Fitjar
Vikeleitet 143
Idyllisk småbruk på ca. 126 daa og med vannlinje til Storavatnet - Jakt -og fiskerettigheter
kr 3 690 000
kr 3 783 340
kr 3 690 000
Dok.avg. til staten, 2,5%: kr 92 250
Tinglysning av hjemmelsdok.: kr 545
Tinglysning av pantedok.: kr 545
Sum omkostninger: kr 93 340
Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument og at eiendommen selges til prisantydning. Det tas forbehold om endringer i avgifter/gebyrer.
Boligkjøperforsikring kr 15 700 – 18 500 (valgfritt tillegg)
Last ned salgsoppgave for komplett informasjon om eiendommen
Prøv SpareBank 1 sin boliglånskalkulator
Da er det lurt å ha finansieringsbevis klart.
Nøkkelinformasjon
363 m2
5419 Fitjar
Selveier
126 106 m2
192 m2
1927
2
6
363 m2
5419 Fitjar
Selveier
126 106 m2
192 m2
1927
2
6
Kjøpe og selge - steg for steg
Skal du både kjøpe og selge bolig? Sammen med SpareBank 1 hjelper vi deg gjennom alle stegene – hele veien inn i ditt nye hjem.
Beskrivelse
Kart
Mer informasjon om eiendommen
Nærområdet
Vikeleitet 143 tilbyr en fantastisk mulighet for deg som drømmer om et småbruk med idyllisk og rolig beliggenhet. Eiendommen ligger i naturskjønne omgivelser ved Storavatnet i Fitjar kommune, og byr på en flott kombinasjon av fredelig landliv og nærhet til naturen. Her kan du nyte utsikten over vannet, samtidig som du har tilgang til flotte turmuligheter, jakt og fiske. Ideelt for både barnefamilier og friluftsentusiaster. Eiendommen ligger i et solrikt og lunt område, med kort avstand til Fitjar sentrum, hvor du finner det meste av servicetilbud, butikker og skole. Med Storavatnet som nærmeste nabo, gir eiendommen også et stort potensial for rekreasjon. Dette er en ypperlig mulighet for deg som ønsker å realisere drømmen om å leve mer landlig, men likevel ha nødvendige fasiliteter innen rekkevidde.
Reguleringsplan
Eiendommen ligger i et LNFR område (Landbruks-, natur, og friluftsområde samt reindrift), jfr. plan- og bygningslovens § 11-7,a) areal for nødvendig tiltak for landbruk og gårdstilknyttet næringsvirksomhet, b) areal for spredt bolig-, fritids- eller næringsbebyggelse. Området kan som hovedregel ikke utvikles med tanke på boligbygging eller annet bebyggelse, fordi det skal tas hensyn til f.eks. allemannsretten, naturvern, landbruk eller friluftsliv. I LNFR område kan det være bygge- og deleforbud, i tillegg er det ikke sannsynlig at man får godkjent bruksendring av eksisterende bygninger eller godkjent oppføring av bygninger i strid med hovedregelen. I arealdelen i kommuneplanen kan det fremkomme opplysninger om virkningen av LNFR kategorien. Reguleringen gjelder fremtidige tiltak, dvs. eksisterende hus og fritidsboliger kan nyttes i tråd med tidligere gitte kommunale tillatelser, men reguleringen kan få konsekvenser ved eventuell gjenreisning, for eksempel etter brann. Oppføring av nye boliger i LNFR område kan ikke skje uten etter dispensasjon eller som følge av bestemmelsene i reguleringsplanen. Ta kontakt med megler for nærmere informasjon. Ny kommuneplan er under arbeid.
