Drøbak sentrum

Osloveien 34E

Sentralt plassert endeleilighet med utsikt mot Drøbaksundet, garasje med elbil-lader og solrik balkong med glassvegger.

Prisantydning

kr 4 050 000

Totalpris

kr 4 550 008

Utregning av totalpris:
Prisantydning:

kr 4 050 000

Omkostninger:

Tinglysning av hjemmelsdokument: Kr 545.
Tinglysning av pantedokument: Kr 545.
Attestgebyr: Kr 260.
 
Sum omkostninger: Kr 1 350.
 
Regnestykket forutsetter at det kun tinglyses ett pantedokument.
 
Gebyr forhåndsutlysing av forkjøpsrett: Kr
Boligkjøperforsikring kr 7 200 - 10 000 (valgfritt tillegg).

Fellesgjeld

kr 498 658

Felleskost/mnd.

kr 9 231

Last ned salgsoppgave for komplett informasjon om eiendommen

Nøkkelinformasjon

BRA:

88 m2

Postnummer:

1440 Drøbak

Eierform:

Andel

Tomt:

8 906 m2

Energimerking:

D - Oransje

BRA-i:

75 m2

Byggeår:

2006

Etasje:

2

Rom:

3

Soverom:

2

BRA:

88 m2

Postnummer:

1440 Drøbak

Eierform:

Andel

Tomt:

8 906 m2

Energimerking:

D - Oransje

BRA-i:

75 m2

Byggeår:

2006

Etasje:

2

Rom:

3

Soverom:

2

Visning

Henter visninger...

Skal du på visning?

Da er det lurt å ha finansieringsbevis klart.

Søk finansieringsbevis

Usikker på hvor mye du kan låne?

Prøv SpareBank 1 sin boliglånskalkulator

Til lånekalkulatoren

Selge egen bolig?

Bestill en e-takst av boligen din, så vet du hva kan kjøpe for.

Beskrivelse

Lys og attraktiv endeleilighet i 2. etasje med nydelig utsikt mot Drøbaksundet. Leiligheten har pen standard fra 2006 og byr blant annet på to romslige soverom, flislagt bad og et stort kjøkken i åpen løsning mot stuen. I tillegg en romslig entré med skyvedørsgarderobe, samt en praktisk tilliggende bod. Fra stuen har du utgang til en solrik balkong med mobile glassvegger som forlenger sesongen. I felles garasjekjeller følger garasjeplass med elbillader og en romslig bod i bakkant, samt gjesteparkering under tak. Her bor du svært sentralt, men likevel skjermet fra sentrumspulsen. Kort vei til offentlig kommunikasjon, bystranda, et sjarmerende og levende sentrumsmiljø og flotte turområder med treningssenter i nærheten. En gjennomført, komfortabel bolig med alt du trenger i umiddelbar nærhet.

Kart

Kart over Osloveien 34E

Mer informasjon om eiendommen

Nærområdet

Nærområdet

Leiligheten har en sentral og attraktiv beliggenhet i Drøbak sentrum. Her bor du med umiddelbar nærhet til alt den sjarmerende kystbyen har å by på. Fra balkongen kan du nyte utsikten mot fjorden, samtidig som du har gangavstand til et levende sentrumsmiljø, flotte turområder og badestrender. Hverdagslogistikken er enkel med kort vei til det du trenger. Dagligvarehandelen kan gjøres hos blant annet Matkroken Drøbak, som også er søndagsåpen. For barnefamilier finnes det flere barnehager og skoler i nærområdet, som Drøbak Montessori og Drøbak skole alt innen gangavstand. Drøbak byr på en unik kombinasjon av kultur, natur og kystliv. Badeparken og Parrstranda er lett tilgjengelige for en forfriskende dukkert. På Seiersten er det etablert idrettsanlegg med badeland med videre utfart til Seierstensmarka, et meget populært rekreasjonsområde både vinterstid og om sommeren. Her er det lysløypa, og fine stier for både sykkel og turgåing. På Belsjø ligger Drøbak Golfbane med sine 18-hull. Banen er en av de mest besøkte banene i Norge og åpner normalt første helgen i mai og stenges en gang i oktober. Vinterstid er banen preparert med langrennsspor i tillegg til lysløypa i Seierstensmarka. For pendlere er beliggenheten ideell da bussholdeplassen ligger på oversiden og nedsiden av borettslaget med god bussforbindelse til Oslo, både som lokalbuss og ekspressbuss.

Bebyggelse

Blokkbebyggelse med parkeringskjeller.

Barnehage, skole og fritid

Ta kontakt med Frogn kommune med tanke på barnehagedekning i nærområdet.

Skolekrets

Drøbak skole på Seiersten, dog ta kontakt med Frogn kommune i forhold til skoletilhørighet for kommende skoleår.

Offentlig kommunikasjon

Offentlig kommunikasjon med buss. Holdeplass rett ved eiendommen.

