Tonsenhagen
Ragna Nielsens vei 30B
Pen og skjermet 2-roms m/ solrik balkong| "Alt" inkl. i felleskost | Skjermet beliggenhet | Nye radiatorer | 2 boder
kr 4 390 000
kr 4 694 465
kr 4 390 000
kr 188 665
kr 5 850
Last ned salgsoppgave for komplett informasjon om eiendommen
Prøv SpareBank 1 sin boliglånskalkulator
Da er det lurt å ha finansieringsbevis klart.
Nøkkelinformasjon
67 m2
0592 Oslo
Eierseksjon
1 741 m2
G - Grønn
61 m2
1958
1
2
1
67 m2
0592 Oslo
Eierseksjon
1 741 m2
G - Grønn
61 m2
1958
1
2
1
Kjøpe og selge - steg for steg
Skal du både kjøpe og selge bolig? Sammen med SpareBank 1 hjelper vi deg gjennom alle stegene – hele veien inn i ditt nye hjem.
Beskrivelse
Kart
Mer informasjon om eiendommen
Nærområdet
Leiligheten har en attraktiv plassering på Tonsenhagen, i et etablert og familievennlig boområde med nærhet til marka. Her er det kort vei til et bredt spekter av fritidsaktiviteter som alpint, fotball, skiløyper, lekeplasser, idrettshall og svømmehall. Friluftsliv og rekreasjon Lillomarka ligger rett i nærheten og gir tilgang til flotte turmuligheter hele året, enten du vil gå på ski, sykle eller ta en rolig tur i skogen. Oslo skisenter med Grefsenkleiva og Trollvannskleiva er en kort kjøretur unna, og området byr på populære serveringssteder som Linderudkollen, Trollvannstua og Grefsenkollen restaurant med både utsikt og gode matopplevelser. Isdammen og Årvolldammen er populære badeplasser sommerstid, og ved Isdammen finnes en hytte som kan leies til arrangementer. Idrett og aktivitetstilbud Årvoll idrettspark ligger kun få minutters gange fra boligen og tilbyr fotballbane som gjøres om til skøytebane vinterstid. Like ved ligger Årvoll gård, hvor store og små kan oppleve dyreliv og ulike kulturelle arrangementer. I tillegg finner du Bjerkedalen park i nærheten, et flott grøntområde med sandstrand, promenade, Paviljongen, vannspeil og fossefall fra Hovinbekken. For den treningsglade er det treningssentre på både Linderud senter og hos EVO i Årvollveien. Borettslaget har også eget trimrom for beboerne. Handel og servicetilbud Dagligvarehandelen er godt dekket i nærområdet med KIWI på Tonsenhagen, Rema 1000 på Årvoll senter, Joker på Linderudsletta (søndagsåpen) og Coop på Linderud. For større handleturer er Linderud senter kun en kort tur unna med et bredt utvalg butikker, vinmonopol, treningssenter og kafeer.
Bebyggelse
Området består hovedsakelig av boligblokkbebyggelse.
Barnehage, skole og fritid
Se vedlagt nabolagsprofil. Dersom skole- og barnehagetilbud er av betydning for kjøpet, ber vi om at det rettes en særskilt henvendelse til kommunen/bydelsadministrasjonen for oppdatert informasjon.
Skolekrets
Boligen sokner til Tonsenhagen skole.
Offentlig kommunikasjon
Kollektivtilbudet er meget godt. Nærmeste bussholdeplass er Tonsenhagen, hvor busslinjene 25, 31, 26 og 60 går hyppig. 31-bussen kjører 24 timer i døgnet. 60-bussen, en døgnbuss som tar deg gjennom blant annet Kampen, Tøyen og ned til Vippetangen. Nærmeste T-banestasjoner er Linderud og Vollebekk (ca. 1,5 km unna) med linje 4 og 5. Med bil når du Linderud på få minutter, Oslo S på ca. 10 minutter og Oslo lufthavn på omtrent en halvtime.
Reguleringsplan
Eiendommen ligger i et område regulert til bolig i henhold til reguleringsplan S-612. Gjeldende kommunedelplan: KDP-17 Reguleringskart er vedlagt i salgsoppgave. Området er stadig under endring/utvikling, bygg settes opp, rehabiliteres og rives ned. Vi anbefaler derfor alle budgivere å sette seg inn i gjeldende reguleringsbestemmelser. Kopi av situasjonskart, målebrev, reguleringsplaner m/bestemmelser etc. ligger vedlagt i salgsoppgaven eller kan fås ved henvendelse til megler. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse.