Last ned salgsoppgave for komplett informasjon om eiendommen
Registerbetegnelse
- Gårdsnummer: 59
- Bruksnummer: 1
- Kommunenummer: 4615 - Fitjar
Areal
BRA: 363 m2
BRA-i: 192 m2
BRA-e: 171 m2
Arealene er oppgitt av bygningssakkyndig på grunnlag av NS3940(2023). Internt bruksareal (BRA-i) er areal innenfor boligens omsluttende vegger. Det er for eksempel stue, soverom, kjøkken, entré, bad, loftsrom, innvendig bod og ganger mellom disse. Dersom boligen består av en bruksenhet med flere selvstendige boenheter, skal de selvstendige boenhetene kategoriseres som BRA-i. Et eksempel på dette kan være en enebolig med adskilt utleieenhet. Eksternt bruksareal (BRA-e) er for eksempel en ekstern bod, kjellerstue med egen inngang, gjesterom, tilleggsbygg eller andre rom som tilhører boenheten, men som ikke er direkte tilknyttet det interne arealet. Tilleggsbygg kan være for eksempel garasje, naust eller utvendig bod. Innglasset balkong (BRA-b) er innglassede balkonger, verandaer og altaner som disponeres av boenheten. Terrasse- og balkongareal (TBA) er arealet av terrasser, altaner, verandaer og åpne balkonger som er tilknyttet boenheten. Leilighetens gulvareal (GUA) er boligens samlede gulvareal og areal med lav takhøyde ALH er areal uten krav til minste himlingshøyde.
Nye regler for arealmåling gjelder fra 1.1.2024. Les mer om reglene.
Parkering
God parkering på egen grunn samt i carport
Eiendom
Tomteareal er 126 106 m2 på eiet tomt.
Eiertomt på ca. 126 106 m². Eiendommen er ikke oppmålt, kun skylddelt. Arealet kan avvike fra det oppgitte/anslåtte areal. Kjøper forplikter seg til å gjøre seg kjent med skylddelingsforretning og tomtegrenser. Eventuelt arealavvik aksepteres av kjøper. Tomten er fordelt med ca. 8,8 daa fulldyrka jord, ca. 48,8 daa produktiv skog, ca. 2,7 daa bebygd areal m.m og ca. 66,1 daa annet markslag. Fint opparbeidet gårdstun.
Byggeår
1927
Innhold
Våningshus: BRA-i loftsetasjen: Gang m/ trapp, gang med servant, bod, toalettrom, 2 kott og 4 soverom. BRA-i hovedetasje: Vindfang, bad/ vaskerom, gang med trapp, stue, kjøkken, stue/ kjøkken, bad/ vaskerom 2 og soverom. BRA-i kjelleretasje: Gang med trapp, grovkjeller og boder. Sommerstue: BRA-e 1. etasje: Gang/opphold og bad BRA-e 2. etasje: Oppholdsrom med kjøkken og inngang Hems som ikke har målbart areal pga lav himingshøyde. Driftsbygg: BRA-e 1. etasje: Div. uisolerte rom, tidligere benyttet til husdyr BRA-e 2. etasje: Usiolert høyloft Carport i del av underetasje Toalettrom og kott på loft, samt store deler av kjeller er ikke målbar pga lav takhøyde (under 1,9 meter). Innredningen av separat boenhet i deler av våningshus er gjort uten byggemelding til kommunen og uten at nødvendig godkjennelse er gitt. Det er derfor ikke foretatt noen offentlig kontroll av byggearbeidene. Eiendommen selges slik den fremstår og selger påtar seg ikke ansvar for å byggemelde eller få godkjent omgjøringen nå i ettertid. Fra kommunen kan det komme reaksjoner overfor eier, ved f. eks krav om tilbakeføring eller krav om omsøking, ileggelse av overtredelsesgebyr mv. Kommunen kan kreve at dagens forskrifter og lovverk legges til grunn ved omsøking, disse setter bl. annet krav til takhøyde, lysflate, ventilasjon, rømningsvei, brannsikring, størrelse på uteareal, antall parkeringsplasser mv. Uavhengig av reaksjonsform fra kommunen, blir dette kjøpers ansvar og risiko siden boligen selges slik den fremstår. Sommerstua er ombygd pumpehus med vann, strøm og avløp fra tiden det var drivhus i drift. Kommunens vedtak gir ikke tillatelse til overnatting.