Reguleringsplan

Eiendommen er i hovedsak regulert til bolig/fellesparkering, offentlig friområdet og annet kombinert formål iht. reguleringsplan Steinhustomta med plan id. 086-2500 Delareal: 4 m² Formål: Offentlig trafikkområde Delareal: 39 m² Formål: Annet kombinert formål Feltnavn: B3 Utdyp. Bolig/Felles parkering Delareal: 2 528 m² Formål: Annet kombinert formål Feltnavn: B3 Utdyp. Bolig/Forretning/Kontor Delareal: 1 193 m² Formål: Annet kombinert formål Feltnavn: B1 Utdyp. Bolig/felles parkering Delareal: 1 606 m² Formål: Annet kombinert formål Feltnavn: B4 Utdyp. Bolig/Forretning/Kontor Delareal: 1 439 m² Formål: Offentlig friområde Feltnavn: F1 Delareal: 1 892 m² Formål: Annet kombinert formål Feltnavn: B2 Utdyp. Bolig/Felles parkering Deler av eiendommen faller inn under følgende reguleringsplaner: * Områderegulering gamle Drøbak * Seierstenveien * Områderegulering for Dyrløkke, Ullerud og Seiersten (byutviklingsplanen) * Osloveien 27. Kommunen opplyser at det er reguleringsplan under arbeid Id: 202404 Navn: Osloveien 37 Status: Planlegging igangsatt Plantype: Detaljregulering Id: 202401 Navn Høyenhallveien 1 og 11 Status: Planlegging igangsatt Plantype: Detaljregulering Besøk kommunens hjemmeside for mer informasjon. Hensynsoner iht kommuneplanens arealdel: Eiendommen ligger innenfor hensynssone H570 for bevaring av kulturmiljø og H550 for bevaring av landskap. Eiendommen berøres av følgende hensynssoner: - Hensynsone H210: Rød støysone (veg) - Hensynsone H220: Gul støysone (veg) - Hensynsone H310: Ras- og skredfare - Hensynsone H320: Flomfare

Øvrig info

Last ned salgsoppgave for komplett informasjon om eiendommen

Registerbetegnelse

  • Gårdsnummer: 86
  • Bruksnummer: 256
  • Kommunenummer: 3214 - Frogn
  • Borettslag / Sameie navn: Lensmannssvingen Borettslag
  • Borettslag / Sameie organisasjonsnummer: 987 107 618
  • Borettslag / Sameie andelsnummer: 8

Informasjon borettslag / sameie

Regnskap / Budsjett:
Regnskapet viser ett årsresultat på kr. 2.361.610,- for 2024. Det er budsjettert med et årsresultat på kr. 2.019.702 for 2025. Vi bemerker at det er vedtatt endringer i vedtekter, dette omhandler i hovedsak prisregulerte andeler i samleiet. Bruk av vedlikeholdsfondet: (Vedtatt) For utføring/oppstart i 2025 a) Skifte lysarmaturer i kjeller Vi byttet til LED armaturer i 2017/18 og har hatt mye problemer med dem siden, og har skiftet innmat på veldig mange. Nå kan ikke disse erstattes lengre og hele armaturen må byttes i ny type. Moderne armaturer er mer energieffektive og bedre egnet for lysstyring. For å redusere strømforbruket ytterlige ønsker vi lysstyring der det er mulig. Vi må også skifte ut nødlysene i begge garasjene. Kostnad er antatt til ca. 150.000 kr, men vi avventer tilbud fra Elektro Ide. Styret søker om å benytte inntil 150.000 fra vedlikeholdsfondet til dette arbeidet i 2025. b) Personellsikring tak Vi skal som minimum kontrollere alle tak og rense takrenner en gang per år. Dette for å sikre at vi har tette tak og unngår vannlekkasjer pga. tette takrenner. Dette er også et sikkerhetskrav i vår forsikring. Vi har avtale med Frank Kristiansen om at de utfører arbeidet, men de kan ikke bevege seg på hele taket uten sikring. Det er derfor nødvendig å installere opplegg for personellsikring. Frank Kristiansen har sammen med St Dahl (eksperter i fallsikring) utarbeidet et tilbud på godkjent, sertifisert fallsikring for alle tak. Vi ønsker å komme i gang med dette prosjektet i 2025. Tilbud fra nov. 2024 var ca. 391.000 kr. Med 5 % estimert prisøkning blir kostnaden ca. 410.000 kr. Styret søker om å benytte inntil 410.000 kr fra vedlikeholdsfondet til dette arbeidet i 2025. c) Avfukter lille garasje Problemer med fuktighet i lille garasje ble tatt opp i forbindelse med generalforsamlingen i 2024 og styret lovte å måle fuktighet og sjekke muligheten for installasjon av avfukter. Vi har satt opp to elektroniske enheter som kontinuerlig måler fuktighet, temperatur, radon, CO og to andre faktorer. Vi får samlerapport hver uke og kan følge nivåer og utvikling over tid. Tørt Bygg (leverandør av avfukter i store garasje) har vært på befaring og vurdert plassering og størrelse av et anlegg for avfuktning tilsvarende det vi har i store garasje. Tilbudspris er 348.000 kr for avfukter og kanaler uten kabling samt opplegg for måling av CO og styring av vifter. Vi antar totale kostnader i størrelsesorden 500.000 kr. Beslutning om installasjon vil bli tatt i september/oktober. Styret søker om å benytte inntil 500.000 fra vedlikeholdsfondet til dette arbeidet i 2025/2026. d) Bom ved innkjøringen til garasjeanlegget Styret ønske bedre kontroll med bruken av gjestegarasjen og bedre sikring av tilgangen til området. Vi introduserte nye parkeringskort fra januar 2025 med styrket kontroll av bruken. Dette ser ut til å ha en effekt. Vi utredet alternativer for sikring i 2020 og en bom ble vurdert som beste løsning. Kostnader i størrelsesorden 150.000 kr. Forslaget ble parkert inntil ny vurdering av behov. Styret har behandlet dette og ønsker å sette opp en bom med fjernstyrt betjening. Vi estimerer en kostnad i størrelsesorden 200.000 kr og planlegger arbeidet høsten 2025. Styret søker om å benytte inntil 200.000 fra vedlikeholdsfondet til dette arbeidet i 2025. For utføring i 2026 a) Digitale nøkler Vårt nøkkelsystem er snart 20 år. Certego (som leverer systemnøkler) varsler at de ikke støtter låssystemet som er mer en 20 år og de anbefaler en oppgradering. De gir også et systemtillegg for nøkler og sylindre til gamle ankegg. I 2023 vurderte vi vi et system for digitale nøkler, ILOQ, som kan benyttes i dørene i fellesområdene. Vi fikk tilbud fra ulike leverandører og kostnaden var i området 210 -220.000 kr. Vi la vekk prosjektet, men styret mener at det fortsatt er relevant å bytte til digitale nøkler. Våre nøkler og sylindre begynner å bli slitt og det er mange nøkler på avveie. En fremtidsrettet løsning med digitale nøkler innebærer bedre sikkerhet og enklere administrasjon og oppfølging av nøkler. Kostnadene har steget og vi antar at det vil koste rundt 250.000 kr neste år. Styret søker om å benytte inntil 250.000 fra vedlikeholdsfondet til dette arbeidet i 2026. b) Energiøkonomiske tiltak Vi skal gjennomføre kartlegging av tre leiligheter i 2025 for å identifisere tiltak for energiøkonomisering. Kartleggingen er forsinket, men vi håper å komme i gang etter påske. Vi vet jo ikke resultatet av kartleggingen, men forutsetter betydelige tiltak. Vi foreslår derfor å sette av 500.000 kr til slike tiltak i 2026. Foreløpig har vi også budsjettert med tilsvarende beløp i 2027. Styret søker om å benytte inntil 500.000 kr fra vedlikeholdsfondet til dette arbeidet i 2026. c) Avfukter store garasje – skifte aggregat Avfukteren ble installert i 2012 og er i ferd med å gå ut på dato. Dvs. at produsenten faser ut modellen og at vitale deler og komponenter ikke lengre leveres. Erfaringen fra 2024 er at fuktigheten øker og at vi får lengre perioder med svært høy fuktighet. Avfukteren er en kritisk installasjon i den forbindelse og vi må planlegge for å skifte den ut. Styret søker om å benytte inntil 150.000 fra vedlikeholdsfondet til dette arbeidet i 2026. Mail fra styreleder 06.12.25: - Parkeringsforhold for denne leiligheten spesifikt; Garasje? Utendørs parkering? Merket/ umerket plass (er)? Gjesteparkering? Parkering i lukket garasje under byggene. Gjesteparkering ved innkjøring til garasjeanlegget. Ingen utendørs parkering. - Utført oppgradering/ vedlikehold i sameiet/borettslaget i senere år. Nytt døråpnersystem. Skiftet all armatur i kjeller. Vedlikehold av fasader. Påbegynt personellsikring tak. Prosjekt for kartlegging av energiøkonomsering - Planer om vedlikehold/ rehabilitering. Oppgradering av tekniske anlegg. Digitale nøkler. System for trådløs brannvarsling alle leiligheter. - Planer om økning av fellesgjeld/ felleskostnad. Økte med 15 % fra 1. jan 2026. Sannsynlig økning neste år. - Mulighet for el-bil ladning i borettslaget. Ladeanlegg for el-biler for alle innendørs p-plasser - Hvordan stiller sameiet/ borettslaget seg til dyrehold. I følge vedtekter er dyrehold forbudt. Søknader godkjennes. Innekatt er tillatt.