Last ned salgsoppgave for komplett informasjon om eiendommen
Registerbetegnelse
- Gårdsnummer: 87
- Bruksnummer: 35
- Seksjonsnummer: 6
- Kommunenummer: 0301 - Oslo
- Borettslag / Sameie navn: Ragna Nielsens vei 30 Boligsameie
- Borettslag / Sameie organisasjonsnummer: 877305732
Informasjon borettslag / sameie
Vedtekter / Husordensregler:
Eier forplikter seg til å gjøre seg kjent med vedtekter og eventuelle husordensregler. Kopi av disse ligger vedlagt i salgsoppgaven.
Felleskostnader
kr 5 850 pr. mnd.
Felleskostnader inkluderer
Felleskostnadene inkluderer renter og avdrag tilknyttet sameiets gjeld, bygningsforsikring, styrehonorar, forretningsførsel, revisjonshonorar, tv/internett, varmt vann og fyring. Rentenivå, eventuelt nye låneopptak, endret nedbetalingsplan og årsmøtevedtak kan påvirke felleskostnadenes størrelse.
Fellesgjeld
kr 188 665
Dette utgjør andelens fellesgjeld pr. 30.09.2025
Bank: DNB Bank ASA Lånenummer: 1636.79.35603 Nominell rente (flyt): 6.95 % Innfrielsesår: 2043 Lånetype: Annuitet Antall terminer pr år: 4 Saldo pr 01.10.2025: kr 6 403 674 Andel av saldo kr 188 665 IN-ordning: Nei
Forsikringspolise
92272203
Areal
BRA: 67 m2
BRA-i: 61 m2
BRA-e: 6 m2
TBA: 7 m2
Arealene er oppgitt av bygningssakkyndig på grunnlag av NS3940(2023). Internt bruksareal (BRA-i) er areal innenfor boligens omsluttende vegger. Det er for eksempel stue, soverom, kjøkken, entré, bad, loftsrom, innvendig bod og ganger mellom disse. Dersom boligen består av en bruksenhet med flere selvstendige boenheter, skal de selvstendige boenhetene kategoriseres som BRA-i. Et eksempel på dette kan være en enebolig med adskilt utleieenhet. Eksternt bruksareal (BRA-e) er for eksempel en ekstern bod, kjellerstue med egen inngang, gjesterom, tilleggsbygg eller andre rom som tilhører boenheten, men som ikke er direkte tilknyttet det interne arealet. Tilleggsbygg kan være for eksempel garasje, naust eller utvendig bod. Innglasset balkong (BRA-b) er innglassede balkonger, verandaer og altaner som disponeres av boenheten. Terrasse- og balkongareal (TBA) er arealet av terrasser, altaner, verandaer og åpne balkonger som er tilknyttet boenheten. Leilighetens gulvareal (GUA) er boligens samlede gulvareal og areal med lav takhøyde ALH er areal uten krav til minste himlingshøyde.
Nye regler for arealmåling gjelder fra 1.1.2024. Les mer om reglene.
Etasje
1
Parkering
Sameiet disponerer parkeringsplasser på fellesareal. Parkering tildeles av styret (se vedtekter). Gateparkering etter gjeldende bestemmelser.
Eiendom
Tomteareal er 1 741 m2 på eiet tomt.
Felles tomt med opparbeidet inngangspartier, grøntområder og parkering.
Byggeår
1958
Innhold
Entré, bad/wc, stue, kjøkken og ett soverom. Balkong på 7 m². Leiligheten disponerer loftsbod på 4 m² og kjellerbod på 2 m².