Standard
Våningshus: Våningshuset er opprinnelig oppført rundt 1927 og bærer preg av solid tradisjonell byggetradisjon. Huset har gjennomgått flere oppgraderinger, blant annet et påbygg med entre og bad rundt 2010, samt skiftning av deler av kledning og vinduer i perioden ca. 2006–2011. Taket er tekket med skifer, en løsning som både er karakteristisk for området og gir bygget et harmonisk og tidløst uttrykk. Det må forventes noe skjevhet og slitasje, slik det er naturlig for et hus med en slik alder. Innvendig har hovedetasjen en romslig og god stueløsning med ildsted og gode lysflater. Overflater består i hovedsak av tregulv, laminat og malte flater. Kjøkkenet har en innredning med kombinasjon av eldre og nyere elementer; funksjonelt slik det står, men oppgradering bør påregnes. Badet fra 2010 har toalett, dusjkabinett og servant. Oppl. for vaskemaskin. El. avtrekksvifte. Fliser på gulv og våtromsplater på vegg. I andre etasje finner man flere soverom av varierende størrelse, med lys og enkel standard, og overflater som trepanel, tapet og laminat. Her er også et praktisk toalettrom med servant. Underetasjen brukes hovedsakelig som bod- og lagringsrom, med mur- og betongkonstruksjon og enkel standard slik det er typisk for bygg fra denne perioden. Separat boenhet (Ikke godkjent): Det er etablert en egen boenhet med egen inngang i del av hovedetasjen, opparbeidet rundt 2010. Denne har stue med åpen kjøkkenløsning, samt bad og soverom. Standard er enkel og praktisk, tilsvarende hoveddelen. Sommerstue: Sommerstuen ligger vakkert til nær vannkanten, og gir et nært og fredelig møte med naturen. Bygget står på eldre grunnmur og har innlagt vann og bad. Overflater er i hovedsak treverk og laminat, og rommene har en lun og enkel hyttestandard. Badet er etablert samtidig med våtrommene i hovedhuset. Sommerstuen er godkjent som uthus/sommerstue og er derfor ikke godkjent som varig oppholdsrom. Bruk til overnatting eller helårsopphold vil kreve søknad om bruksendring. Uthus / driftsbygning: På tunet står også en driftsbygning/uthus av eldre type, som i dag benyttes som lager, verksted og bod. Standarden er enkel og preget av alder, men bygget gir gode muligheter til oppbevaring og praktisk arbeid. Praktisk carport i del av driftsbygning. I tråd med Forbrukertilsynets gjeldende veileder for markedsføring av boliger skal all vesentlig informasjon om boligen fremheves i salgsoppgaven. Nedenfor gjengis derfor i stikkordsform de avvikene ved boligen som har fått tilstandsgrad 2 (TG2) eller 3 (TG3). Det presiseres likevel at hele salgsoppgaven inklusiv tilstandsrapporten, selgers egenerklæring og andre vedlegg må gjennomgås nøye. Dette fordi forhold som er beskrevet i salgsdokumentene ikke kan påberopes som mangler. TG3: STORE ELLER ALVORLIGE AVVIK Utvendig > Veggkonstruksjon Utvendig > Takkonstruksjon/Loft Utvendig > Vinduer Utvendig > Dører Innvendig > Etasjeskille/gulv mot grunn Innvendig > Innvendige trapper Tekniske installasjoner > Elektrisk