Vedtekter / Husordensregler:
Kjøper forplikter seg til å gjøre seg kjent med vedtekter og eventuelle husordensregler. Dyrehold: Det er tillatt å holde husdyr som hund og katt i leilighetene etter godkjenning fra styret. Eier må søke styret om dyrehold, og eier må signere skjema hvor man forplikter seg til å følge borettslagets retningslinjer. Dyreholdet skal ikke være til sjenanse for naboer og fellesskapet for øvrig. • Hunder skal føres i bånd på borettslagets eiendom. Urinering på installasjoner og blomsterurner skal unngås og avføring samles opp. • Katter skal alltid oppholde seg inne i leiligheten. • Eier er økonomisk ansvarlig for skader som dyreholdet påfører felleskapets eller den enkeltes eiendom. Husordensregler (utdrag): Andelseier kan etter søknad og godkjenning fra styret installere: • Markiser - type: Scandic markiser design 5374. • Utvendige persienner - Lamellene skal ha farge 0010 og dekkassene farge 9006. • Levegger - som males i farge Jotun Optimal Fargekode 9912 S4000-N. • Innglassing av balkonger fra godkjent leverandør. • Utvendige parabolantenner er ikke tillatt. • Installasjon av varmepumper er ikke tillatt.

Dyrehold:
Det er tillatt å holde husdyr som hund og katt i leilighetene etter godkjenning fra styret. Eier må søke styret om dyrehold, og eier må signere skjema hvor man forplikter seg til å følge borettslagets retningslinjer. Dyreholdet skal ikke være til sjenanse for naboer og fellesskapet for øvrig. Hunder skal føres i bånd på borettslagets eiendom. Urinering på installasjoner og blomsterurner skal unngås og avføring samles opp. Katter skal alltid oppholde seg inne i leiligheten. Eier er økonomisk ansvarlig for skader som dyreholdet påfører felleskapets eller den enkeltes eiendom.

Beboernes forpliktelser:
Andelseier plikter å sette seg inn i borettslagets vedtekter og eventuelle husordensregler. Dugnadsplikt fil forekomme. Utstyr for ruter og dekoder skal stå igjen i leiligheten ved fraflytting.

Styregodkjennelse:
Kjøper skal godkjennes av styret i borettslaget. Dette kan ikke nektes uten saklig grunn. Kjøper er forpliktet til å gjennomføre handelen uavhengig av om kjøper på overtakelsestidspunktet er godkjent av borettslaget som ny andelseier. Risikoen for å bli godkjent som ny andelseier påhviler kjøper. Dersom kjøper på overtakelsestidspunktet ikke er godkjent som ny andelseier, har kjøper ikke rett til å ta eiendommen i bruk jf. borettslagsloven § 4-5 (2). Blir kjøper ikke godkjent som ny eier må kjøper besørge videresalg av andelen. Hjemmelen overføres til kjøper og oppgjør utbetales til selger.