Standard
Entré: Entréen ønsker deg velkommen med et godt førsteinntrykk og fungerer som et naturlig bindeledd mellom leilighetens rom. Her er det god plass til å henge fra seg yttertøy og sette fra seg sko, og rommet leder videre til stue, kjøkken, soverom og bad på en praktisk og oversiktlig måte. Stue: Stuen er lys og innbydende, med parkett på gulvet og malte overflater som gir et tidløst uttrykk. Rommet er lett å møblere, med god plass til både sofagruppe og spiseavdeling. Store vindusflater slipper inn rikelig med dagslys og skaper en luftig atmosfære. Oppvarming skjer via radiatorer tilknyttet fellesanlegget for vannbåren varme, som gir jevn og behagelig temperatur. Fra stuen er det direkte utgang til en vestvendt balkong. Balkong: Den romslige og vestvendte balkongen på ca. 7 m² er en flott forlengelse av stuen og gir leiligheten et herlig uterom. Her er det god plass til et lite cafésett eller noen komfortable stoler – perfekt for morgenkaffen eller rolige kvelder i frisk luft. Balkongen har betongdekke og rekkverk i stål og plater, og byr på en trivelig atmosfære med utsikt og dagslys. Kjøkken: Kjøkkenet fra 2009 har en innbydende og praktisk utforming med profilerte fronter og benkeplate i laminat. Fliser mellom over- og underskap gir et tidløst og rent uttrykk. Her er det opplegg for oppvaskmaskin og god arbeidsplass til matlaging. Ventilator med avtrekk ut i yttervegg sørger for frisk luft, og ved vinduet er det en hyggelig plass til et lite spisebord – perfekt for morgenkaffen eller en rolig middag med utsikt. Soverom: Leiligheten har et lyst og romslig soverom med god plass til dobbeltseng og garderobeløsning. Rommet har parkett på gulvet og malte overflater som gir en lun og behagelig atmosfære. Bad/WC: Badet ble totalrenovert i 2009 og har moderne, flislagte overflater på både gulv og vegger. Her finner du elektriske varmekabler som gir en behagelig varme, vegghengt toalett og en plassbygget servantinnredning med ettgreps blandebatteri. Dusjnisjen har elegante glassdører som utnytter plassen godt, og det er praktisk opplegg for vaskemaskin.
Hvitevarer
Det gjøres oppmerksom på at kun integrerte hvitevarer på kjøkken medfølger ved overdragelsen. Leveres uten noen form for garantier, ut over eventuell gjenværende leverandørgaranti.
Adkomst
Se digitalt kart i finn-annonsen. Ved å trykke på kartet får du enkelt tilgang til en spesifisert reiserute fra din startdestinasjon til boligen. På visningsdagen vil det bli skiltet med visningsskilter fra EiendomsMegler 1.
Byggemåte
Informasjon er hentet fra vedlagte tilstandsrapport, datert 23.10.2025. Bygning: Bygningen er et boligbygg med flere boenheter, oppført i 1959. Bygget har etasjeskillere i betong. Det er ikke foretatt radonmålinger og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Vinduer: Bygningen har malte trevinduer med 2-lags glass fra 1989. Dører: Bygningen har en brann- og lydklassifisert entrédør. Balkongdøren er en malt tredør fra 1989. Innvendig har boligen malte fyllingsdører. Balkong/terrasse: Balkongen er på 7 m² og er konstruert i betong med rekkverk i stål/plater. Balkongen er fra 2003 og har adkomst fra stuen. VVS-installasjoner: Vannledningene er utenpåliggende og skjulte rør i kobber. Avløpsrørene er av plast og er fra 2009. Badet har to plastsluk. Badet ble oppgradert i 2009. Ventilasjon: Boligen har naturlig ventilasjon. Badet har en ventil i himlingen. Kjøkkenet har en kjøkkenventilator med avtrekk ut i yttervegg, installert i 2009. Tekniske detaljer: Oppvarming består av radiatorer med tilførsel av varmtvann fra fellesanlegget, og elektriske varmekabler på badet. Radiatorene ble installert i 2024, og badet ble oppgradert i 2009. Brannsikkerhetsutstyr inkluderer røykvarsler og et håndslokkerapparat fra 2016. Elektrisk anlegg: Hovedsikring, strømmåler og automatsikringer i skapet i felles oppgang. Jordfeilbrytere på enkelte kurser. Anlegget er delvis skjult/delvis åpent. Det vil si at kabelføringer og lignende både er skjult i vegger og himling, men noe klamret på listverk og andre overflater. Lamper stikk-kontakter og brytere er synlig. Belysning i boligen består i hovedsak av lamper. Foreligger det eltilsynsrapport de siste 5 år, og det er ikke foretatt arbeid på anlegget etter denne, utenom retting av eventuelle