anlegg Tekniske installasjoner > Branntekniske forhold Våtrom > Hovedetasje > Bad/vaskerom > Sanitærutstyr og innredning TGIU: KONSTRUKSJONER SOM IKKE ER UNDERSØKT Våtrom > Hovedetasje > Bad/vaskerom > Tilliggende konstruksjoner våtrom TG2: AVVIK SOM KAN KREVE TILTAK Utvendig > Taktekking Utvendig > Nedløp og beslag Utvendig > Veggkonstruksjon Utvendig > Takkonstruksjon/Loft Utvendig > Vinduer Utvendig > Dører Utvendig > Utvendige trapper Innvendig > Overflater Innvendig > Radon Innvendig > Pipe og ildsted Innvendig > Rom Under Terreng Innvendig > Innvendige trapper Innvendig > Innvendige dører Tekniske installasjoner > Vannledninger Tekniske installasjoner > Avløpsrør Tekniske installasjoner > Varmtvannstank Tomteforhold > Fuktsikring og drenering Tomteforhold > Terrengforhold Spesialrom > Loft > Toalettrom > Overflater og konstruksjon Våtrom > Hovedetasje > Bad/vaskerom > Overflater vegger og himling Våtrom > Hovedetasje > Bad/vaskerom > Overflater Gulv Våtrom > Hovedetasje > Bad/vaskerom > Ventilasjon Kjøkken > Hovedetasje > Kjøkken > Overflater og innredning Kjøkken > Hovedetasje > Kjøkken > Avtrekk Våtrom > Hovedetasje > Bad/vaskerom 2 > Overflater vegger og himling Våtrom > Hovedetasje > Bad/vaskerom 2 > Overflater Gulv Våtrom > Hovedetasje > Bad/vaskerom 2 > Sluk, membran og tettesjikt Våtrom > Hovedetasje > Bad/vaskerom 2 > Sanitærutstyr og innredning Våtrom > Hovedetasje > Bad/vaskerom 2 > Ventilasjon
Hvitevarer
Det gjøres oppmerksom på at kun integrerte hvitevarer på kjøkken medfølger ved overdragelsen. Leveres uten noen form for garantier, ut over eventuell gjenværende leverandørgaranti.
Adkomst
For veibeskrivelse henvises det til vedlagte kart i salgsoppgaven.
Eiendomstype
Landbruk
Oppvarming
Hovedsakelig elektrisk oppvarming.
Vei, vann og avløp
Adkomst via privat vei som vedlikeholdes av brukerne. Eiendommen er tilknyttet offentlig vann. Alle eiendommer som er tilknyttet offentlig vann har private stikkledninger, som vedlikeholdes for eiers egen regning. For ytterligere opplysninger om de private stikkledningene tar man kontakt med kommunen. Privat slamavskiller.
Meglers plikt til å stanse gjennomføring av en handel
I henhold til Hvitvaskingsloven har meglerforetaket plikt til å gjennomføre kundetiltak (ID kontroll, kontroll av reelle rettighetshavere, mv). Kundetiltak skjer løpende og vil blant annet gjennomføres når handel inngås og ved gjennomføring av oppgjøret, samt dersom det foreligger mistanke om hvitvasking eller terrorfinansiering. Dersom kundetiltak ikke kan gjennomføres, skal meglerforetaket ikke gjennomføre transaksjonen med kjøper. Ved meglerforetakets avvikling av kundeforholdet, vil avtalen mellom partene være bindende, men meglerforetaket kan ikke bidra i gjennomføringen av handelen. Det kan ikke gjøres ansvar gjeldende mot meglerforetaket som følge av at meglerforetaket overholder sine plikter etter Hvitvaskingsloven. Meglerforetaket er forpliktet til å rapportere mistenkelige transaksjoner til Økokrim.