Forkjøpsrett:
Andelseierne i borettslaget og dernest de øvrige medlemmer i boligbyggelaget har forkjøpsrett. Ansienniteten regnes etter innmeldingsdato. Dersom flere andelseiere i borettslaget står med lik ansiennitet, går den foran som har lengst ansiennitet i boligbyggelaget. For hver enkelt bolig blir det fastsatt en egen frist for å melde forkjøpsretten etter at boligen er solgt. Denne fristen vil vanligvis være ca. 1 uke etter at boligen er annonsert. Medlemmer som melder interesse etter at fristen er gått ut, kan ikke gjøre krav på forkjøpsrett. Forkjøpsretten blir utlyst etter bud og aksept.   Andelseier(e) kan kun eie en andel og må selv bebo andelen. Kun fysiske personer kan eie andel. Stat, kommune, fylkeskommune m.fl. kan likevel eie andel eller andeler opptil 10 % i av andelene i borettslaget, der det er fem eller fler andeler. Det kan være fastsatt i vedtektene at stat, kommune, fylkeskommune, boligbyggelag, institusjon eller sammenslutning med samfunnsnyttig formål og dessuten arbeidsgiver som skal leie ut boligen til sine ansatte, kan eie opp til 20 % av andelene i tillegg. 

Felleskostnader

kr 9 231 pr. mnd.
herav rentekostnader kr 1 690.

Felleskostnader inkluderer

I de mnd. felleskostnader inngår kommunale avgifter, nedbetaling av andel fellesgjeld, forsikring bygg, vedlikehold, bredbånd, forretningsførsel mm. Dette iht. regnskap Felleskostnadene er fordelt slik: - Avdrag IN-lån: kr 2 803,- - Renter IN-lån: kr 1 690,- - Felleskostnader: kr 3 172,- - Bredbånd: kr 538,- - Vedlikeholdsfond: kr 591,- I tillegg til de månedlige felleskostnadene kommer en årlig kostnad for strøm til bod på kr 600,-, som faktureres i januar. Fra 01.01.2026 vil de månedlige felleskostnadene øke til kr 9 231,-. Endringen skyldes en økning i posten "Felleskostnader" til kr 3 648,- og en reduksjon i kostnaden for bredbånd til kr 499,-. På boligselskapet felles lån vil andel renter og avdrag på fellesgjelden reguleres månedlig i henhold til gjeldende rente i banken. Det sendes ikke ut spesielt varsel ved endring av lånekostnadene Rentenivå, eventuelt nye låneopptak, endret nedbetalingsplan og vedtak på generalforsamling kan også påvirke felleskostnadenes størrelse.

Fellesgjeld

Det er etablert IN-ordning av fellesgjeld, dette betyr at andelseier kan innfri eller nedbetale deler av andel fellesgjeld om ønskelig. Dette vil således ha innvirkning på mnd. felleskostnader. IN-ordning: Det er anledning til å nedbetale på lånet den 15.mars og 15.september, forutsatt flytende rente. Usbl må kontaktes senest to uker før nedbetaling.

kr 498 658
Dette utgjør andelens fellesgjeld pr. 01.12.2025

Selskapets totale lån og vilkår: Bank: Den Norske Stats Husbank Lånenummer: 11496775 Type: Annuitetslån, 4 terminer per år. Restsaldo: 24 647 956 Restløpetid: 46.9989 terminer Type Rente: Flytende rente Rente: 4.28% Første avdrag: 30.06.2021 Innfrielsesdato: 31.05.2037 Mulighet for individuell nedbetaling på hele eller deler av fellesgjeld (IN-lån): Det er anledning til å nedbetale på lånet den 15.mars og 15.september, forutsatt flytende rente. Usbl må kontaktes senest to uker før nedbetaling.

Felleskostnader etter avdragsfri periode: Ingen avdragsfri periode.

Forsikringspolise

90078912

Sikringsordning

Borettslaget er tilknyttet sikringsordning i Klare Finans AS. Borettslaget er sikret mot tap som følge av at en andelseier unnlater å betale sine felleskostnader. Avtalen er gyldig til den sies opp av en av partene. Oppsigelsesfrist er 1. desember med gyldighet fra førstkommende årsskifte. Merk at dersom borettslaget har lån med IN ordning, kan ikke avtalen sies opp før lånet er nedbetalt.

Areal

BRA: 88 m2
BRA-i: 75 m2
BRA-e: 6 m2
BRA-b: 7 m2

Arealene er oppgitt av bygningssakkyndig på grunnlag av NS3940(2023). Internt bruksareal (BRA-i) er areal innenfor boligens omsluttende vegger. Det er for eksempel stue, soverom, kjøkken, entré, bad, loftsrom, innvendig bod og ganger mellom disse. Dersom boligen består av en bruksenhet med flere selvstendige boenheter, skal de selvstendige boenhetene kategoriseres som BRA-i. Et eksempel på dette kan være en enebolig med adskilt utleieenhet. Eksternt bruksareal (BRA-e) er for eksempel en ekstern bod, kjellerstue med egen inngang, gjesterom, tilleggsbygg eller andre rom som tilhører boenheten, men som ikke er direkte tilknyttet det interne arealet. Tilleggsbygg kan være for eksempel garasje, naust eller utvendig bod. Innglasset balkong (BRA-b) er innglassede balkonger, verandaer og altaner som disponeres av boenheten. Terrasse- og balkongareal (TBA) er arealet av terrasser, altaner, verandaer og åpne balkonger som er tilknyttet boenheten. Leilighetens gulvareal (GUA) er boligens samlede gulvareal og areal med lav takhøyde ALH er areal uten krav til minste himlingshøyde.

