Ringeriksveien
2 store tomter - mulighet for 6 boligtomter, stort potensiale ca. 7.514 m2. Fantastisk utsikt over Lierdalen.
Prisantydning
kr 8 000 000
Totalpris
kr 8 201 386
kr 8 000 000
Kr 200 000,- Dok. avg. til staten kr 2,5 %
Kr 545,- Tinglysing av skjøte
Kr 545,- Tinglysing av pantedokument (per stk.)
Kr 296,- Grunnboksutskrift
Kr 201 386,- Sum omkostninger ved oppnådd prisantydning
Kr 13 900,- Boligkjøperforsikring (valgfritt)
Kr 215 286,- Sum omk. inkl. boligkjøperforsikring
Kr 16 700,- Boligkjøperforsikring Pluss (valgfritt)
Kr 218 086,- Sum omk. inkl. Boligkjøperforsikring Pluss
Kr 8 215 286,- Totalpris inkl. boligkjøperforsikring basert på prisantydning
Dokumentavgiftens størrelse forutsetter at eiendommen kjøpes til prisantydning
Det tas forbehold om endringer i offentlig gebyrer, satser etc.
Last ned salgsoppgave for komplett informasjon om eiendommen
Nøkkelinformasjon
3406 Tranby
Selveier
7 514 m2
3406 Tranby
Selveier
7 514 m2
Visning
Henter visninger...
Selge egen bolig?
Bestill en e-takst av boligen din, så vet du hva kan kjøpe for.
Beskrivelse
Velkommen til Ringeriksveien og Nordal Panorama Nedre! Tomtene ligger på nedsiden av Ringeriksveien med flott utsikt ut over Lierdalen. Kort vei til marka med flotte tur- og rekreasjonsmuligheter, samt de servicetilbudene en trenger i hverdagen. Tomten består av to gnr og bnr (gnr/bnr. 133/15 og 133/76), hver av tomtene er godkjent i kommuneplanen for oppføring av 3 boenheter, se situasjonskart. Det er søkt dispensasjon fra LNFR til boligformål for 133/76 dette er godkjent fra kommunen i 2024. På tomt 133/15 er ca. 2/3 del av tomten avsatt til boligformål. Det gjenstår å søke dispensasjon på ca. 1/3 del på grunn av avstand til vei og LNFR området, ca. 2100 kvm er allerede avsatt i kommuneplanen til boligformål.
Mer informasjon om eiendommen
Nærområdet
Tomten har en fin beliggenhet, ikke langt fra Tranby. Det tar ca. 7 min til påkjøringen til E-18, og du er i Asker på ca. 15 minutter eller i Oslo på ca. 25 minutter. Til Drammen er det ca. 10 minutter. Det er kort vei til marka med flotte tur- og rekreasjonsmuligheter. Tranby har et aktivt idrettsmiljø for barn og voksne i alle aldre. Det finnes gode turmuligheter i nærheten, det er godt med turstier og oppkjørte skiløyper i både Vestmarka og Kjekstadmarka. Lier IL er aktive innen blant annet fotball, ski og håndball, og de har egen idrettsplass og -hall i tilknytning til ungdomsskolen. Det er også mulighet for andre fritidsaktiviteter på Tranby, som for eksempel turn, badminton, taekwondo, innebandy og allidrett. I tillegg finnes det også skolekorps og kulturskole med tilbud innen musikk, teater og dans. For mer detaljert info om fritidsmuligheter se https://www.lier.kommune.no, https://www.liernett.no eller https://www.lieril.no. Nærmeste dagligvarebutikk er Kiwi Lyngås krysset, ca. 2 km fra tomta. På Tranby, ca. 5 km fra tomten, finner man dagligvarebutikk, lege, helsestasjon, tannlege, idrettshall og fotballbane. Det er ca. 10 minutters kjøring til Liertoppen kjøpesenter med de aller fleste fasiliteter. Fra Kiwi i Lyngås krysset går det ekspressruter til Oslo, Drammen og Asker med gode togforbindelser videre (blant annet flytoget). På hverdager går det busser hvert 15.minutt om morgenen innover til Oslo, og på ettermiddagen går det buss hvert 15.minutt fra Oslo til Tranby. Her kan det forekomme endringer så interessenter må sjekke rutetider på https://www.brakar.no.