avvik i eltilsynsrapport (dvs en el-tilsynsrapport uten avvik)? - Nei Når ble det elektriske anlegget installert eller sist gang totalt rehabilitert (årstall)? Med totalt rehabilitert menes fullstendig utskiftet anlegg fra inntakssikring og videre. - Jeg kjenner ikke til at det har vært total rehabilitering på det elektriske anlegget. Er alle elektriske arbeider/anlegg i boligen utført av en registrert elektroinstallasjonsvirksomhet? - Ja Jeg fikk elektikerfirmaet Fixel til å montere nye taklys på badet i 2014. Jeg har også fått satt opp lys over kjøkkenbenken. Arbeidet ble utført av godkjent elektriker Frode Dalen. Jeg husker ikke datoen men ca. 6 år siden. Er det elektriske anlegget utført eller er det foretatt tilleggsarbeider på det elektriske anlegget etter 1.1.1999? - Ukjent Jeg kjenner ikke til at det er utført andre tilleggsarbeider enn de som er nevnt under forrige punkt Foreligger det kontrollrapport fra offentlig myndighet – Det Lokale Eltilsyn (DLE) eller eventuelt andre tilsvarende kontrollinstanser med avvik som ikke er utbedret eller kontrollen er over 5 år? - Nei Forekommer det ofte at sikringene løses ut? - Nei Har det vært brann, branntilløp eller varmgang (for eksempel termiske skader på deksler, kontaktpunkter eller lignende) i boligens elektriske anlegg? - Nei Er det tegn til at det har vært termiske skader (tegn på varmgang) på kabler, brytere, downlights, stikkontakter og elektrisk utstyr? Sjekk samtidig tilstanden på elektrisk tilkobling av varmtvannsbereder, jamfør eget punkt under varmtvannstank - Nei Er der synlig defekter på kabler eller er disse ikke tilstrekkelig festet? - Nei Er det tegn på at kabelinnføringer og hull i inntak og sikringsskap ikke er tette, så langt dette er mulig å sjekke uten å fjerne kapslinger? - Nei Finnes det kursfortegnelse, og er den i samsvar med antall sikringer? - Ja Foreta en helhetsvurdering av det elektriske anlegget, dets alder, allmenne tilstand og fare for liv og helse. Bør det elektriske anlegget ha en utvidet el-kontroll? - Ja Det elektriske anlegget i leiligheten har ukjent alder, men det er basert på observasjoner i sikringsskapet utført arbeider i nyere tid. Eier har kun bodd i leiligheten siden 2014 og har utført mindre tiltak på det elektriske anlegget. Det foreligger ikke dokumentasjon på arbeider utført i dagens eiers regi og heller ikke for eventuelle arbeider fra tidligere eiere. Arbeider som eventuelt ble utført før 1.1.1999 krevde ikke samsvarserklæring. Det er ikke registrert synlige feil ved befaring. Likevel er deler av anlegget nå nok over 30 år gammelt. DSB uttalte i 2008 at elektriske anlegg normalt ikke kan forventes å ha en levetid utover 30 år, og at det er sannsynlig at slike anlegg bør gjennomgås med tanke på oppgraderinger og utskifting. TG2 - Avvik som kan kreve tiltak: - Utvendig - Vinduer | Karmene i vinduer er slitte og det er sprekker i trevirket. Naturlig konsekvens av alder. Det er ikke vurdert å være behov for utskifting av vinduene per i dag, men det må påregnes jevnlig vedlikehold for å forlenge levetiden og utsette behovet for utskifting. Med vedlikehold menes utvendig og innvendig overflatebehandling, kontroll og eventuell stramming av beslag og vridere, samt smøring og justering av mekaniske deler. Vedlikehold anbefales på samtlige av boligens vinduer. Det bemerkes at vinduene, som er fra 1989, har lavere isolasjonsverdi og energistandard enn det som gjelder for nye vinduer etter dagens krav. - Utvendig - Balkongdør | Karmene i dører er værslitte utvendig og det er sprekker i trevirket. Naturlig konsekvens av alder. Det er ikke vurdert å være behov for skifte av balkongdøren, men det må, som med vinduene, påregnes vedlikehold for å forlenge levetiden og utsette behovet for skifte av balkongdørene. Med vedlikehold menes utvendig og innvendig maling, stramming av skruer/vridere og smøring av mekaniske deler. - Utvendig - Entredør | Det er påvist dører som er vanskelig å åpne eller lukke. Døren er ikke vanskelig å åpne/lukke, men den henger og subber litt i karmen. Dører må justeres. For å lukke avviket, må døren justeres. - Innvendig - Overflater | Det er påvist andre avvik: Det er registrert enkelte knirkelyder/knas i parketten ved belastning stedvis. Slike forhold kan oppstå over tid som følge av naturlige bevegelser i treverket, varierende luftfuktighet og bruksbelastning. Andre tiltak: Ytterligere undersøkelser er vurdert nødvendig. Dersom underlaget er årsaken, må man ta opp gulvet, rette av/legge riktig underlag iht leggeanvisninger og legge gulvet på nytt. - Innvendig - Etasjeskille/gulv mot grunn | Det er målt høydeforskjell på mellom 15-30 mm gjennom hele rommet. Tilstandsgrad 2 gis med bakgrunn i standardens krav til godkjente måleavvik. Målt diagonalt gjennom stuen fra åpningen til gangen. Total høydeforskjell er 16 mm. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må høydeforskjeller rettes opp. Det vil imidlertid sjelden være økonomisk rasjonelt som et enkeltstående tiltak i en bolig som dette. Dersom boligen en gang skal renoveres, kan man vurdere slike tiltak. - Innvendig - Radon | Det er ikke foretatt radonmålinger, og bygget er heller ikke utført med radonsperre. Det bør gjennomføres radonmålinger. Ifølge geo-kart ligger bygget i et område med moderat-lav radonforekomst. - Bad/wc - Sluk, membran og tettesjikt | Membran kan ikke konstateres (ikke synlig og det foreligger heller ikke dokumentasjon). Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på membranløsningen. Punkt 1; Selvforklarende. Punkt 2; Uten å vite type membran, og om det er noen, er det vanskelig å gjøre denne vurderingen. Membranen vurderes å ha passert mer enn halvparten av forventet brukstid. Basert på alder (ca. 16 år), vil smøremembran normalt ha overskredet anbefalt midtpunkt for forventet levetid (15 år), mens banemembran også nærmer seg slutten av sin forventede levetid (typisk ca. 20 år). Overvåk tilstanden jevnlig. For å få tilstandsgrad 0 eller 1 må tettesjiktet skiftes ut, men tidspunktet for når dette er nødvendig er vanskelig å si noe om. Det er viktig å merke seg at levetiden til en membran varierer basert på kvalitet, installasjon og bruk. Eldre membraner kan bli sprø og sprekke opp, noe som fører til at de mister sin vanntettende funksjon. Dette kan resultere i vannlekkasjer gjennom vegger og gulv og fuktskader. Punkt 1; Manglende dokumentasjon og skjult utførelse gir usikkerhet rundt hvordan tettesjikt er etablert. Risiko for lekkasjer og fuktskader kan ikke utelukkes, men det er ikke registrert symptomer på skade ved befaring. Det anbefales å innhente dokumentasjon på utførelse av membran/tettesjikt dersom dette finnes. Dersom dokumentasjon ikke kan fremskaffes, bør brukeren være kjent med risikoen knyttet til skjult løsning. Ingen umiddelbare tiltak vurderes som nødvendige ut fra observasjoner gjort ved befaring. Punkt 2; Når både membran og sluk nærmer seg eller har passert forventet levetid, øker risikoen for fuktskader og lekkasjer – særlig siden det ikke kan dokumenteres fagmessig utførelse. Selv om det ikke er registrert synlige lekkasjesymptomer per i dag, anbefales hyppig oppfølging av våtrommet i årene som kommer. Eventuelle tegn til uønsket fukt eller lukt bør følges opp umiddelbart. Ved fremtidig oppussing bør det legges til grunn at full rehabilitering med ny membran og nytt sluk er nødvendig for å møte dagens krav til tetthet i våtsoner. - Bad/wc - Sanitærutstyr og innredning | Det er ikke påvist tilfredsstillende løsning for å synliggjøre lekkasje fra innebygget sisterne. Det er påvist riss/sprekker i utstyr på våtrommet. Det er påvist skader på innredning. Punkt 1; Løsninger med innebygde sisterner skal ha en utforming som gjør eventuelle lekkasjer synlige for bruker, f.eks. gjennom drenering til gulv som enklere synliggjør eventuell lekkasje. I dette tilfellet er det ikke observert åpninger eller tiltak som vil gjøre en eventuell lekkasje synlig. Punkt 2; Gjelder servanten. Punkt 3; Typiske svelleskader pådørbladet mot terskelen. Oppstår som følge av fuktbelastning over tid. Riss er vanligvis overfladiske skader i servantens overflate eller glasur. Konsekvensene av riss er hovedsakelig kosmetiske. Punkt 1; For å lukke avviket må det etableres avrenning fra vegghengt WC for raskt å kunne oppdage eventuelle lekkasjer fra skjult sisterne. Konsekvensen av manglende overløp/drensspalte er at eventuelle skjulte lekkasjer ikke avdekkes raskt og kan forårsake større skader enn nødvendig. Punkt 2; Riss er vanligvis overfladiske skader i servantens overflate eller