Nye regler for arealmåling gjelder fra 1.1.2024. Les mer om reglene.

Etasje

2

Parkering

Det medfølger biloppstillingsplass med elbillader i felles garasjeanlegg i kjelleren. Det er også tilgang til gjesteparkering.

Eiendom

Tomteareal er 8 906 m2 eiet tomt.

Borettslagets felles eiendom på 8906 m² er pent opparbeidet med plenarealer, beplantninger, steinlagte gangveier og asfalterte internveier. Fellesområdene inkluderer også lekeplasser.

Byggeår

2006

Innhold

Leiligheten ligger i 2. etasje og består av følgende rom: Entré, stue med åpen kjøkkenløsning, bad/vaskerom, to soverom og innvendig bod. Leiligheten har en sydvestvendt innglasset balkong på 7 m². Leiligheten disponerer ekstern bod på 6 m² i bygningens kjelleretasje og en biloppstillingsplass med elbillader i felles garasjeanlegg i kjelleren. De oppgitte rom er definert av bygningssakkyndige iht. vedlagt rapport, etter dagens faktiske bruk, uavhengig av hva som er godkjent av bygningsmyndighetene.

Standard

Bygningen ble oppført i 2006. Leiligheten har vært i familiens eie siden 2006. Leiligheten er gjennomgående med sydvendt balkong med gode sol og lysforhold, samt noe utsyn mot sjøen. Leiligheten har standard hovedsakelig fra byggeåret. Noe oppgradering/moderniseringsbehov for å tilfredsstille dagens krav til standard må påregnes mtp. alder og som en naturlig del av en bygnings aldringsprosess. Overflater: Gulvflater: Parkett. Fliser på bad/vaskerom og balkong. Vegger: Malte strie. Fliser på bad/vaskerom. Himling/innvendige tak: Malte flater. Stue og kjøkken: Stue og kjøkken er i en åpen løsning og utgang til innglasset balkong. Kjøkkenet har en innredning med glatte fronter, samt enkelte overskap med glassfronter og belysning under. Laminat benkeplate og fliser over benken Av utstyr finnes integrert komfyr, platetopp og oppvaskmaskin, samt et frittstående kjøl-/fryseskap fra 2024. Det er installert lekkasjestopper. Innglasset balkong: Fra stuen er det utgang til en sydvendt innglasset balkong på 7 m². Balkongen har flislagt gulv, rekkverk i aluminium og glass, samt utelys og stikkontakt. Innglassingen har persienner for solskjerming mot syd og vest. To soverom: Leiligheten inneholder to soverom, begge utstyrt med skyvedørsgarderober med innredning. Bad/vaskerom: Badet er levert som en ferdigprodusert baderomskabin fra byggeåret. Rommet er flislagt på gulv og vegger, og har downlights i taket. Det er elektrisk gulvvarme. Innredningen består av servant med underskap, speil med belysning, vegghengt toalett og et dusjhjørne med glassdører. Det er opplegg for vaskemaskin. * Det ble foretatt hulltaking i tilstøtende rom (bak dusj). Ved fuktmåling med pigger i treverk ble det ikke indikert forhøyde fuktverdier i dette området. Det ble målt 0% fukt (vektprosent) som ansees normalt. Det ble ikke påvist unormale forhold i konstruksjonen Lagring: Leiligheten disponerer en innvendig bod på 3 m² og en ekstern bod i kjeller på 6 m². Det er skyvedørsgarderober i entréen og på begge soverom. Garasje: Det medfølger én biloppstillingsplass med elbillader i felles garasjeanlegg. Annet Mekanisk avtrekk bad og kjøkken via ventilator på kjøkken. Varmtvannsbereder av type CTC på ca. 115liter 2 000 watt plassert i kjøkkenbenk. Varmtvannsbereder fra byggeåret. Sikringsskap er plassert i bod, utstyrt med automatsikringer.

Hvitevarer

Følgende hvitevarer medfølger: * Integrerte hvitevarer på kjøkken. Disse leveres uten noen form for garantier, ut over eventuell gjenværende leverandørgaranti.

Adkomst

For veibeskrivelse henvises det til vedlagte kart i salgsoppgaven. Det vil bli skiltet med EiendomsMegler 1-skilt ved fellesvisning.

Byggemåte

Informasjon er hentet fra vedlagte tilstandsrapport, datert 12.12.2025. Bygning: Leilighetsbygning oppført i 2006. Bygningen er fundamentert med grunnmur i betong. Yttervegger er oppført i grunnmur og i tradisjonell bindingsverk utvendig kledd med panel og teglstein. Etasjeskillere er i betong mellom etasjene og det er støpt betongdekke mot grunn. Takkonstruksjonen er et pulttak tekket med papp/folie. Vinduer i tre med isolerglass fra byggeåret 2006. Ytterdør er i fabrikkmalt utførelse fra byggeåret, er brannklassifisert og har kikkehull. Terrassedøren er en heve/skyvedør med isolerglass fra byggeåret. Innvendige dører er i profilert utførelse fra byggeåret. Nedenfor gjengis en kort oppsummering der den bygningssakyndige har beskrevet avvik ved boligen som har fått tilstandsgrad 2 (TG 2) eller 3 (TG 3). TG3 - Store eller alvorlige avvik: Ikke angitt i rapport. TG2: UTVENDIG * Vinduer * Dører * Terrassedører INNVENDIG * Overflater * Radon TEKNISKE INSTALLASJONER * Ventilasjon * Varmtvannstank KJØKKEN * Avtrekk VÅTROM BAD/VASKEROM * Overflater gulv * Sluk, membran og tettesjikt * Sanitærutstyr og innredning * Ventilasjon TGIU - Ikke undersøkt/utilgjengelig: Ikke angitt i rapport. Deler av informasjonen i dette avsnittet er hentet fra tilstandsrapporten. Opplistingen over er ikke uttømmende og du oppfordres til å lese og sette deg grundig inn i alt salgsmateriell.

