Rudjord - Kvås

Kvåsveien 897

Småbruk med ca. 500 daa eiendom. Jakt og fiskemuligheter. Nedfalls våningshus.

Prisantydning

kr 1 950 000

Totalpris

kr 1 999 840

Utregning av totalpris:
Prisantydning:

kr 1 950 000

Omkostninger:

Dok.avg. til staten, 2,5%: kr 48 750,-
Tinglysning av hjemmelsdok.: kr 545,-
Tinglysning av pantedok.: kr 545,-

Sum omkostninger: kr 49 840,-

Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i avgifter/gebyrer.

Boligkjøperforsikring kr 15 100 – 17 900 (valgfritt tillegg)

Last ned salgsoppgave for komplett informasjon om eiendommen

Usikker på hvor mye du kan låne?

Prøv SpareBank 1 sin boliglånskalkulator

Skal du på visning?

Da er det lurt å ha finansieringsbevis klart.

Nøkkelinformasjon

Primærrom:

90 m2

Postnummer:

4580 Lyngdal

Eierform:

Selveier

Tomt:

505 252 m2

Bruksareal:

90 m2

Byggeår:

1890

Etasje:

2

Soverom:

1

Primærrom:

90 m2

Postnummer:

4580 Lyngdal

Eierform:

Selveier

Tomt:

505 252 m2

Bruksareal:

90 m2

Byggeår:

1890

Etasje:

2

Soverom:

1

Kjøpe og selge - steg for steg

Skal du både kjøpe og selge bolig? Sammen med SpareBank 1 hjelper vi deg gjennom alle stegene – hele veien inn i ditt nye hjem.

Beskrivelse

Eiendom i Kvås med over 500 dekar eiendom. Eiendommen ligger ca. 5 minutters kjøring til dagligvarebutikk, barnehage og skole, og ca. ti minutter til Handelsparken og Lyngdal sentrum. Her er det både jakt og fiskemuligheter på egen eiendom. I følge gårdskartet på Nibio består eiendommen av bl.a: Fulldyrka jord: 19,8 dekar Innmarksbeite: 11,7 dekar Produktiv skog: 337,9 dekar Våningshus er nedfalls og selges uten tilstandsrapport.

Kart

Kart over Kvåsveien 897

Mer informasjon om eiendommen

Nærområdet

Nærområdet

Eiendommen ligger på Rudjord i Kvås, ca. 10 minutters kjøring fra Lyngdal,

Reguleringsplan

Eiendommen ligger i et uregulert område avsatt til LNFR-område iht. kommuneplan. Dette kan bety begrensninger for utvikling/påbygging, gjenoppbygging etc. For mer informasjon om kommuneplanen og dens bestemmelser kontakt megler eller se kommunens nettsider.Interessenter oppfordres spesielt til å gjøre egne tilleggsundersøkelser avhengig av egne planer med eiendommen og ev. selv kontakte kommunen. 14 053 m av eiendommen ligger i hensynsone H740 - Båndlegging for regulering etter pbl. 89 m av eiendommen ligger i område "Bruk og vern av sjø og vassdrag med tilhørende strandsone" I tillegg vil megler informere om at våningshuset i dag ligger i aktsomhetsområde for jordskred, som gjelder for store deler av dalen for øvrig. Se vedlagt bilde og konferer megler ved spørsmål. Det foreligger uttalelse fra geolog i forhold til skredfare datert 05.12.2024 og det foreligger uttalelse fra kommunen ang. rivning av hus datert 08.11.2024 Fjøs og våningshus er registrert i SEFRAK registeret da det er tidfestet bygd mellom 1875-1899. Dette kan få betydning for eventuell søknad om rivning, flytting eller endring av bygningen. SEFRAK (Sekretariatet For Registrering Av faste Kulturminne i Noreg) er et register over eldre bygninger og andre kulturminne. Alle bygninger som er bygd før 1900 er registrert (gjelder ikke Finnmark) og bygningene er kartfesta, oppmålt og fotografert. Bygninger som er SEFRAK- registrerte er ikke tillagt spesielle restriksjoner, men registreringen fungerer som et varsko om at det bør gjøres en lokal vurdering av verneverdien før kommunen eventuelt gir tillatelse til å rive, flytte eller endre bygningen. For bygninger som er eldre enn 1850, er det lovbestemt at en slik vurdering må gjøres før bygge- eller rivningssøknad blir godkjent. SEFRAK er først og fremst et generelt kulturhistorisk register som særlig har verdi som kildemateriale for lokal historie, men registeret brukes også av forvaltningen som et utgangspunkt for å finne verneverdige bygninger. Ta kontakt med kommunen dersom du ønsker nærmere informasjon om dette. SefrakID Fjøs: 1032-0019-004. Fjøset eksisterer ikke i dag. SefrakID Våningshus: 1032-0019-003

