Effekt ga full effekt i boligsalget

I et ellers ganske trått boligmarked i Stavanger fikk megler Svend Tjelta solgt en bolig til prisantydning allerede etter første visning. Det takker han Effekt for.

Hvit boligblokk med fire etasjer, terrasseleiligheter. Pil peker mot en av leilighetene. Bilde.

Boligen Svend solgte var en leilighet på Tjensvoll i Stavanger. Han var ikke i tvil om at han skulle få solgt leiligheten, men salget gikk langt over alle forventninger.

– Det kom inn ett bud, og det ble lagt inn allerede dagen etter første visning. Sjansen for at dette hadde skjedd uten Effekt er svært liten, forteller Svend.

Slik funker Effekt

Effekt er et digitalt annonseringsverktøy som sørger for at flest mulig potensielle kjøpere ser akkurat din boligannonse på nett. Verktøyet er et samarbeid mellom EiendomsMegler 1 og FINN - altså Norges største eiendomsmegler og Norges største markedsplass.

På samme måte som Netflix anbefaler filmer du ennå ikke har sett, men som du mest sannsynlig er interessert i å se, anbefaler Effekt boligannonser til folk som mest sannsynlig vil være interessert i akkurat din bolig. Annonsen din vil da for eksempel vises på Facebook eller i VG, for akkurat de personene som er interessert i din type bolig.

Fant boligannonsen på Facebook

Da megler Svend la ut leiligheten for salg på Tjensvoll, brukte han altså Effekt som en del av markedsføringen. Det resulterte i at Elisabeth Grindheim fant boligannonsen i sin Facebook-feed.

– Jeg hadde tenkte på å flytte i rundt to år, men akkurat i dette tidsrommet var jeg ikke aktivt inne og sjekket boligannonser. Det var helt tilfeldig at jeg kom over en boligannonse på Facebook. Det viste seg at det var den perfekte leiligheten for meg, og jeg endte altså opp med å kjøpe den, forteller Elisabeth.

Uaktuelt å selge uten Effekt

For Svend førte det raske boligsalget til at Elisabeth valgte ham som megler da hun selv skulle selge etter leilighetskjøpet. Også i dette salget brukte Svend Effekt som en del av markedsføringen.

– Når jeg selger en bolig, er FINN-annonsen og annonsen på eiendomsmegler1.no selve spydspissen i salget. FINN-annonsen når de fleste, men absolutt ikke alle. Det vil være en hel del aktuelle boligkjøpere som ikke får med seg annonsen din i det hele tatt. Og det er nettopp her Effekt kommer inn i bildet. Gjennom Effekt fanger vi opptil 40% flere potensielle boligkjøpere, slik vi fanget opp Elisabeth med annonsering på Facebook. Det er en fantastisk mulighet for å få flere folk på visning, noe som betraktelig øker sjansen for at flere blir med i budrunden, forteller Svend.

Grønn plen med boligområde i bakgrunnen. Bilde.
Da Elisabeth skulle selge sitt eget hus (huset i midten med flaggstang), valgte hun Svend som megler, i tillegg til at hun kjøpte Effekt som en del av markedspakken.

Vinn-vinn for begge

I etterkant av både kjøp og salg er Svend og Elisabeth svært fornøyde med resultatet. Sistnevnte kunne ikke tenkt seg å selge med en annen megler. – Jeg er veldig fornøyd med jobben Svend gjorde for meg, og jeg skjønner jo nå hvor virkningsfullt Effekt faktisk er, avslutter Grindheim.