Offentlig kommunikasjon
For mer informasjon ang. offentlig kommunikasjon, se vedlagt Nabolagsprofil.
Reguleringsplan
Gjeldende regulering: Tomten ligger i et uregulert område, men omfattes av kommunedelplanens arealdel tilliggende et friområde. Reguleringsplan: 133/15 Eiendommen er ikke regulert, største delen av eiendommen ligger i boligbebyggelse - nåværende og resten ligger i LNFR-areal for nødvendige tiltak for landbruk og reinsdrift og gårdstilknyttet næringsvirksomhet basert på gårdens ressursgrunnlag. Nåværende i kommuneplanen. Eiendommen grenser i øst mot reguleringsplan for Langenga-Nordal. 133/76 Eiendommen er ikke regulert, den miste delen av eiendommen ligger i boligbebyggelse - nåværende og resten ligger i LNFR-areal for nødvendige tiltak for landbruk og reinsdrift og gårdstilknyttet næringsvirksomhet basert på gårdens ressursgrunnlag. Nåværende i kommuneplanen Kommuneplan: Tomten ligger i område avsatt til boligbebyggelse og LNFR i kommuneplan for Lier Arealdelen 2019-2028 iht tilhørende bestemmelser kan areal avsatt til boligbebyggelse bebygges med maksimalt 25% BYA. På boligeiendommer skal gesimshøyden for bolighus ikke overstige 8,0 meter og mønehøyden skal ikke overstige 9,0 meter. Begge høydene måles fra planert terrengs gjennomsnittsnivå rundt bygningen. Kommuneplanen 2019-2028 ligger ute på kommunens hjemmesider (www.lier.kommune.no), eller følg denne linken: https:// https://kart13.nois.no/lier/Content/Main.aspx?layout=lier&time=638029009423243154&vwr=asv , endre fra Standard kart til Arealplaner og huk av for gjeldende kommuneplan. Spørsmål angående ny kommuneplan rettes til Stedsutvikling og Plan. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i gjeldende planer før bud inngis angitt da ikke hele planen er gjengitt i teksten. I tillegg stilles det følgende kvalitetskrav: a) Det skal være sollys på minst 25 % av arealet klokka 15.00 ved vårjevndøgn. b) Arealet skal ikke være brattere enn 1:3. Brattere terreng kan aksepteres hvis arealet har særskilte kvaliteter. c) Arealet skal ikke inngå i parkeringsareal eller annet trafikkareal. d) Støynivået skal ikke overstige Lden 55 dBA. Arealet skal heller ikke utsettes for andre former for forurensning som overstiger terskelverdier gitt ved forskrift med veiledere. e) Arealet skal ha soner for lek, sosialt samvær og rekreasjon. Uteoppholdsareal kan bestå av både privat og felles areal for flere boenheter. Med unntak for enebolig, tomannsbolig og tremannsbolig, skal minimum 50 % av kravet være fellesareal på terreng. Åpne verandaer/terrasser og takterrasser kan regnes med som uteoppholdsareal. Regulering under arbeid: Det er ikke igangsatt planleggingsarbeid på et område som inkluderer/berører eiendommen. Planforslag: Det eksisterer ikke planforslag som berører eiendommen. Kopi av kart, reguleringsplaner og bestemmelser ligger vedlagt i salgsoppgaven eller kan fås ved henvendelse til megler. Vi oppfordrer interessenter til å gjøre seg kjent med disse. Hensynssoner: - Det foreligger en ruin eller fjernet objekt på tomten gnr. 133 bnr. 15. Det er et SEFRAK-registrert objekt som ikke lenger eksisterer eller står på sin opprinnelige plass, iht områdeanalyse datert den 22.04.2024. - Tomtene ligger innenfor radonutsatt område med usikker aktsomhet iht områdeanalyse datert 22.04.2024. Rød støysone: Eiendommen er befattet med Rød sone iht. T-1442. Dette angir et område, nærmest støykilden, som ikke er egnet til støyfølsomme bruksformål, og etablering av ny støyfølsom bebyggelse skal unngås. Kontakt megler for mer informasjon. Det foreligger en støyvurderingsrapport for vegstøy på tomtene, datert den 01.07.2022, der følgende opplysninger fremkommer: Uteoppholdsareal på terreng vil for alle boligene ha støynivåer under nedre grense for gul