Flyttelisten
Ut på tur til nye muligheter? Her er en huskeliste
Publisert 25. august 2025

Det er mye å gjøre og huske på når du skal flytte fra et hjem til et nytt.
For å hjelpe litt, gir vi deg her en liten huskeliste som du kan bruke. Husk å justere den for egne behov og oppgaver, og at det kan være ting vi ikke har tenkt på som er viktig for deg.
Start planleggingen i god tid før flyttedagen
Boligbytte blir fort hektisk, og plutselig er flyttedagen der før du vet ordet av det. Det er derfor viktig å starte med planleggingen i god tid, så den ikke går tapt i siste innspurt før overtakelse. Begynn gjerne 1-2 måneder før med å lage en plan for alt som skal gjøres, alt som trengs, og når alt må være klart.
Bestill hjelp
Transportmiddel og flyttemannskap burde bestilles eller avtales tidlig. Om du skal hyre inn et flyttebyrå, begynn å se på bedrifter i god tid. Få gjerne tilbud fra flere slik at du kan sammenligne dem og akkurat hva som er inkludert i prisene. Mange flyttebyrå tilbyr også utvask, noe som kan være veldig praktisk.
Om du vil gjøre det meste selv, er det lån eller leie av flyttebil og eventuelle henger som burde avklares i god tid.
Bestille utvask
Dette kan som sagt ofte flyttebyrå ta seg av, men om du booker det separat, burde du ikke vente for lenge med dette.
Finn også gjerne her flere bedrifter som du kan sammenligne, og ikke glem å sjekke at det er seriøse bedrifter du ser på. Dette kan du blant annet gjøre ved å søke dem opp i Arbeidstilsynets renholdsregister - her må alle bedrifter som tilbyr vasketjenester være registrert.
Om du skal vaske ut selv, må du huske å sette av godt med tid til dette. Utvask kan fort ta en hel dag.
Kjøp inn utstyr
Flytting krever riktig utstyr. Du kommer til å trenge mange pappesker, gjerne i litt forskjellige størrelser, silkepapir, esker, bobleplast og teip. Det kan også være lurt å anskaffe noen gode arbeidshansker om du ikke har det.
Avtal med hjelpere
Apropos snille hjelpere, ikke glem å avtale med venner og familie som skal hjelpe til. Pass på å gi dem oppmøtetid en stund i forkant, og gjerne en oversikt over hva som skal bæres. Kjøp også gjerne inn litt god drikke og snacks som en liten takkegave!
Gå gjennom eiendeler
Flytting er en gylden mulighet til å få oversikt over eiendelene dine. Sorter dem etter hva som bør kastes, hva som kan gis bort og hva som skal bli med videre. Slik blir både flyttelasset og den nye hverdagen litt lettere.
Pakk ned strategisk
Så var det bare å få alle eiendelene trygt i esker, og klare for den store dagen. Pakk gjerne etter et system, om det så er etter rom eller etter kategorier. Det kan også være lurt å nummerere eskene og notere ned innholdet.
Pakk gjerne tyngre gjenstander i mindre esker så de ikke blir uoverkommelig tunge. Vær også veldig forsiktig med sarte og verdifulle gjenstander som viktige dokumenter, servise, malerier og smykker. Husk å merke dem så de håndteres varsomt.
Lag en “Nødvendigheter”-eske
Lag en eske som har ting dere vil trenge umiddelbart ved ankomst - dopapir, såpe, tørkepapir, kaffe, håndduk, ladere osv.
Meld flytting
Dette gjør du via Skatteetaten eller Postens nettsider - ikke benytt deg av tjenester som sier de melder flytting for deg. Flyttemelding er helt gratis. Meld flytting enten 31 dager før flyttedato eller senest 8 dager etter.
Husk også på å melde adresseendring til andre relevante mottakere som forsikring, Oda, bank, fastlege og lignende.
Flytt!
Når det kommer til selve dagen, gjelder det å være utholdende, tålmodig og positiv. Det kan bli slitsomt, men det er bare én dag, og så kan du kose deg med å innrede nytt hjem. Husk mat og drikke, og gjerne litt hyggelig musikk.