Eiendomstype

Leilighet

Oppvarming

Boligen varmes opp med elektrisk oppvarming. Det er panelovner i boligen og gulvvarme på badet. Dersom beboelsesrom ikke har vegg- eller fastmonterte varmekilder ved visning følger dette heller ikke med.

Strømforbruk

Det antas et årlig forbruk på ca 10.000 - 15.000 kWh. Den årlige kostnaden vil variere blant annet etter eget forbruksmønster og fyringsmetode.   Boligen kan være tilknyttet strømavtalen Norgespris, en fastprisavtale vedtatt av Stortinget som trådte i kraft 1. oktober 2025. Avtalen følger målepunktet (strømmåleren) i boligen, og overtas automatisk av ny eier eller leietaker ved eierskifte. Bindingstid: •    Gjelder ut 2026 dersom avtalen er inngått mellom 1. oktober 2025 og 31. desember 2026. •    Ved avtaleinngåelse fra 2027 og videre gjelder bindingstiden ut kalenderåret fra bestillingstidspunktet. Ny eier må være innforstått med at dersom boligen har en aktiv Norgespris-avtale, vil denne videreføres i henhold til gjeldende vilkår.

Vei, vann og avløp

Eiendommen er tilknyttet offentlig vann- og avløpssystem. Stikkledningene fra eiendommen og ut til det kommunale nettet er private, og vedlikeholdsansvaret for disse påhviler borettslaget. Adkomst til eiendommen skjer via offentlig til privat vei.

Andel fellesformue

kr 39 800
Dette utgjør andelens fellesformue pr. 30.12.2024

Meglers plikt til å stanse gjennomføring av en handel

Eiendomsmeglere er underlagt lov om hvitvasking og er forpliktet til å rapportere til Økokrim om mistenkelige transaksjoner. Lov om hvitvasking innehar også strenge regler om kontroll av legitimasjon fra alle parter i handelen, herunder, selger, kjøper og fullmektiger for disse.

Budgivning

Eiendomsmeglere kan ikke formidle hemmelige bud og bud med kortere akseptfrist enn kl. 12:00 første virkedag etter siste annonserte visning hvor selger er forbruker, jfr. Informasjon om budgivning. Alle bud og budforhøyelser med eventuelle forbehold, opplysning om finansiering og overtakelse skal sendes skriftlig til megler. Megler kan ikke formidle muntlige bud verken til selger, budgivere eller interessenter. Budgiver må legitimere seg med kopi av legitimasjon og underskrift. Megler skal sende skriftlig varsel om bud og budforhøyelser til budgiver, selger og interessenter. Aksept av bud skal sendes skriftlig til budgiver og selger. Budgiver kan benytte budskjema, elektronisk budgiving, skannet budskjema sendt på mail eller annen godkjent skriftlig kommunikasjonsform, f.eks. App’er i forbindelse med budgivningen. Konferer med megler. Megler har ikke ansvar for forsinkelser som skyldes teknisk feil. Under budrunden kan akseptfristene kortes inn ved mottakelse av nye bud. Akseptfristen er absolutt, det vil si at selger må akseptere og kjøper meddeles aksept innen utløpet av akseptfristen. Dersom du utsetter inngivelse av bud til tett opp mot akseptfristen er det en reell fare for at eiendommen kan bli solgt før ditt bud fremkommer til megler. Husk alltid å ringe megler etter at du har sendt et bud eller budforhøyelse, for å forsikre deg om at budet er mottatt og kan formidles av megler.

Overtakelse

Etter nærmere avtale. Det gjøres oppmerksom på at det kreves styregodkjennelse av kjøper (20 dager fra mottatt søknad). Eiendommen kan ikke tas i bruk før styregodkjenning foreligger.

Andre relevante opplysninger

Det gjøres oppmerksom på at eiendommen/boligen ikke vil bli ryddet eller rengjort ytterligere, utover slik den fremstår på visning, før overtakelse. Selger har ikke bebodd eiendommen, og er derfor ikke er kjent med feil eller mangler utover det som fremkommer av salgsmaterialet. Da selgers kunnskap om eiendommen på denne måte er begrenset, oppfordres kjøper til å foreta en særlig grundig undersøkelse av eiendommen. Selger bærer risikoen for at kjøper kan få tinglyst skjøte uten heftelser. Alle panthavere har pr salgsstart samtykket i å slette sitt pant. Budaksept og salg er betinget av at det ikke blir tinglyst nye heftelser, som ikke lar seg innfri/slette. Manglende sletting av heftelser kan medføre at handelen ikke lar seg gjennomføre.   Selger har lest og godkjent innholdet i salgsoppgaven.   Oppfordring til kjøper: Lese tilstandsrapport, eiendomsmeglers beskrivelse i salgsoppgaven og selgers egenerklæring nøye. Du kan ikke klage på forhold som du har fått opplysninger om i tilstandsrapporten, i salgsoppgaven eller på andre måter.  Se på tilstandsgrad og anslått utbedringskostnad for å danne deg et bilde av hva du må regne med av kostnader og eventuelle arbeide på boligen fremover. Husk at en anslått kostnad ikke er det samme som faktisk kostnad. Merk også at anslått utbedringskostnad bare er  utbedring av konkrete avvik, etter den standarden som boligen har. Oppgradering til dagens standard kan koste mer. For eksempel å bytte fra gulvbelegg til parkett eller å etterisolere for bedre energibesparelse.  Husk: Å kjøpe en brukt bolig er ikke det samme som å kjøpe en ny bolig. Gjør en vurdering av boligens alder, tilstand og type. I en eldre bolig, kan det være avvik som ikke er beskrevet, men som du ikke kan klage på til selger