støysone. - Alle boligene har fasader vendt mot stille side. - Alle boligene har fasader vendt mot veien med støynivå over nedre grense for gul støysone. Dette gjelder boligenes 1.etasje/hovedetasje og 2. etasje. Høyeste fasadenivå er Lden = 61 dB. - For å få støynivåene i 1.etasje/hovedetasjen ut av gul støysone må det etableres en støyskjerm over støttemuren. Støyskjermen må ha høyde 2,8 m over støttemuren. For det nordligste huset er det mulig at støyskjermhøyden kan bli noe redusert. - Ettersom plantegninger ikke er bestemt, er det lagt frem anbefalinger til plassering av støyfølsomme rom for å tilfredsstille krav iht. retningslinje T-1442. Arkitekt må sikre at det tas hensyn til støy i utforming av planløsninger. For ytterligere opplysninger angående støy, se vedlagte støyvurderingsrapport i salgsoppgaven. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i regulering og alle andre rapporter. Vei: Adkomst til tomtene er fra offentlig vei. Tomtene har fått godkjent vedtak til avkjøringstillatelse fra Ringeriksveien og adkomsten vil gå over gnr. 133 bnr. 15. Se vedtaket fra kommunen som er vedlagt salgsoppgaven for vilkår for tillatelse. Det er viktig at interessenter setter seg godt inn i vedtaket og ved spørsmål må Lier kommune kontaktes. Kostnader vedrørende avkjøring er kjøpers ansvar og risiko.
Last ned salgsoppgave for komplett informasjon om eiendommen
Registerbetegnelse
- Gårdsnummer: 133
- Bruksnummer: 76
- Kommunenummer: 3312 - Lier
Eiendom
Tomteareal er 7 514 m2 på eiet tomt.
2 store tomter!
Spørsmål vedr. tomtene kan stilles til Neegaard Investment AS v/Solveig Neegaard tlf 913 82 158
Selveiertomter på 2 gnr og bnr. Samlet areal på ca. 7 514.4 m².
Det godkjent IG 14.03.2025 for etablering av adkomstvei og grunnarbeider, de forberedende grunnarbeidene består av fjerning av vegetasjon/topplag og klargjøring av internvei for støyskjerm og boligtomtene.
Adkomstveien er påbegynt og det er nå enkel tilgang til tomtene samt oppstillingsplass for maskiner og utstyr.
Det er avsatt i kommuneplanen, at det kan oppføre 3 boenheter på hver tomt. Det må søkes dispensasjon for 133/15 på grunnet av avstand til vei og LNFR-område.
Eiendommen ligger i et skrånet terreng i Ringeriksveien med fantastisk utsikt ut over Lierdalen. Det er kort vei til dagligvarebutikk, kjøpesenter, gode kollektivtilbud og gratis pendlerparkering.
Gnr/Bnr: 133/76 er på 4 319,8 m2
Gnr/Bnr: 133/15 er på 3 194,6 m2
til sammen 7514,4 m2
Det foreligger godkjent dispensasjon fra LNFR til boligformål for 133/76.
På tomt 133/15 er ca. 2/3 del av tomten avsatt til boligformål. Det gjenstår å søke dispensasjon på ca. 1/3 del. Ca. 2100 kvm er allerede avsatt i kommuneplanen til boligformål.
133/15 har tidligere vært bebygd med enebolig. Denne boligen ble revet for mange år siden og har siden stått ubebygget.
Det foreligger godkjent dispensasjonssøknad fra 2024 på 133/76. Det var i utgangspunktet avsatt ca. 1600 m2 til boligformål og eier fikk økt denne til ca. 2 850 m2.
Kjøper har mulighet til å bruke mange av rapportene/utgangspunktet som allerede er lagd som et grunnlag, da kommunen nå er kjent med området.
I følge selger er grunnforholdene på begge tomtene er tilnærmet like. På eiendom 133/76 godtok Lier kommune at det var synlig fjell slik at utvidet grunnundersøkelse ikke var nødvendige. Området ligger i et område hvor kommunen ikke hadde kartlagt grunnforholdene tidligere.
Selger har ikke undersøkt grunnforholdene nærmere, med det ble gjort prøvegravinger som viser at det er grunt til fjell.
Det er utarbeidet en støyrapport som viser at det er mulig for bebyggelse på tomten, men selger er usikker på om denne må oppdateres.
Arkeolog Lars Hovland også har foretatt befaring på begge eiendommene (fordi avkjøring og vei går over 133/15).