Budgivning
Megler kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn klokken 12:00 første virkedag etter siste annonserte visning, dersom selger er forbruker. Det kan hende at fristene for å akseptere bud blir kortere etter hvert som det kommer inn nye bud. Det er budgiver som setter fristen for når et bud må være akseptert og denne fristen er absolutt. Det betyr at selger må akseptere budet og kjøper må ha mottatt aksepten innen fristens utløp. Dersom du legger inn bud tett opp mot akseptfristen, er det en reell fare for at eiendommen blir solgt før budet når frem til megler. Husk å ringe til megler etter du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt av megler. Megler tar ikke ansvar for forsinkelser på el- eller telenettet, eller andre tekniske feil. Alle bud og budforhøyelser med eventuelle forbehold, opplysning om finansiering og ønsket overtakelse, skal sendes skriftlig til megler. Megler kan ikke formidle bud med forbehold om at budet eller forbehold i budet (hemmelige bud og/eller hemmelige forbehold) skal holdes skjult for andre budgivere og interessenter. Megler skal sende skriftlig varsel om bud og budforhøyelser, som kan formidles, til budgiver, selger og interessenter. Når et bud aksepteres, skal megler sende skriftlig beskjed om det til både budgiver og selger. Megler skal kontrollere budgivers finansiering før handel inngås. Dersom slik kontroll ikke lar seg gjennomføre, skal selger motta skriftlig informasjon om dette, og mulige konsekvenser. Dersom megler ikke får kontrollert budgivers finansiering, kan det derfor medføre at en annen budgiver – også en med lavere bud – anbefales overfor selger. For å legge inn bud kan du enkelt legge inn bud via EiendomsMegler 1s «gi bud»-knapp i nettannonsen, eller benytte budskjema, elektronisk budgivning, skannet budskjema sendt på e-post eller annen godkjent skriftlig metode. Skal du legge inn bud må du legitimere deg med kopi av legitimasjon og signatur. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt dersom budgiver benytter e-signatur, for eksempel BankID. Ta en prat med megler om hvordan du legger inn bud.
Overtakelse
Etter nærmere avtale med selger. Vær vennlig å angi ønsket overtagelsesdato i vedlagte budskjema.
Andre relevante opplysninger
Eiendommen har andel i Fitjar Fjellsameie (gnr. 90, bnr. 1). Fitjar Fjellsameie består av ca. 37 000 dekar fjell- og utmarksområder som dekker store deler av Fitjarfjellet. Området er et tradisjonsrikt fellesskap hvor grunneiere i Fitjar kommune disponerer jakt-, fiske- og beiterett etter gjeldende vedtekter. Fitjarfjellet er kjent for sitt varierte og flotte turterreng med merkede stier, vann, myrområder og utsiktspunkt, og er et attraktivt rekreasjonsområde hele året. Sameiet forvaltes med fokus på bærekraftig bruk av naturressursene, og tilbyr blant annet ordninger for jaktkort, fiske og leie av hytter i fjellet. Som eier i fjellsameiet får man ikke bare tilgang til store friluftsområder, men også deltakelse i forvaltningen av dem. Det opplyses at det utbetales andel av inntekter fra vindkraftproduksjon i området, etter fastsatte fordelingsnøkler og årsmøtevedtak. Kjøper trer inn i denne rettigheten.
Boligselgerforsikring
Selgeren har kjøpt boligselgerforsikring fra Fremtind forsikring. Forsikringen dekker selgerens økonomiske ansvar hvis du oppdager feil eller mangler som omfattes av avhendingsloven. Forsikringen gjelder fra kjøpers overtagelse av eiendommen og varer i fem år. I tillegg dekker forsikringen perioden mellom budaksept og overtagelse begrenset til 12 måneder. Forsikringsdekningen er begrenset til salgssum, maksimalt 14 millioner kroner. For kombinasjonseiendommer gjelder forsikringen kun for boligdelen. Se nettsidene til Sparebank 1 for mer informasjon om hva forsikringen dekker og hvilke begrensninger som gjelder.
Boligkjøperforsikring
Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring + fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at meglerforetaket mottar kr 5.600,- i kostnadsgodtgjørelse for hver forsikringsavtale som formidles på Boligkjøperforsikring Pluss og kr 4.600,- i kostnadsgodtgjørelse for Boligkjøperforsikring. Boligkjøperforsikring kan kun tegnes av privatpersoner som kjøper bolig til eget formål, og gjelder ikke for foretak eller næringsbygg.
