer er en kombinasjon av forskudd, abonnement og enkeltgebyrer fakturert etter levert tjeneste. Den totale årlige kostnaden vil variere etter eiers eget forbruk.
Betalingsbetingelser
Kjøpesummen skal betales til meglers klientkonto innen en fastsatt oppgjørsdato fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon, 3 måneder etter at budet er forelagt tingretten. Overtredelse av betalingsfristen medfører tilleggsrente på p.t. 12.25 % p.a. Megler vil ved oppgjør avregne de kommunale avgiftene.
Adgang til utleie
Det er ingen utleieforhold knyttet til eiendommen per i dag. Eiendommen kan fritt leies ut etter eiers eget ønske. Kjøper oppfordres til selv å undersøke hvorvidt eventuell utleie av eiendommen utløser skatteplikt.
Radon
Det er ikke utført radonmåling og er heller ikke krav til dette. Kjøper overtar eiendommen slik og er selv ansvarlig for å utføre eventuelle tiltak. For mer informasjon vedrørende radon se www.dsa.no. Kommunen har plikt til å informere om naturfarer som er kjent. På kart/plan som megler har mottatt fra kommunen er området der eiendommen ligger markert med fare, dvs. fare for radon. Radon er et radioaktivt grunnstoff og finnes i byggegrunnen, særlig i grunn med alunskifer og visse typer granitt. Lokale grunnforhold er derfor avgjørende for mengden radon som kan trenge inn i en bygning. Opphold i rom med høye radonkonsentrasjoner over lengre tid gir økt risiko for alvorlig sykdom. Du finner mer informasjon på hjemmesidene til Statens strålevern og Norges geologiske undersøkelse, www.stralevernet.no og www.ngu.no.
Sentrale lover
Ved befaring av eiendommen oppfordres du til å gå nøye gjennom eiendommen. Ta gjerne med en bygningskyndig på befaringen. Synes eiendommen å ha en del mangler, kan det være fornuftig å få avholdt en såkalt tilstandsrapport. En tilstandsrapport er en gjennomgang av eiendommens bygningsmessige standard. Som hovedregel overtas en eiendom kjøpt på tvangssalg i den stand den befinner seg. Bestemmelsene i lov om avhending av fast eigedom gjelder ikke når en eiendom er tvangssolgt. Tvangsfullbyrdelsesloven bestemmer imidlertid at kjøper kan kreve prisavslag i følgende tilfeller: - eiendommen er ikke i samsvar med opplysninger om vesentlige forhold som medhjelper har gitt, eller - medhjelperen har forsømt å gi opplysninger om vesentlige forhold som man måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å regne med å få, eller - eiendommen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å regne med, og - disse forhold kan antas å ha hatt innvirkning på kjøpet. Kjøperen kan ikke heve kjøpet, men kan kreve prisavslag av ovenstående grunner. Kjøper må, dersom enighet ikke oppnås om et prisavslag, eventuelt gå til søksmål mot den eller de av kreditorene som har fått den del av kjøpesummen som kreves redusert. Kjøpesummen må betales selvom det kreves prisavslag, men kjøperen kan kreve at den del av summen som rammes av kravet om prisavslag ikke utbetales til kreditorene før saken er avgjort. Dersom namsretten finner at kravet fra kjøperen er åpenbart grunnløst, kan namsretten avvise krav om tilbakeholdelse og likevel utbetale summen. Dersom hele eller deler av eiendommen er bortleid, overtar kjøper selv ansvaret for et eventuelt leieforhold.
Personopplysningsloven
I henhold til personopplysningsloven gjør vi oppmerksom på at interessenter som henvender seg til megler vil bli registrert for videre oppfølging. For å bidra til effektive og sikre transaksjoner, er det nødvendig at eiendomsmeglingsforetakene og finansieringsforetakene kan utveksle opplysninger, herunder personopplysninger, av betydning for transaksjonen, raskt. For dette formålet er det utviklet en løsning som gjør at kjøpers og selgers finansieringsforbindelse vil kunne hente ut kjøpekontrakten og strukturerte data fra denne (navn, kjøpesum, overtakelsesdato o.l.) gjennom Altinn.
Kommunalinfo
- Kommunale avgifter: kr 28 724
- Eiendomsskatt: kr 7 851
- Informasjon om eiendomsskatt: Skattetaksten er kr 2 804 000,- og danner grunnlaget for beregningen av den kommunale eiendomsskatten.