Deler av 133/15 er LNFR er ikke egnet til LNFR formål og dette har vært behandlet politisk iht selger, for 133/76 som innebærer at området er befart av Jordbrukssjef Gry Løberg og Landbruksutvalget (Politikere) som vedtok at området ikke er egnet til LNFR formål, se eget vedlegg i salgsoppgaven.
I følge selger er området godt kjent for Lier kommune og spørsmål kan stilles til Lier kommune.
Kjøper har selvstendig ansvar og risiko for videre arbeider med tomtene.
Eventuelle interessenter som legger vekt på utbyggingspotensiale bør kontakte lokale bygningsmyndigheter.
Vedr. tilkobling til offentlig nett svarere Lier kommune 11/09-2025:
"Nå er situasjonen i ferd med å løsne. Dersom man søker om sanitærabonnement, vil man kunne få det, men da med vilkår om at man ikke kan ta i bruk anlegget før Linnes er «i orden». Det forventer vi Q1 2026.
Det betyr at det kan søkes sanitærabonnement, som er vilkår for å få byggetillatelse/ramme.
Vi jobber med å etablere rutinen med å sette vilkårene, men om det søkes nå, vil søknaden bli behandlet."
Anbefaler interessenter å kontakte Lier kommune:
Adkomst
For veibeskrivelse henvises det til vedlagte kart i salgsoppgaven. Det vil bli skiltet med EiendomsMegler 1 skilt ved fellesvisning.
Eiendomstype
Tomt
Strømforbruk
Strømavtale – Norgespris Det er ikke avklart med selger om denne eiendommen er tilknyttet strømavtalen Norgespris, en fastprisavtale vedtatt av Stortinget gjeldende fra 1. oktober 2025. Dersom selger har inngått Norgespris, så følger avtalen eiendommen og overtas automatisk av ny eier eller leietaker ved eierskifte. Bindingstid: Gjelder ut 2026. Dersom dette har betydning for deg som interessent så bes du ta kontakt med megler for avklaring.
Vei, vann og avløp
Vei: Adkomst til tomtene er fra offentlig vei. Tomtene har fått godkjent vedtak til avkjøringstillatelse fra Ringeriksveien og adkomsten vil gå over gnr. 133 bnr. 15, vilkår for tillatelsen se vedtaket fra kommunen som ligger vedlagt i salgsoppgaven. Viktig at interessenter setter seg godt inn i vedtaket og ved spørsmål må Lier kommune kontaktes. Kostnader vedr. avkjøring er kjøpers ansvar og risiko. Vann/avløp: Tomtene er i dag ikke tilknyttet offentlig vann og avløp. Eiendomsmegler tok senest kontakt med Lierkommunen september 2025 og fikk dette svarer vedr. tilkobling offentlig nett: Nå er situasjonen i ferd med å løsne. Dersom man søker om sanitærabonnement, vil man kunne få det, men da med vilkår om at man ikke kan ta i bruk anlegget før Linnes er «i orden». Det forventer vi Q1 2026. Det betyr at det kan søkes sanitærabonnement, som er vilkår for å få byggetillatelse/ramme. Vi jobber med å etablere rutinen med å sette vilkårene, men om det søkes nå, vil søknaden bli behandlet. Juli 2025 og fikk dette svarer vedr. tilkobling offentlig nett: "Vi er i gang med å etablere nytt renseteknologi på Linnes. Vi forventer at det er klart til test i q1 2026 og drift q2. Vi kan gi litt mer konkret svar etter sommeren/ i september ift evt byggetillatelse med vilkår." Eiendomsmegler ber interessenter å sette seg grundig og godt inn i kommunenes dokumenter for gjennomføring av midlertidig tiltak og videre tiltak vedr. Linnes renseanlegg for påkobling til offentlig nett. Spørsmål til kommunen kan stilles til: Epost: tilsynet@lier.kommune.no eller postmottak@lier.kommune.no Telefon: 32 22 79 10 (telefontid hver arbeidsdag klokken 09.00 - 13.00) Vedlegg i salgsoppgaven: Forrige veiledning om midlertidig utslippstillatelse i tettbebyggelsen til Linnes avløpsanlegg datert 04.09.-2024 Saksfremlegg til kommunestyret 10/09-2024 med saksprotokoll Eiendomsmegler og eller selger kjenner ikke til kostnadsbilde vedr. tilkobling til offentlig nett og ber interessenter kontakte Lier kommune. Kjøper må bl.a. - Søke nabo om å grave over deres tomt dersom det er nødvendig. Det er signert en avtale om VA over naboeiendommen. - Undersøke om rørene har nok kapasitet for å kobles på. Vedlagte ledningskart viser vann og avløpsnett i område. Det er ny kjøpers ansvar og risiko å få dette godkjent, samt bære alle utgifter tilknyttet dette.