Avgiftsbeskrivelse
Avgiftene er basert på prognose gebyrer fakturert på eiendommen inneværende år og dekker renovasjon og slam fra SIM (kr 4 082,-), vann, feiing og eiendomsskatt til kommunen.
Betalingsbetingelser
Kjøpesum og alle omkostninger skal være innbetalt til meglers klientkonto senest siste arbeidsdag før overtakelse. Det forutsettes at skjøte tinglyses på ny eier. Dersom kjøper ikke ønsker hjemmelsoverføring av eiendommen til seg må det tas forbehold om dette i bud.
Sentrale lover
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til bygningssakkyndig og megler, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Statens kartverk og andre tilgjengelige kilder. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave, tilstandsrapport og selgers egenerklæring. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med eiendomsmegler eller en bygningssakyndig før det legges inn bud. Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf.§ 3-9 1. ledd 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. På grunn av ulike avtalevilkår kan selger vurdere bud fra en som ikke er forbruker, ulikt fra en forbrukers bud. Dersom kjøper ikke er forbruker, er selger sitt mulige mangelsansvar begrenset fordi eiendommen selges "som den er". Selger kan ikke ta «som den er» forbehold ovenfor en forbrukerkjøper. Selv et lavere bud fra en som ikke er forbruker kan foretrekkes fordi begrensningen i mulig mangelsansvar kan ha egenverdi for selger. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud. Budgivere får informasjon dersom andre bud er inngitt av en som ikke er forbruker. Forbrukerkjøp - definisjon Med forbrukerkjøp menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen, eller det foreligger brudd på bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-8. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være grunnlag for mangelskrav. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen. Dette gjelder likevel bare dersom man kan gå ut ifra at det virket inn på avtalen at opplysningen ikke ble gitt eller at uriktige opplysninger ikke blir rettet i tide på en tydelig måte. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan ha en mangel etter avhendingsloven § 3-3 dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk innvendig areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Ikke-forbruker (næringsdrivende) – definisjon Hvis kjøper er en juridisk person, eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet, vil kjøpet ikke anses som et forbrukerkjøp. Ikke-forbruker – avtalevilkår Eiendommen har en mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene som følger av avtalen. Eiendommen selges «som den er», og selgers ansvar utover det konkret avtalte er da begrenset etter avhendingsloven § 3-9, første ledd andre setning. Avhendingsloven § 3-3 andre ledd fravikes, og hvorvidt boligens arealsvikt utgjør en mangel vurderes etter avhendingsloven § 3-8. En forutsetning for salget er at skjøtet for eiendommen tinglyses på kjøper. Interessenter og kjøper må godta at selger og megler bruker elektronisk kommunikasjon i salgsprosessen. I tråd med eiendomsmeglingsforskriften vil informasjon om oppdragsgiver, salgsobjektet, interessenter og kjøper bli lagret av meglerforetaket i min. 10 år. Se em1.no for mer informasjon om vår behandling av personopplysninger.
Personopplysningsloven
I henhold til personopplysningsloven gjør vi oppmerksom på at interessenter som henvender seg til megler vil bli registrert for videre oppfølging. For å bidra til effektive og sikre transaksjoner, er det nødvendig at eiendomsmeglingsforetakene og finansieringsforetakene kan utveksle opplysninger, herunder personopplysninger, av betydning for transaksjonen, raskt. For dette formålet er det utviklet en løsning som gjør at kjøpers og selgers finansieringsforbindelse vil kunne hente ut kjøpekontrakten og strukturerte data fra denne (navn, kjøpesum, overtagelsesdato o.l.) gjennom Altinn.
Annen informasjon
Odelsrett: Eiendommen oppfyller ikke dagens arealkrav for odelseiendommer.