glasur. Konsekvensene av riss er hovedsakelig kosmetiske. Punkt 3; For å lukke avviket, må svelleskader utbedres/dørbladet skiftes. - Tekniske installasjoner - Vannledninger | Mer enn halvparten av forventet brukstid er passert på innvendige vannledninger. Tidspunkt for utskiftning av vannledninger nærmer seg. Det er ikke behov for utbedringstiltak siden anlegget fungerer i dag, men ut ifra alder kan skader plutselig oppstå på eldre anlegg. Når vannledninger blir eldre, øker risikoen for lekkasjer og plutselige skader, selv om anlegget fungerer i dag. Eldre rør tåler ofte mindre trykk - og temperaturbelastning, og feil kan oppstå uten forvarsel. Regelmessig oppfølging anbefales. - Tekniske installasjoner - Ventilasjon | Det er påvist mangelfull ventilasjon på ett eller flere rom i boligen. Det innes ikke tilluftsventiler på soverommet eller i stuen. Det bør etableres veggventiler/vindusventiler i alle oppholdsrom som ikke har det. - Tekniske installasjoner - Elektrisk anlegg | Det elektriske anlegget i leiligheten har ukjent alder, men det er basert på observasjoner i sikringsskapet utført arbeider i nyere tid. Eier har kun bodd i leiligheten siden 2014 og har utført mindre tiltak på det elektriske anlegget. Det foreligger ikke dokumentasjon på arbeider utført i dagens eiers regi og heller ikke for eventuelle arbeider fra tidligere eiere. Arbeider som eventuelt ble utført før 1.1.1999 krevde ikke samsvarserklæring. Det er ikke registrert synlige feil ved befaring. Likevel er deler av anlegget nå nok over 30 år gammelt. DSB uttalte i 2008 at elektriske anlegg normalt ikke kan forventes å ha en levetid utover 30 år, og at det er sannsynlig at slike anlegg bør gjennomgås med tanke på oppgraderinger og utskifting. På denne bakgrunn anbefales det å få utført kontroll av kvalifisert elektroinstallatør for å vurdere behov for tiltak og videre levetid. Tilstandsgrad 2 (TG2) er satt som følge av anleggets deler av anleggets alder, manglende dokumentasjon på deler av installasjonen og anbefalt kontroll i tråd med DSBs uttalelser. Det er ikke foretatt inngående vurdering av el-anlegg fordi dette ligger utenfor takstmannens kompetanseområde. Anlegget er vurdert basert på svar fra eier, og ovennevnte kontrollpunkter. Eier har selv ansvar for el-anlegg og bør jevnlig sørge for el-sjekk fra godkjent kontrollinstans. Det elektriske anlegget er vurdert etter en forenklet metodikk basert på visuelle observasjoner og eiers svar på spørsmål. Vurderingen er ikke en tilstandsanalyse eller sikkerhetskontroll etter elektrofaglige standarder, og bygningssakkyndig har ikke kompetanse til å kontrollere det elektriske anleggets oppbygning, kapasitet eller forskriftsmessige utførelse utover enkle observasjoner nevnt over. Eier har selv ansvar for el-anlegg og bør jevnlig sørge for el-sjekk fra godkjent kontrollinstans. Opplistingen over er ikke uttømmende og du oppfordres til å lese og sette deg grundig inn i alt salgsmateriell. For ordens skyld nevner vi at TGIU står for tilstandsgrad ikke undersøkt, f.eks. fordi en del av bygget ikke har vært tilgjengelig for inspeksjon. Disse delene kan dermed ha feil eller mangler som ikke er avdekket. Tilstandsrapporten beskriver byggverkets tekniske tilstand. Det er ikke foretatt kontroll av de elektriske installasjonene (el-takst) selv om bygningssakkyndig kan ha knyttet noen kommentarer til elanlegget ut i fra helt enkle vurderingskriterier. Siden elanlegget ikke er kontrollert er det sannsynlig at det siden kan avdekkes avvik fra dagens forskriftskrav og oppstå funksjonssvikt. Videre må kjøper være forberedt på det må foretas oppgraderinger på grunn av slitasje, fraværende vedlikehold, arbeider som er utført av ufaglærte, utidsmessighet eller tekniske løsninger som ikke holder dagens standard. I Norge er det en av oppgavene til Det lokale el-tilsynet (DLE) å foreta tilsyn av elektriske anlegg i boliger og fritidsboliger. Alle boliger skal ha periodisk kontroll hvert 20 år og hytter/fritidsboliger kontrolleres hvert 30 år. El-anlegget er en bygningsdel som er gjenstand for konstant utvikling, det må derfor påregnes at dagens anlegg ikke nødvendigvis er dimensjonert for oppgradering av kjøkken med nye elektriske apparater, rehabilitering av bad m/varmekabler eller installeringer elbillader.