Boligselgerforsikring

Megler gjør særlig oppmerksom på at selger ikke har bebodd den eiendom som legges ut for salg. Selger har derfor ikke spesifikk kunnskap om eiendommen, og har i begrenset grad kunnet supplere og/eller kontrollere opplysningene i denne salgsoppgaven. Det kan i denne sammenheng eksistere feil og skader på eiendommen som ikke er spesifikt opplyst. Kjøper oppfordres til å foreta en særlig grundig besiktigelse, helst med bistand av teknisk sakkyndig.   Selger har kjøpt boligselgerforsikring hos Fremtind. Forsikringen dekker selgerens økonomiske ansvar hvis kjøper oppdager mangler etter avhendingsloven. Kjøper må som hovedregel reklamere til boligselgerforsikringen eller selger innen 2-3 måneder etter at kjøper oppdaget eller burde ha oppdaget den potensielle mangelen. Hvis det går lengre tid enn dette, vil retten til økonomisk oppgjør som regel bortfalle i sin helhet. Se nettsidene til Sparebank 1 for mer informasjon om hva forsikringen dekker og hvilke begrensninger som gjelder.

Boligkjøperforsikring

Vedlagt i salgsoppgaven følger informasjon om Boligkjøperforsikring Pluss og Boligkjøperforsikring fra HELP Forsikring AS. Boligkjøperforsikring er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene. Boligkjøperforsikring Pluss har samme dekning som boligkjøperforsikring + fullverdig advokathjelp på viktige rettsområder i privatlivet. Les mer om begge forsikringene i vedlagte materiell eller på help.no. Det gjøres oppmerksom på at meglerforetaket mottar kr 4.200/5.500,- avhengig av boligtype i honorar for hver forsikringsavtale som formidles på Boligkjøperforsikring, samt et tillegg på kr. 1.000,- i honorar for Boligkjøperforsikring PLUSS. Boligkjøperforsikring kan kun tegnes av privatpersoner som kjøper bolig til eget formål, og gjelder ikke for foretak eller næringsbygg.

Forsikringsselskap

Gjensidige

Avgiftsbeskrivelse

Kommunale avgifter faktureres borettslaget og kreves inn ved via de mnd. fellesutgifter.

Betalingsbetingelser

Kjøpesum og alle omkostninger skal være innbetalt til meglers klientkonto to virkedager før overtakelse fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon. Det forutsettes at skjøtet tinglyses på ny eier. Dersom kjøper ikke ønsker hjemmelsoverføring av eiendommen til seg må det tas forbehold om dette i bud. Meglerforetaket forutsetter at innbetaling av egenkapitalen skjer samlet fra kjøpers konto i norsk finansinstitusjon.

Fasiliteter

  • Garasje / P-plass

Adgang til utleie

Bruksoverlating av boligen til andre krever styrets samtykke. En andelseier som selv bor i boligen kan imidlertid overlate deler av den til andre uten godkjenning. Korttidsutleie av hele boligen er tillatt i opptil 30 døgn per år i henhold til borettslagsloven, og det foreligger ingen plikt til forhåndsinformasjon for slik utleie, da et forslag om dette ikke ble vedtatt på generalforsamlingen 15.05.2025. For lengre tids utleie av hele boligen kan styret gi samtykke dersom andelseier eller nær familie har bebodd boligen i minst ett av de siste to årene, og utleieperioden ikke overstiger tre år. Godkjenning kan også gis dersom andelseier er en juridisk person, eller er midlertidig borte grunnet arbeid, utdanning, militærtjeneste, sykdom eller andre tungtveiende grunner. Styret kan nekte godkjenning dersom det foreligger saklig grunn, eller hvis brukeren ikke kunne blitt andelseier. Hvis styret ikke svarer på skriftlig søknad om godkjenning innen én måned, regnes brukeren som godkjent.

Radon

Det er utført radontest av leilighetene i 1.etasje i borettslaget i 2020/21. I denne blokken ble det målt fra 34-385 Bq/m³. Statens strålevern anbefaler at radonnivået i boligen din er så lavt som det er praktisk mulig å få til. Det bør utføres tiltak for å redusere radonnivået når årsmiddel radonkonsentrasjon i ett eller flere oppholdsrom overstiger tiltaksgrensen på 100 Bq/m³. Radonnivået i oppholdsrom bør alltid være lavere enn grense- verdien på 200 Bq/m³. Borettslaget er i gang med utarbeidelse av tiltak jfr. byggesakkyndig.