Konsesjon: Eiendommen er konsesjonspliktig og er underlagt bo- og driveplikt ihht Konsesjonslovens og jordlovens bestemmelser. Vedrørende konsesjon gjelder følgende ved dette salg:
Kjøper har risikoen for at konsesjon nektes med grunnlag i konsesjonslovens øvrige bestemmelser, herunder § 9 første ledd nr. 1-4 eller § 9 andre til fjerde ledd. Hvis den situasjon skulle oppstå at kjøper ikke får konsesjon begrunnet i de forhold som er vist til i konsesjonslovens øvrige bestemmelser herunder § 9 første ledd nr. 1-4 eller § 9 andre til fjerde ledd, skal oppgjøret til selger foreligge som avtalt i § 1 i kontrakten, men da 2 måneder fra endelig avslagsvedtak er truffet.
Nødvendig sikkerhet for kjøpesum må i et slikt tilfelle opprettes som tredjemannspant i eiendommen, og selger forplikter seg til å undertegne på pantedokument for tredjemannspant, dersom partene ikke innen 2 uker fra endelig konsesjonsavslag blir enige om annen sikkerhet. Konsesjonslovens § 9 og § 9a lyder slik:
§ 9.(særlige forhold for landbrukseiendommer)Ved avgjørelsen av søknad om konsesjon for erverv av eiendom som skal nyttes til landbruksformål skal det legges særlig vekt på:
1. om erververs formål vil ivareta hensynet til bosettingen i området,
2. om ervervet innebærer en driftsmessig god løsning,
3. om erververen anses skikket til å drive eiendommen,
4. om ervervet ivaretar hensynet til helhetlig ressursforvaltning og kulturlandskapet.
Konsesjon skal i alminnelighet ikke gis dersom det ved ervervet oppstår sameie i eiendommen, eller antallet sameiere økes.
Det kan gis konsesjon til selskaper med begrenset ansvar. Det skal legges vekt på hensynet til dem som har yrket sitt i landbruket.
Første ledd nr. 3 og § 9 a gjelder ikke sak der nær slekt eller odelsberettiget søker konsesjon fordi de ikke skal oppfylle boplikten etter § 5 andre ledd. I slik sak skal det i tillegg til første ledd nr. 1, 2 og 4 blant annet legges vekt på eiendommens størrelse, avkastningsevne og husforhold. Søkerens tilknytning til eiendommen og søkerens livssituasjon kan tillegges vekt som et korrigerende moment.§ 9 a.(priskontroll ved erverv av landbrukseiendom)Ved avgjørelse av en søknad om konsesjon på erverv av bebygd eiendom med mer enn 35 dekar fulldyrka og overflatedyrka jord som skal nyttes til landbruksformål, skal det i tillegg til momentene som er nevnt i § 9, legges særlig vekt på om den avtalte prisen tilgodeser en samfunnsmessig forsvarlig prisutvikling. En slik vurdering av prisen skal også gjennomføres ved erverv av ubebygd eiendom som skal nyttes til landbruksformål, med mindre eiendommen er en ren skogeiendom.
Departementet kan gi forskrift om at prisvurderingen etter første ledd skal unnlates ved erverv av bebygd eiendom med et brukbart bolighus, dersom den avtalte prisen ikke overstiger en fastsatt beløpsgrense. Konsesjon skal i alminnelighet ikke gis dersom det ved ervervet oppstår sameie i eiendommen, eller antallet sameiere økes. Det kan gis konsesjon til selskaper med begrenset ansvar. Det skal legges vekt på hensynet til dem som har yrket sitt i landbruket. Kjøperen bærer alle kostnader knyttet til konsesjonssøknaden.
Overtakelse og oppgjør kan ikke finne sted før konsesjon er innvilget.
Boplikt: Kjøper i fritt salg kan pålegges boplikt etter konsesjonsloven §11
Kommunalinfo
- Kommunale avgifter: kr 11 957