Boligdrømmen kan være nærmere enn du tror

Tekst: Apriil  
Foto: Vinterfilm

Du får ikke et nei til boliglånet. Du får en plan, egen rådgiver, nyttig informasjon og masse kjekke fordeler. Etablererpakken fra SpareBank 1 SR-Bank er et tilbud til alle som skal inn på boligmarkedet for første gang.

– De siste årene har vi sett at mange av de yngste kundene våre er veldig usikre. Det er mye de ikke vet om boligkjøpsprosessen, og mye de må sette seg inn i. Hos oss får du en plan som viser deg hva som skal til for å nå boligdrømmen, sier Ole Gilje, regiondirektør i SpareBank 1 SR-Bank og ansvarlig for privatmarkedet.

– Jeg er veldig stolt over at vi tar tak i denne unge kundegruppen og tar ansvar for å hjelpe førstegangskjøpere på veien til boligkjøpet.

RÅD OG VEILEDNING

Mens fokuset tidligere har vært på kunder som er kjøpeklare her og nå, er Etablererpakken et tilbud til de som skal kjøpe bolig om en stund. Det handler om tømrerlærlingen på 19 som ønsker seg leilighet om et år eller to, om mastergradsstudenten på 25 som ser for seg et rekkehus når hun er ferdig med studiene og om det unge samboerparet som leier leilighet, men drømmer om å eie noe sammen.

– Vi ønsker å bruke tid på morgendagens bolig- kunder og bygge en relasjon tidlig. Vi ser på hva vi kan gjøre for å hjelpe de som nærmer seg fast inn- tekt og er på vei inn i en stabil fase. Det viktigste vi tilbyr, er egen rådgiver. Et møte med rådgiveren er helt trygt og ufarlig, uten noen form for forpliktelser, understreker Gilje.

Nyttig informasjon på nettsiden

På nettsiden sr-bank.no/etablererpakken har SpareBank 1 SR-Bank samlet nyttig informasjon om bolig- kjøp for de yngste kundene. Denne kan de gå gjennom i fred og ro hjemme, eller sammen med rådgiveren i banken. I tillegg til råd, hjelp og veiledning om økonomi, egenkapital, sparekalkulator, lånekalkulator, samboerkontrakt og mye mer, får førstegangskjøperne også flere fordeler. Blant annet tilbyr SpareBank 1 SR-Bank ekstra lav rente til det første boliglånet og halv pris på digital samboer- kontrakt.

– Vi ser at foreldre er viktige sparringpartnere for de unge, og de er selvfølgelig velkomne til å bli med på møtet med rådgiveren, hvis de unge ønsker det. Det første vi ser på er sparing. Hensikten med dette er å gjøre de unge bevisste på hva som skal til for å nå målet. Ofte ser vi at de kjøper bolig mye raskere enn de trodde, fordi de følger planen og fokuserer på målet.

Digitalt eller fysisk – Du velger

Mens man tidligere trodde at de yngste bank- kundene helst ønsket digitale løsninger, har erfaringene vist det motsatte. I SpareBank 1 SR-Bank får de derfor begge deler – fysiske møter for de som ønsker, og digital rådgivning for de som foretrekker det. I tillegg er chat-tjenesten åpen fra 07 til midnatt, med teknisk hjelp og service. De digitale rådgiverne er også en del av Etablererpakken og jobber mer målrettet med å fange opp førstegangskjøpernes behov.

– Når de unge kundene våre ringer banken eller starter en chat, har de ofte en konkret utfordring. Kanskje har de problemer med bank id-en eller noe i mobilbanken. For mange er dette deres første møte med banken. Vår rolle blir å snakke med de som ringer og fortelle om tilbudet vårt. Det er viktig å få informasjonen ut der vi kan, sier teamleder for digital rådgivning, Markus Gjennestad, som har vært med å utvikle Etablererpakken.

– De som ringer skal skjønne hva de kan få hjelp til. Selv om vi kan svare på mye i telefonen eller på chat, tilbyr vi en samtale med en rådgiver i etterkant. Da kan rådgiveren følge dem opp videre. Vi begynte med dette i fjor. Etter den første uken fikk PM Digital Bank inn 43 møter med unge kunder som ønsket samtale med en rådgiver. Det sier litt om behovet.

Stor satsing fra banken

I SpareBank 1 SR-Bank jobber rundt 300 rådgivere med å følge de yngste på boligreisen. Det er unikt i banksammenheng, mener regiondirektør Ole Gilje.

– Andre banker har også gode priser og fordeler, men det er ikke vanlig at unge får egen rådgiver før de kjøper bolig. Bankene er blitt veldig digitale, men vi ser at denne gruppen trenger noen å snakke med.

Nå følger alle disse rådgiverne opp de unge med alt de trenger hjelp til fram til boligkjøpet. Rådgiverne får et stort ansvar. Samtidig er det veldig motiverende å bidra til at kundene når sine mål.