Øvrig info

Last ned salgsoppgave for komplett informasjon om eiendommen

Registerbetegnelse

  • Gårdsnummer: 248
  • Bruksnummer: 2
  • Kommunenummer: 4225 - Lyngdal

Areal

P-rom: 90 m2
BRA: 90 m2

Arealene er oppgitt av takstmannen på grunnlag av takstbransjens rettledning for arealmåling, senest revidert 2015. Av rettledningen fremgår det at også areal (unntatt boder) som ligger utenom selve bruksenheten skal inngå i BRA, og noen ganger også i P-Rom. Dette kan være beboelsesrom som ligger i kjeller, loftsrom, innglassede terrasser og garasjeplasser som f.eks. i følge seksjonering tilhører boenheten. Dette avviker fra veilederen til NS3940 fra 2012 og kan bety at areal inngår i oppgitt areal selv om eierrettigheten ikke er dokumentert. Hva som defineres som primærrom (P-ROM) eller sekundærrom (S-ROM) tar utgangspunkt i hvordan rommet er i bruk når eiendommen selges, selv om enkelte rom ikke er byggemeldt og godkjent til dagens bruk.

Etasje

2

Eiendom

Tomteareal er 505 252 m2 eiet tomt.

I følge gårdskartet på Nibio består eiendommen av: Fulldyrka jord: 19,8 dekar Innmarksbeite: 11,7 dekar Produktiv skog: 337,9 dekar Annet markslag: 134,2 dekar Bebygd: 1,6 dekar Til sammen: ca. 505,2 dekar

Byggeår

1890

Innhold

Våningshuset er på to etasjer, samt jordkjeller. Eiendommen er del av jaktlag for storvilt og med i elveeierlag.

Standard

Det er ikke laget tilstandsrapport på bygningen, da hele bygningen anses å være nedfalls.

Adkomst

For veibeskrivelse henvises det til vedlagte kart i salgsoppgaven. Det vil bli skiltet med plakat fra EiendomsMegler 1.

Eiendomstype

Landbruk

Vei, vann og avløp

Eiendommen er tilknyttet offentlig vei. Eiendommen er ikke tilknyttet offentlig vann og avløp.

Budgivning

Eiendomsmeglere kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12:00 første virkedag etter siste annonserte visning hvor selger er forbruker, jfr. Informasjon om budgivning.   Alle bud og budforhøyelser med eventuelle forbehold, opplysning om finansiering og overtakelse skal sendes skriftlig til megler. Megler kan ikke formidle muntlige bud verken til selger, budgivere eller interessenter. Budgiver må legitimere seg med kopi av legitimasjon og underskrift. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Megler skal sende skriftlig varsel om bud og budforhøyelser til budgiver, selger og interessenter. Aksept av bud skal sendes skriftlig til budgiver og selger. Budgiver kan benytte budskjema, elektronisk budgiving, skannet budskjema sendt på mail eller annen godkjent skriftlig kommunikasjonsform, f.eks. App’er i forbindelse med budgivningen. Konferer med megler.   Megler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes teknisk feil. Under budrunden kan akseptfristene kortes inn ved mottakelse av nye bud.  Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere og kjøper meddeles aksept innen utløpet av akseptfristen.  Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud fremkommer til megler.   Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles av megler.

Overtakelse

Etter nærmere avtale med selger. Vær vennlig å angi ønsket overtagelsesdato i vedlagte budskjema.

Boligselgerforsikring

Selger har ikke bodd på eiendommen og er derfor ikke kjent med feil eller mangler utover det som fremkommer av salgsmaterialet. Da selgers kunnskap om eiendommen på denne måte er begrenset, oppfordres kjøper til å foreta nødvendige undersøkelser. Selger har ikke tegnet boligselgerforsikring, men fylt ut egenerklæringsskjema som kjøper må sørge for å sette seg inn i før budgivning.

Boligkjøperforsikring

Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring + fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at meglerforetaket mottar kr 5.600,- i kostnadsgodtgjørelse for hver forsikringsavtale som formidles på Boligkjøperforsikring Pluss og kr 4.600,- i kostnadsgodtgjørelse for Boligkjøperforsikring. Boligkjøperforsikring kan kun tegnes av privatpersoner som kjøper bolig til eget formål, og gjelder ikke for foretak eller næringsbygg.

Avgiftsbeskrivelse

Det er ingen kommunale avgifter på eiendommen. Bolig er ikke egnet til boformål. Vært ubebodd siden 2003, det er søkte fritak for eiendomsgebyr i 2006. innvilget.

Betalingsbetingelser

Kjøpesum og alle omkostninger skal være innbetalt til meglers klientkonto senest siste arbeidsdag før overtakelse.Det forutsettes at skjøte tinglyses på ny eier. Dersom kjøper ikke ønsker hjemmelsoverføring av eiendommen til seg må det tas forbehold om dette i bud.