Meglers plikt til å stanse gjennomføring av en handel
Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og er forpliktet til å rapportere til Økokrim om mistenkelige transaksjoner. Lov om hvitvasking innehar også strenge regler om kontroll av legitimasjon fra alle parter i handelen, herunder, selger, kjøper og fullmektiger for disse.
Budgivning
Eiendomsmeglere kan ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12:00 første virkedag etter siste annonserte visning hvor selger er forbruker, jfr. Informasjon om budgivning. Alle bud og budforhøyelser med eventuelle forbehold, opplysning om finansiering og overtakelse skal sendes skriftlig til megler. Megler kan ikke formidle muntlige bud verken til selger, budgivere eller interessenter. Budgiver må legitimere seg med kopi av legitimasjon og underskrift. Megler skal sende skriftlig varsel om bud og budforhøyelser til budgiver, selger og interessenter. Aksept av bud skal sendes skriftlig til budgiver og selger. Budgiver kan benytte budskjema, elektronisk budgiving, skannet budskjema sendt på mail eller annen godkjent skriftlig kommunikasjonsform, f.eks. App’er i forbindelse med budgivningen. Konferer med megler. Megler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes teknisk feil. Under budrunden kan akseptfristene kortes inn ved mottakelse av nye bud. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere og kjøper meddeles aksept innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud fremkommer til megler. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles av megler.
Overtakelse
Etter nærmere avtale med selger. Vær vennlig å angi ønsket overtagelsesdato i vedlagte budskjema.
Andre relevante opplysninger
Kjøperen er selv ansvarlig for å byggemelde samt å framskaffe bygningsmyndighetenes godkjennelse for den bebyggelse som er tenkt oppført på eiendommen før eventuelle byggearbeider igangsettes. Kostnader i forbindelse med byggeanmeldelse, eventuelle tilknytningsgebyrer, grunnundersøkelser, geotekniske rapporter, tilknytning offentlig nett, tilknytting offentlig vei, fiber m.m. påhviler kjøperen. EiendomsMegler 1 Sørøst-Norge AS -et foretak i SpareBank 1 Sør-Norge konsernet Meglerforetaket mottar en fast godtgjørelse i form av markedsbidrag fra SpareBank 1 (morselskap) i forbindelse med markedsføring av banken i salgsoppgaven.
Boligselgerforsikring
Selger kan ikke tegne boligselgerforsikring iht vilkår.
Boligkjøperforsikring
EiendomsMegler 1 formidler Boligkjøperforsikring fra HELP Forsikring AS. Det er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler de neste fem årene. Boligkjøperforsikring tegnes hos eiendomsmegler senest ved kontraktsignering og gir rett til advokathjelp inntil 5 år etter overtakelse. Forsikringen betales som del av oppgjøret ved boligkjøpet. PLUSS-dekningen fornyes årlig ved faktura fra HELP. Egenandel kr 4 000 påløper ved takst, tvist eller 10 timer advokatbistand, avhengig av hva som kommer først. Meglerforetaket mottar kr 1 400 - 2 100 i kostnadsgodtgjørelse, avhengig av boligtype, samt et tillegg på kr 1 000 ved salg av PLUSS. Forsikringen tilbys kun til privatpersoner som kjøper eiendom til eget eller nærmeste families bruk, og det er en forutsetning at kjøpsavtalen reguleres av avhendingsloven. Ved kjøp av landbrukseiendom/ småbruk, er det kun forhold tilknyttet til våningshuset som omfattes av forsikringen. Vi tar forbehold om pris- og vilkårsendringer. Hvis premien ikke er innbetalt ved overtakelse, vil avtalen bli kansellert. For fullstendig informasjon om dekning og vilkår, se help.no.