Sentrale lover

Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Selgers eventuelle mangelsansvar og kjøpers undersøkelsesplikt reguleres av bestemmelsene i avhendingsloven kapittel 3.  Det er vedtatt endringer i avhendingsloven som trådte i kraft 01.01.2022. Som følge av endringene vil det gjelde ulike regler, om kjøper er en forbrukerkjøper eller ikke, eller der hvor salgsobjektet utvilsomt er en næringseiendom. Dette er redegjort for nedenfor:   Følgende gjelder ved salg til forbrukerkjøper*: * Med forbrukerkjøper menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.   For å få et best mulig beslutningsgrunnlag er det viktig å lese salgsdokumentene grundig før visning, og uansett før budgivning. Salgsoppgaven inneholder sentrale opplysninger fra eiendomsmegleren, tilstandsrapport fra bygningssakkyndig, egenerklæring fra selger og andre dokumenter med relevant innhold. Uavhengig av om det er lest eller ikke, regnes kjøper for å kjenne til det som går tydelig fram av salgsdokumentene. I tillegg til å sette seg grundig inn i dokumentene, oppfordres interessenter til å undersøke eiendommen nøye. Eiendommen kan ha en mangel dersom den ikke samsvarer med kravene til kvalitet, utrustning og annet som følger av avtalen, jf. avhendingsloven § 3-1. Videre vil eiendommen ha mangel dersom det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som har virket inn på avtalen, jf. avhendingsloven §§ 3-7 og 3-8. Ved salg til forbrukerkjøper er det ikke anledning til å ta forbehold om at eiendommen selges "som den er" eller med lignende generelle forbehold. Forbehold om eiendommens tilstand som er spesifisert nok til å kunne innvirke på kjøpsvurderingen, anses likevel som en del av avtalen, og vil derfor ikke kunne påberopes som mangel jf. avhendingsloven § 3-9 (2) andre setning. Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, gjelder bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-6 om generelle krav til eiendommen, arealavvik og tilbehør. Disse bestemmelsene supplerer altså det som følger av avtalen. Boligens alder, type og synlige tilstand har betydning for hvilken kvalitet og stand som kan forventes. For eksempel kan det ikke forventes at en eldre bolig har samme tilstand som en ny eller nyere bolig. Eldre boliger er vanligvis bygget etter andre krav og med andre materialer, og vil i tillegg ha varierende grad av slitasje og skader som følge av blant annet bruk, værpåkjenninger og annen aldersforringelse. Skader og forringelser som er naturlige følger av dette vil normalt ikke bli ansett som kjøpsrettslige mangler. Kjøper kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe kjøperen kjente eller måtte kjenne til da avtalen ble inngått. Dersom kjøperen før avtaleinngåelsen har undersøkt eiendommen, eller uten rimelig grunn unnlatt å følge oppfordringen om undersøkelse, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Det gjøres oppmerksom på at selv om det skulle være mangel ved eiendommen, må kjøperen selv dekke tap og kostnader opp til et beløp på 10 000 kroner (kjøpers "egenandel"/ "egenrisiko"), om ikke annet er sagt i loven. Kjøpers egenrisiko har ikke betydning for spørsmålet om det foreligger en mangel. Beløpet kommer imidlertid til fradrag i en eventuell utmåling av prisavslag eller erstatning dersom det er en mangel ved eiendommen som selger er ansvarlig for.   Følgende gjelder ved salg til noen som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet (ikke-forbrukerkjøper): Dersom kjøper ikke er forbrukerkjøper eller hvor salgsobjektet utvilsomt er en næringseiendom, selges eiendommen "som den er". Eiendommen selges i den forfatning den er under visning. Salget følger Avhendingsloven § 3-9: «Endå eigedomen er selt 'som han er' eller med liknande allment atterhald, har eigedomen likevel mangel der dette følger av §§ 3-7 eller 3-8. Eigedomen har også mangel dersom han er i vesentlig ringare stand enn kjøparen hadde grunn til å rekne med ut i frå kjøpesummen og tilhøva ellers.» Kjøper kan derfor ikke påberope seg noen andre bestemmelser etter avhl. Kapittel 3, enn det som følger direkte av § 3 9. Dette reduserer selgers ansvar etter avhendingsloven og vil være en del av kontraktsvilkårene, dersom man ikke reserverer seg mot avhl. § 3-9 ved budgiving. Informasjonen ovenfor om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Ved spørsmål, kontakt megler for mer informasjon.   I alle tilfeller forutsettes det, med mindre annet er avtalt, at hjemmel overføres til kjøper ved overtakelse.   Kjøper aksepterer at EiendomsMegler1 kan offentliggjøre kjøpesum i egen markedsføring. Interessenter og kjøper må godta at selger og megler bruker elektronisk kommunikasjon i salgsprosessen.   I tråd med eiendomsmeglingsforskriften vil informasjon om oppdragsgiver, salgsobjektet, interessenter og kjøper bli lagret av meglerforetaket i min. 10 år. Se EiendomsMegler1.no for mer informasjon om vår behandling av personopplysninger.

Personopplysningsloven

I henhold til personopplysningsloven gjør vi oppmerksom på at interessenter som henvender seg til megler vil bli registrert for videre oppfølging. For å bidra til effektive og sikre transaksjoner, er det nødvendig at eiendomsmeglingsforetakene og finansieringsforetakene kan utveksle opplysninger, herunder personopplysninger, av betydning for transaksjonen, raskt. For dette formålet er det utviklet en løsning som gjør at kjøpers og selgers finansieringsforbindelse vil kunne hente ut kjøpekontrakten og strukturerte data fra denne (navn, kjøpesum, overtagelsesdato o.l.) gjennom Altinn. Se Eiendomsmelger1.no for mer informasjon om vår behandling av personopplysninger.

Annen informasjon


Odelsrett: Nei
Konsesjon: Eiendommen ligger i område hvor kommunen krever egenerklæringsskjema for konsesjonsfrihet.  Egenerklæring om konsesjon må undertegnes av kjøper og bekreftes av kommunen.  Megler besørger signering av dette fra kjøper ved kontraktsmøte. Det er kommunen der eiendommen ligger som behandler egenerklæringen, og kontrollerer om ervervet tilfredsstiller kravene til bruk av egenerklæring om konsesjonsfrihet. Skjøte kan ikke tinglyses før egenerklæring om konsesjonsfrihet er registrert i matrikkelen.  Dette er kjøpers ansvar.
Boplikt: Boplikt på alle boligeiendommer på gnr 86. Eiendommen forutsettes derfor benyttet som helårsbolig.

Kjøpe og selge - steg for steg

Skal du både kjøpe og selge bolig? Sammen med SpareBank 1 hjelper vi deg gjennom alle stegene – hele veien inn i ditt nye hjem.

Var det lett å finne informasjonen du lette etter?