Eiendomstype
Leilighet
Oppvarming
Boligen er varmet opp av radiatorer og elektriske varmekabler på bad.
Vei, vann og avløp
Eiendommen er tilknyttet offentlig vei, vann og avløp. Alle eiendommer som er tilknyttet offentlig vann og avløp har private stikkledninger, som vedlikeholdes for eiers egen regning. For ytterligere opplysninger om de private stikkledningene tar man kontakt med kommunen.
Meglers plikt til å stanse gjennomføring av en handel
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og er forpliktet til å rapportere til Økokrim om mistenkelige transaksjoner. Lov om hvitvasking innehar også strenge regler om kontroll av legitimasjon fra alle parter i handelen, herunder, selger, kjøper og fullmektiger for disse.
Budgivning
Forbrukerinformasjon om budgivning er vedlagt salgsoppgaven. Megler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn klokken 12:00 første virkedag etter siste annonserte visning, dersom selger er forbruker. Det kan hende at fristene for å akseptere bud blir kortere etter hvert som det kommer inn nye bud. Det er budgiver som setter fristen for når et bud må være akseptert og denne fristen er absolutt. Det betyr at selger må akseptere budet og kjøper må ha mottatt aksepten innen fristens utløp. Dersom du legger inn bud tett opp mot akseptfristen, er det en reell fare for at eiendommen blir solgt før budet når frem til megler. Husk å ringe til megler etter du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt av megler. Megler tar ikke ansvar for forsinkelser på el- eller telenettet, eller andre tekniske feil. Alle bud og budforhøyelser med eventuelle forbehold, opplysning om finansiering og ønsket overtakelse, skal sendes skriftlig til megler. Megler kan ikke formidle bud med forbehold om at budet eller forbehold i budet (hemmelige bud og/eller hemmelige forbehold) skal holdes skjult for andre budgivere og interessenter. Megler skal sende skriftlig varsel om bud og budforhøyelser, som kan formidles, til budgiver, selger og interessenter. Når et bud aksepteres, skal megler sende skriftlig beskjed om det til både budgiver og selger. Megler skal kontrollere budgivers finansiering før handel inngås. Dersom slik kontroll ikke lar seg gjennomføre, skal selger motta skriftlig informasjon om dette, og mulige konsekvenser. Dersom megler ikke får kontrollert budgivers finansiering, kan det derfor medføre at en annen budgiver – også en med lavere bud – anbefales overfor selger. For å legge inn bud kan du enkelt legge inn bud via EiendomsMegler 1s «gi bud»-knapp i nettannonsen, eller benytte budskjema, elektronisk budgivning, skannet budskjema sendt på e-post eller annen godkjent skriftlig metode. Skal du legge inn bud må du legitimere deg med kopi av legitimasjon og signatur. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt dersom budgiver benytter e-signatur, for eksempel BankID. Ta en prat med megler om hvordan du legger inn bud. Tilpasningsbehov: 1. Der foretaket praktiserer fast frist: [Megler er forpliktet til å legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden, og for at budene skal kunne bli behandlet og videreformidlet skriftlig til alle involverte parter, må ethvert bud ha en tilstrekkelig lang akseptfrist. Bud og eventuelle budforhøyelser skal derfor ha akseptfrist på minimum 30 minutter fra budet inngis.] 2. Dersom selger ikke er forbruker: [Selger er ikke forbruker, bestemmelsen om at megler ikke kan formidle bud med kortere akseptfrist enn kl 12 første virkedag etter siste annonserte visning, gjelder derfor ikke.] Fra 01.07.2025 kan ikke megler formidle bud med forbehold om at budet eller forbehold i budet (hemmelige bud/hemmelige forbehold) skal holdes skjult for andre budgivere og interessenter.»
Overtakelse
Etter nærmere avtale med selger. Vær vennlig å angi ønsket overtagelsesdato i vedlagte budskjema.