Avgiftsbeskrivelse
Ved oppføring av bolig vil kommunale avgifter påløpe. Følgende avgifter vil påløpe: -Vann og avløp -Renovasjon -Feiing og tilsyn (om pipe er installert)
Betalingsbetingelser
Kjøpesum og alle omkostninger skal være innbetalt til megler klientkonto før overtakelse. Det forutsettes at skjøte tinglyses på ny eier. Dersom kjøper ikke ønsker hjemmelsoverføring av eiendommen til seg må det tas forbehold om dette i bud.
Radon
Det er ikke utført radonmåling og det er heller ikke krav til dette. Kjøper overtar eiendommen slik og er selv ansvarlig for å utføre eventuelle tiltak. For mer informasjon vedrørende radon se www.dsa.no. I henhold til områdeanalysen fremkommer det at tomten ligger i et område for "usikker" aktsomhetsgrad for radon på tomten, for mer informasjon se vedlagte områdeanalyse i salgsoppgaven.
Sentrale lover
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Salgsoppgaven er basert på de opplysningene selger har gitt til megler, samt opplysninger innhentet fra kommunen, Statens kartverk og andre tilgjengelige kilder. Eiendommen skal overleveres kjøper i tråd med det som er avtalt. Det er viktig at kjøper setter seg grundig inn i alle salgsdokumentene, herunder salgsoppgave og dokumenter fra kommunen og selger. Det er viktig at kjøper/interessenter setter seg godt inn i dokumentene vedr. Linnes renseanlegg, avkjøring og LNF område. Kjøper anses kjent med forhold som er tydelig beskrevet i salgsdokumentene. Forhold som er beskrevet i salgsdokumentene kan ikke påberopes som mangler. Dette gjelder uavhengig av om kjøper har lest dokumentene. Alle interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne sammen med fagkyndig før bud inngis. Kjøper som velger å kjøpe usett kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dersom det er behov for avklaringer, anbefaler vi at kjøper rådfører seg med selger eller Lier kommune som sitter på 1. hånds kunnskap før det legges inn bud. Hvis eiendommen ikke er i samsvar med det kjøperen må kunne forvente ut ifra alder, type og synlig tilstand, kan det være en mangel. Det samme gjelder hvis det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen og dette har virket inn på avtalen. En bolig som har blitt brukt i en viss tid, har vanligvis blitt utsatt for slitasje og skader kan ha oppstått. Slik bruksslitasje må kjøper regne med, og det kan avdekkes enkelte forhold etter overtakelse som nødvendiggjør utbedringer. Normal slitasje og skader som nødvendiggjør utbedring, er innenfor hva kjøper må forvente og vil ikke utgjøre en mangel. Boligen kan også ha en mangel dersom det er avvik mellom opplyst og faktisk areal, forutsatt at avviket er på 2% eller mer og minimum 1 kvm. Ved beregning av et eventuelt prisavslag eller erstatning må kjøper selv dekke tap/kostnader opptil et beløp på kr 10 000 (egenandel). Dersom kjøper ikke er forbruker selges eiendommen «som den er», og selgers ansvar er da begrenset jf.§ 3-9 1. ledd 2. pktm. Informasjon om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. En forutsetning for salget er at skjøtet for eiendommen tinglyses på kjøper. Kjøper aksepterer at EiendomsMegler 1 kan offentliggjøre kjøpesum m.m. i egen markedsføring. Interessenter og kjøper må godta at selger og megler bruker elektronisk kommunikasjon i salgsprosessen. I tråd med eiendomsmeglingsforskriften vil informasjon om oppdragsgiver, salgsobjektet, interessenter og kjøper bli lagret av meglerforetaket i min. 10 år. Se EiendomsMegler1.no for mer informasjon om vår behandling av personopplysninger.
Personopplysningsloven
I henhold til personopplysningsloven gjør vi oppmerksom på at interessenter som henvender seg til megler vil bli registrert for videre oppfølging.
Annen informasjon
Konsesjon: Egenerklæring om konsesjonsfrihet må foreligge og undertegnes av kjøper og kommunen. Dersom konsesjon/konsesjonsfrihet ikke blir gitt må kjøper regne med å måtte selge eiendommen videre. For ytterligere informasjon kontakt megler, evt. kommunen.
Kjøpe og selge - steg for steg
Skal du både kjøpe og selge bolig? Sammen med SpareBank 1 hjelper vi deg gjennom alle stegene – hele veien inn i ditt nye hjem.