Personopplysningsloven

I henhold til personopplysningsloven gjør vi oppmerksom på at interessenter som henvender seg til megler vil bli registrert for videre oppfølging. For å bidra til effektive og sikre transaksjoner, er det nødvendig at eiendomsmeglingsforetakene og finansieringsforetakene kan utveksle opplysninger, herunder personopplysninger, av betydning for transaksjonen, raskt. For dette formålet er det utviklet en løsning som gjør at kjøpers og selgers finansieringsforbindelse vil kunne hente ut kjøpekontrakten og strukturerte data fra denne (navn, kjøpesum, overtagelsesdato o.l.) gjennom Altinn.

Annen informasjon


Konsesjon: Eiendommen er konsesjonspliktig og er underlagt bo- og driveplikt ihht Konsesjonslovens og jordlovens bestemmelser. Vedrørende konsesjon gjelder følgende ved dette salg:Selger har risikoen for at det er avtalt for høy kjøpesum etter konsesjonsloven § 9a. Hver av partene kan i så fall fri seg fra avtalen ved skriftlig melding til megler. Partene kan ikke fremme krav mot hverandre som følge av slik oppsigelse av avtalen. Kjøper har risikoen for at konsesjon nektes med grunnlag i konsesjonslovens øvrige bestemmelser, herunder § 9 første ledd nr. 1-4 eller § 9 andre til fjerde ledd. Hvis den situasjon skulle oppstå at kjøper ikke får konsesjon begrunnet i de forhold som er vist til i konsesjonslovens øvrige bestemmelser herunder § 9 første ledd nr. 1-4 eller § 9 andre til fjerde ledd, skal oppgjøret til selger foreligge som avtalt i § 1 i kontrakten, men da 2 måneder fra endelig avslagsvedtak er truffet. Nødvendig sikkerhet for kjøpesum må i et slikt tilfelle opprettes som tredjemannspant i eiendommen, og selger forplikter seg til å undertegne på pantedokument for tredjemannspant, dersom partene ikke innen 2 uker fra endelig konsesjonsavslag blir enige om annen sikkerhet. Konsesjonslovens § 9 og § 9a lyder slik: § 9.(særlige forhold for landbrukseiendommer)Ved avgjørelsen av søknad om konsesjon for erverv av eiendom som skal nyttes til landbruksformål skal det legges særlig vekt på: 1. om erververs formål vil ivareta hensynet til bosettingen i området, 2. om ervervet innebærer en driftsmessig god løsning, 3. om erververen anses skikket til å drive eiendommen, 4. om ervervet ivaretar hensynet til helhetlig ressursforvaltning og kulturlandskapet. Konsesjon skal i alminnelighet ikke gis dersom det ved ervervet oppstår sameie i eiendommen, eller antallet sameiere økes. Det kan gis konsesjon til selskaper med begrenset ansvar. Det skal legges vekt på hensynet til dem som har yrket sitt i landbruket.  Første ledd nr. 3 og § 9 a gjelder ikke sak der nær slekt eller odelsberettiget søker konsesjon fordi de ikke skal oppfylle boplikten etter § 5 andre ledd. I slik sak skal det i tillegg til første ledd nr. 1, 2 og 4 blant annet legges vekt på eiendommens størrelse, avkastningsevne og husforhold. Søkerens tilknytning til eiendommen og søkerens livssituasjon kan tillegges vekt som et korrigerende moment.§ 9 a.(priskontroll ved erverv av landbrukseiendom)Ved avgjørelse av en søknad om konsesjon på erverv av bebygd eiendom med mer enn 35 dekar fulldyrka og overflatedyrka jord som skal nyttes til landbruksformål, skal det i tillegg til momentene som er nevnt i § 9, legges særlig vekt på om den avtalte prisen tilgodeser en samfunnsmessig forsvarlig prisutvikling. En slik vurdering av prisen skal også gjennomføres ved erverv av ubebygd eiendom som skal nyttes til landbruksformål, med mindre eiendommen er en ren skogeiendom. Departementet kan gi forskrift om at prisvurderingen etter første ledd skal unnlates ved erverv av bebygd eiendom med et brukbart bolighus, dersom den avtalte prisen ikke overstiger en fastsatt beløpsgrense. Konsesjon skal i alminnelighet ikke gis dersom det ved ervervet oppstår sameie i eiendommen, eller antallet sameiere økes. Det kan gis konsesjon til selskaper med begrenset ansvar. Det skal legges vekt på hensynet til dem som har yrket sitt i landbruket. Kjøperen bærer alle kostnader knyttet til konsesjonssøknaden.  Overtakelse og oppgjør kan ikke finne sted før konsesjon er innvilget.
Boplikt: Kommunen kan kreve boplikt i konsesjonsvilkårene.

Kontakt megler

Var det lett å finne informasjonen du lette etter?