Boligselgerforsikring
Selger har kjøpt boligselgerforsikring fra Fremtind forsikring. Forsikringen dekker helt eller delvis selgers økonomiske ansvar dersom boligkjøper oppdager feil eller mangler ved overtakelse av boligen. Forsikringen gjelder i 5 år fra overtagelse, men også i perioden mellom budaksept og overtakelse i inntil 12 måneder. Forsikringsdekningen er begrenset til salgssum, maksimalt 14 millioner kroner. For kombinasjonseiendommer gjelder forsikringen kun for boligdelen. Forsikringen dekker blant annet ikke salg til leietaker eller personer som bor eller har bodd på eiendommen de siste 12 måneder, og verditap som følge av insekter/skadedyr. Se nettsidene til Sparebank 1 for mer informasjon om hva forsikringen dekker og hvilke begrensninger som gjelder: https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/forsikring/boligselgerforsikring.html Kjøper har plikt til å gjøre seg kjent med selgers egenerklæring. Egenerklæringen er lagt ved salgsoppgaven.
Boligkjøperforsikring
Kjøper har anledning til å tegne boligkjøperforsikring. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som dekker utgifter forbundet med juridisk bistand, fagkyndig uttalelse og saksomkostninger. Forsikringen er valgfri og kr 12 500,-. Forsikringen er meglet frem av Söderberg & Partners og er plassert hos Gar-Bo Försäkring AB. Skadebehandlingsselskapet er Crawford & Company Kjøper logger selv inn i portalen til Söderberg & Partners og bekrefter at de ønsker å inngå et forsikringsmeglingsoppdrag og dermed få mulighet til å tegne boligkjøperforsikring. For at anmodningen om kjøp av forsikring skal imøtekommes og portalen kunne benyttes, utleverer meglerforetaket informasjon om kjøperne til Söderberg & Partners, så snart bud er akseptert. Søderberg & Partners sletter opplysningene som innhentes når tidspunktet for kontraktsmøtet har passert og det er klart at kjøper ikke velger å tegne Boligkjøperforsikring. For de kjøperne som tegner forsikring, vil opplysningene lagres av Söderberg & Partners for ulike formål med ulike lagringstid i tråd med beskrivelsen i personvernerklæringen: https://www.soderbergpartners.no/personopplysninger-og-informasjonskapsler/ Les mer om forsikringen i vedlagte materiell eller på https://eiendom.soderbergpartners.no/ Det gjøres oppmerksom på at meglerforetaket mottar kr 6 856,- i honorar for hver forsikringsavtale som formidles for seksjonert eiendom/aksjebolig. Boligkjøperforsikring kan kun tegnes av privatpersoner som kjøper bolig til eget formål, og gjelder ikke for foretak.
Forsikringsselskap
Gjensidige Forsikring ASA
Avgiftsbeskrivelse
Kommunale avgifter betjenes gjennom felleskostnadene.
Betalingsbetingelser
Kjøpesum og alle omkostninger skal være innbetalt til megler klientkonto før overtakelse. Det forutsettes at skjøte tinglyses på ny eier. Dersom kjøper ikke ønsker hjemmelsoverføring av eiendommen til seg må det tas forbehold om dette i bud.
Adgang til utleie
Det følger av eierseksjonsloven § 24 at korttidsutleie av hele boligseksjonen i mer enn 90 døgn årlig ikke er tillatt. Med korttidsutleie menes utleie inntil 30 døgn sammenhengende. Grensen på 90 døgn kan fravikes i vedtektene. Bestemmelsen gjelder ikke for fritidsboliger. Ta kontakt med megler dersom du ønsker kopi av vedtektene for nærmere informasjon om hvilke vedtak som er fattet i dette sameiet.
Sentrale lover
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til bygningssakkyndig og megler, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Statens kartverk og andre tilgjengelige kilder. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud. Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf.§ 3-9 1. ledd 2. pkt. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon: Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at feil uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2 % eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) - definisjon: Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker - avtalevilkår: Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. En forutsetning for salget er at skjøtet for eiendommen tinglyses på kjøper. Interessenter og kjøper må godta at selger og megler bruker elektronisk kommunikasjon i salgsprosessen. I tråd med eiendomsmeglingsforskriften vil informasjon om oppdragsgiver, salgsobjektet, interessenter og kjøper bli lagret av meglerforetaket i min. 10 år. Se em1.no for mer informasjon om vår behandling av personopplysninger.
Personopplysningsloven
Vi gjør interessenter og kjøpere oppmerksom på at vi vil behandle, iht. personopplysningsloven, dine personopplysninger i den utstrekning dette er nødvendig for å oppfylle våre lovpålagte forpliktelser, herunder for å kunne foreta kundekontroll etter hvitvaskingsloven samt for å utføre oppgaver som vi er pålagt etter eiendomsmeglingsloven.